Spørsmål vedrørende oppdrett på kampfisk.

Kjøpte en hanne til mine to hunner for 5 dager siden. Han har flittig laget skumrede, og ikke brydd seg mat. I går la jeg merke til at den ene hunnen har fått lyse, loddrette striper isteden for de vannrette, hvilket er et tegn på at hun er "klar"? Har fulgt nøye med, men har ikke sett tegn til noe "parring". Nå har imidlertidig hannen begynt å jage hunnen vekk fra redet, og tilog med gitt henne noen kilevinker, hvilket skal være et tegn på at eggene er lagt? (tror jeg?) Er det mulig å se om det finnes egg i skumredet? Er litt redd for at jeg snart må flytte hunnen, dersom eggene allerede er lagt. Hva skal jeg gjøre?:S


Har du dem i samme akvarie hele tiden? Hvor stort er oppdrettsakvariet?
Det du bør gjøre er å fjerne hunnene etter at eggene er lagt, etter det er hunnen og alt annet som nærmer seg fiender av hannen og eggene.

De lyse, loddrette stripene betyr at hunnen din er klar til å pares.

Om du har egg i redet er lett å se, det er hvite prikker og ikke bare luftbobler i redet da, du ser bilde av egg i skumrede på kampfiskprofilen i fiskebasen.

Vil forøvrig anbefale denne siden, mye nyttig om kampfiskoppdrett her.
Mine yngel bare dør, syns ikke de har blitt noe synlig større heller.. Jaja, godt at det kommer eeeekstremt mange nye hele tida. Får bare prøve og feile da.. Kan det være en god idé å slenge oppi en dott med javamose til yngelet?
For øyeblikket er det bare en algeball og noe flyteplanter i yngelkaret..
mose er greit for yngelet, da de finner mye de kan spise inne i den.
Her kan de minste i flokken også finne gjemmesteder, slik at de kan komme seg vekk fra sine større søsken.

For å få yngelet til å overleve er foring og vannskifte rutiner svært viktige.

Etter de har klekket kan man mate dem med Liquifry. Dette fungert fint hos meg, og dette gir jeg til dem inntil de er 2-3 uker. Etter det går jeg over til finknust granulat.
Kampfisk
Jeg har en gutte kampfisk som hele tiden lager sånn skum i bollen sin, hvorfor gjør den det ?
Anette Frestad
Jeg har en gutte kampfisk som hele tiden lager sånn skum i bollen sin, hvorfor gjør den det ?

Først, kupping av tråder er ikke lurt, så du bør heller lage en ny tråd. Da får du fortere svar på spørsmålet ditt også=)

Ellers, skumredet lager hannen fordi han er kjønnsmoden og er klar for eventuell parring
Ser dere har snakket om oppdrett av kampfisk.
Jeg har tenkt litt på dette selv.
Men har ikke undersøkt noe om dette enda.
Så man kan ikke ta 2 hunner og 1 hanne sammen også la de ordne alt selv?
Må man ta ut hunnen (hunnene) når de har lakt egg?
Og kan man bare ha 1 hunne til en hanne?
Tenkte på 2 for å fordelt jagingen og sånt??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap