Hva passer sammen med kampfisk?

Hei alle sammen.
Tenkte vi nå skulle utvide akvariet vårt litt. Ser det er en del innlegg her om hva som passer og putte sammen med kampfisk, men ønsker og spørre dere hva dere mener er de sikreste valgene??
det sikreste valget avhenger vel av mye, alt fra lynnet til kampfisken, lynnet til de andre fiskene og hvordan de ser ut, samt størrelsen på akvariet

i min 160 liter så går det ihvertfall fint med en kampfisk og venusfisk, til tross for at de har signalfargede haler, noe jeg TROR mange kampfisker misliker.

Når jeg sier fint så mener jeg at ingen har blitt skadd enda, han tolererer ikke å ha dem så alt for nærme, men de har stor nok plass, hadde det f.eks vært 60 liter så tror jeg det hadde blitt mer konstant stress.

Nå har jeg egentlig ingen forslag i dette skribleriet, men var vel kanskje verdt noe.
Plussmedlem
Henning Dalen
Tenkte vi nå skulle utvide akvariet vårt litt.

Hvor stort er karet?
karet er bare 45l. så må nok satse på noen fisker som går sammen med kampfisken på liten plass.
Men en suge malle går vel ihvertfall bra der? eller?
Fikk noen tips i dyrebutikken også, men litt redd for att de er mere interesert i og selge en og hjelpe til og finne fisk som passer sammen med kampfisk.
De fårslo jo guppyer til oss, men etter og ha sjekket på denne siden så har jeg jo lest att det ikke er noe særlig klokt valg
Plussmedlem
Det er fare for at det blir en brå død for guppyene i dette lille karet.

Noen kuhlii-ål kan være et alternativ. Men da bør du ha sand i bunnen.
"Sugemalle" av type pitbullpleco kan til nød gå i denne literstørrelsen.
Jeg har venus sammen med kampfisk i ca 40 l, og det går bra. Ingen som plager hverandre.
snegler og en ancistrus kanskje? Bli ikke fristet til å putte for mye oppi.
Tenyrafar
snegler og en ancistrus kanskje? Bli ikke fristet til å putte for mye oppi.

Hvorfor ancistrus??
fordi ancistrus er bra å ha i de fleste ferskvannsakvarier... harmløse og robuste
Ellers funker guppy bra for kampfisken, men dårlig for guppyungene som blir mat.

Selv ville jeg ikke tatt sjansen på å ha noe annet enn ancistrus sammen med kampfisk i 45 liter med mindre du har et backup-kar i tilfelle noe skjer.
For eksempel har jeg en kampfiskhann sammen med et ungt scalarepar i en 65 liter nå - det ville jeg aldri gjort dersom jeg ikke hadde reservetank ved siden av.
Jeg ville ikke puttet en ancistrus i 45 liter. Jeg synes 60 liter som det står i basen blir litt knapt.

Er det algespiser du er ute etter? I så fall ville jeg satset på eplesnegler i et kar av den størrelsen.

Bunnlevende fisk går som oftest bra med kampfisk, men det er ikke så mye som vil trives i et så lite kar.
Mvjnz
Jeg ville ikke puttet en ancistrus i 45 liter. Jeg synes 60 liter som det står i basen blir litt knapt. Er det algespiser du er ute etter? I så fall ville jeg satset på eplesnegler i et kar av den størrelsen. Bunnlevende fisk går som oftest bra med kampfisk, men det er ikke så mye som vil trives i et så lite kar.

Eplesnegler er faktisk ikke så veldig flinke som algespisere. Jeg og mange andre har erfaringer med dette. Vil heller anbefale sebra- og tigersnegler. De er også nydelige, produserer ikke unger i ferskvann og spiser alger 24/7
Noen (Macr)otocinclus kan være en ide, hvis du kan få dem til å overleve de første dagene/ukene.
Mine eplesnegler spiser mye alger, men så får de ikke så mye annet heller da
jeg har et 60 L akvarium, ( hvis dere ser på profilen min så kan dere se hva slags fisker jeg har i den ) også har jeg en bolle med en kampfisk i.. er det risikabelt å putte kampfisken i akvariet mitt? ser ut som han kjeder seg så fælt i bollen sin
Å kjære.

Black ghost: minst 720 liter
Golden nugget: minst 300 liter
Gullfisk: minst 100 liter
Grenmalle: minst 200 liter
Indisk glassmalle: minst 100 liter
Værål: minst 150 liter
Sommerfuglfisk: minst 200 liter
Pictusmalle: minst 450 liter

Dette er nesten godt gjort

Av hele 16 fisk i karet ditt er det ikke en eneste en som trives og vil ha et godt liv i en 60 liter!

Det karet ditt er så overbefisket at jeg knapt har sett maken. Så ærlig må jeg bare være.

Egentlig burde du selge eller gi bort absolutt alle fiskene dine, og gi 60 literen til kampfisken...
skal kjøpe meg et større akvarium om ikke så lenge da.. :p
de er jo alle veldig små enda.. så er vell ikke krise enda.. :p har tenkt å kjøpe 500 L snart.. :p
Det må nok bli adskillig større (sånn ca 10-11 ganger større) enn det du har nå, om du skal beholde den fiskesammensetningen der

En annen ting er om disse overhodet går overens i samme kar, det aner jeg ikke da dette er en helt annen type fisk enn det jeg holder på med
de sa hvertfall i butikken at disse fiskene passer sammen :p etter det jeg har lest og :p jeg er klar over at fleste av dem må ha mye større akvarium, men det skal jeg kjøpe snart, må bare få litt mer cash først :p fiskene er jo små enda ( 6cm ) så de klarer seg vell litt til :p
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap