Plutselig kampfiskdødsfall

Jeg har (til tross for protester) hatt en kampfisk i en bolle omtrent siden jul omtrent. Denne har sett ut til å trives, jeg har behandlet den så bra jeg overhode har kunnet og har skiftet deler av vannet hver dag, passet temperaturen og innredet med relativt tett beplantning. Den har som sagt sett ut til å trives. Den har spist godt og svømt fint rundt.

Inntil i dag tidlig har den ikke vist noen tegn til at noe var galt, men når jeg sto opp i dag så den ganske daff ut. Jeg byttet store deler av vannet og håpte det skulle blir bedre, men den gang ei. Den har nesten ikke beveget seg i hele dag, og for en times tid siden sluttet den tydeligvis å puste, og bare lå helt stille. Slik jeg oppfattet det, vil dette si at den er død.

Tingen er, jeg skjønner ikke hvordan. Jeg kan forstå at den kan ha blitt skadet da jeg var på ferie en uke, hvor den i mellomtiden ble ganske daff, men det er over en uke siden jeg kom hjem, og den tok seg opp igjen. Eneste nye med bollen var at jeg har puttet oppi noen flyteplanter i går kveld, og i dag tidlig var den, som jeg nevnte, daff.

Er det noen som aner hva som kan ha gått galt? Kan den enkelt og greit ha dødd av alderdom? Jeg aner jo ikke hvor gammel den var da jeg kjøpte den fra dyrebutikken. Kan det være forgiftning på grunn av vannet?

Til opplysningens skyld, og ikke drep meg for å ha bolle, så har jeg bestilt et 110 liters akvarium nå.
Hva gjorde du med tenka på foring den uka du var på ferie?

har du sjekket vannverdier regelmessig?

Hva foret du med?

Hadde den noe endring i fargene da den så "daffere" ut? Evt. andre symptomer som du ikke så med en gang?

Hvordan skiftet du vann? Varmt/kaldt?
Kampfisken burde ikke ta skade av en uke uten fôr, men et generelt høyere stressnivå fører til kortere levetid og du skal ikke se bort fra at livet i bollen har vært mindre enn perfekt. Med 110-litersakvarium er det ikke usannsynlig at den neste kampfisken din oppnår en høyere alder.
Kan det være mulig at såpass hyppige vannskifter kan ha stresset fisken for så å korte livstiden?

Kan også være at hvis TS skiftet vann ofte og brukte lunket vann kan metaller ha gjort sin skade? Men dette ville vel kansje vist seg tidligere?
Den uka jeg var borte stoppet søsteren min innom to dager for å fôre. Derimot har jeg hørt at de fleste fisk overlever lengre uten fôring.

Jeg har ikke sjekket vannverdiene noe ofte, men jeg har skiftet to til tre glass vann hver dag utenom den uken jeg ferierte.

Jeg har alltid fôret den med røde mygglarver.

Jeg så en liten endring i fargen, fra knall rød til litt lysere rød/oransje, men kun et par timer før jeg merket at den var død. Da byttet jeg også noen ekstra kopper vann.

Jeg har en bøtte som står med vann oppi, slik at det holder omtrent samme temperaturen som bollen hele tiden. Jeg tar fra denne bøtten og fyller oppi like mye (kaldt) vann som jeg tar ut fra den. På denne måten regnet jeg med at metallene i vannet ble redusert.
For meg høres det nesten ut som du har gjort alt etter boka.

Mulig at den døde bare fordi den gjorde det. Finnes også tilfeller da mennesker og dyr "bare dør", da ett vitalt organ bare stopper opp.
Mulig det. Får heller bruke bollen til planter og eventuelt yngel når jeg får 110 literen.

Dødsfallet kan ikke ha noe med de nye plantene å gjøre altså?
Det tror jeg er lite sannsynlig.

Å bruke bollen til planter kan være fint
Men jeg ville ikke bruke den til yngel. Grunnen til dette er at yngel "trenger" rent vann, og fores nokså ofte. Så hyppig foring kan forårsake at nitritnivået stiger raskt. Og da vil yngelet ikke kunne overleve lenge...
I tillegg er yngel litt mer vare for temperaturendringer, så varmekolbe er tingen.

Bruk bollen til fine planter som ikke krever mye lys
Ah.. Da får jeg droppe yngelet også. Får bruke den til planter da. Da blir det jo også en fin pyntegjenstand.

Takk for alle svarene!
vel det KAN ha vært at den har tatt skader over tid pga å vært i bolle, men ærlig talt så tviler jeg på det. Kampfisker blir 2-3 år tror jeg? Og dyr, som mennesker, kan få organsvikter etc tidligere enn alderdommen.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Aspevik
Reklame for plussmedlemskap