Vegatar kampfisk?

flytte igår min kampfisk fra 3-4 liter over til 160 literen min, noe som var morsomt å se på. en liten hær med små reker har fått ham til å se bort ifra at kampfisker flest misliker vannsirkulasjon også (han mislikte det når han var i 10 liter f.eks)

Men jeg så en litt sær atferd.. jeg har med vilje kultivert litt alger i vasen han stod i, nå tenkte jeg at jeg skulle hive oppi litt til rekene. Da ser jeg at han jafser i seg en diger bit.. "haha smarting" tenker jeg.. men neida han spytter ikke dem ut igjen. Bettaer er jo kjøttetere.. har hørt at de har spist på planter og røtter hvis de er veldig sultne..men.. alger? Ikke har han rørt algene når han var i vasen for hva jeg vet, og han er garantert foret nok. :P
Har aldri hørt at de har spist alger, men vet de spiser erter og algetabletter dersom de får sjansen
Fisk er værre en småbarn, putter stort sett alt i munnen, og spytter ikke alltid ut igjen.

mine har gumlet i seg flak av alger.

Selv om kampfisk er kjøttetere, betyr ikke det at de kan ta til seg vegetarføde.
Eneste er at fisken ikke har godt av så mye fiber, da de har ett fordøyelsessystem som er basert på å bryte ned proteiner, ikke fiber.

Men, variasjon i kosten skal være sunt, ikke sant
hehe jau, kjøttetere har jo egentlig ikke fordøyelsessystem ment for grønt.

Jeg hadde ikke blitt overrasket av sånn "putte-i-munnen" atferd blandt gullfisk,
som spiser alt fra avføring til flyteplanter og andre fisker, men denne overrasket meg. Kanskje noen kjøttetere får en liten "craving" innimellom på ett eller annet de trenger også.

Eller kanskje han var møkkalei av algene som var i det gamle hjemmet hans og gikk amok når han så de fulgte etter? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap