Min crowntail loke taper finner...

I går oppdaget jeg at kampfisken min Loke var veldig rolig, og oppdaget senere at deler av finnene hans lå på bunnen. Han er alene sammen med en mini malle i et 20L akvarie. Vannet er skiftet jevnlig. Bunnen er av svart grus.

Ser at han er piggere i dag, men at det er mindre hull i bukfinnen hans. Hva skyldes dette?
Kampfisker er veldig utsatt for finneråte. Du finner beskrivelse og behandlingsmåte i sykdomsartikkelen.
Mortek
Vannet er skiftet jevnlig.

Hva er "jevnlig"? Hvor ofte, og hvor mye pr gang? Har du filter i 20 literen?
tar ut en bytter ut 4-5liter anhver uke. har filter i karet ja...
Mvjnz
Kampfisker er veldig utsatt for finneråte. Du finner beskrivelse og behandlingsmåte i sykdomsartikkelen.

Tror ikke det er finne råte. ser ingen spor etter infeksjon eller noe som kan minne om det...
Siden du finner biter av den på bunnen er det godt mulig at han er finnebiter. Dette kommer ofte av stressende forhold, f eks for lite gjemmesteder, for sterkt lys, for lite kar, dårlige vannverdier, han kan se en annen kampfisk hele dagen el.l.
Loke har kommet seg betraktelig nå. han er mye piggere, og ser ingen spor etter flere finnebiter som faller av Takk for alle svar alle sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap