Kampfiskkar noen spm

Hei!
Jeg drømmer om et akvarie på rundt 200 liter, men foreløpig setter økonomien en brems på det. Så da tenker jeg å dempe abstinensene med ett lite kar til jeg får spart opp penger til et stort.

Tanken er ett lite kar på rundt 45 liter med en kampfisk i. Jeg har lyst på et kar som er høyere enn det er langt, og siden kampfisken trives i hele karet kan jeg ikke se at det skal bli noe problem? Jeg tenkte også å ha noen ottoer der for å holde algeveksten i sjakk (det vil nok komme litt sollys inn på karet selv om det ikke skal stå i direkte sol). De vil kanskje ha mer problemer med at det blir liten bunnflate. Hvor mange ottoer bør jeg isåfall ha? Eller blir det for smått for dem?

Jeg har veldig lyst på svart eller mørk sand/fin grus. Vil kampfisken eller ottoene bry seg om fargen på bunnen? Også har jeg lyst til å bygge opp med en liten rot plassert opp langs glasset i ene hjørnet hvis jeg finner en fin en som er liten nok til å passe. Og godt med planter. Hehe det ser veldig bra ut i hodet mitt. Men det jeg egentlig lurer på er om det er veldig dumt med så liten bunnflate og om fargen på grusen har noe å si. Noen som vet hvor jeg får tak i svart sand (som ikke avgir stoffer som påvirker vannet negativt)?
Så lenge du ikke skal ha fisker i karet som behøver fin sand så kan du sjekke ut den svarte sanden på dyrebutikkene. Noe av den er veldig skarp, men siden du ikke skal ha bunnfisker eller fisker som siler sanden så burde det ikke by på problemer. Noe av den svarte grusen som er til salgs er også farget og jeg har selv oppdaget at slik farget grus inneholdt kalk (de var faktisk hvite under svartfargen) som påvirker verdiene. Du får bare prøve å velge med omhu.

Jeg ville ikke anbefalt otto til dette karet av flere grunner. Først og fremst fordi de krever veldig stabile vannforhold, noe som er vanskelig å få til i et mindre kar, men også fordi de foretrekker en del oksygen/sirkulasjon i vannet. Med liten vannoverflate, og sammen med en fisk som ikke liker særlig sirkulasjon, så blir det en dårlig kombinasjon. Snegler som algespisere burde derimot fungere perfekt.

Vær obs på sirkulasjonen i karet når det er såpass høyt slik at det ikke blir værende stillestående, oksygenfattig vann på bunnen.
Vil bare slenge inn at den svarte Merkur-grusen som selges i mindre poser ikke forandrer merkbart på vannverdier i det hele tatt. Har hatt denne i over et år og trives godt med den Den er ikke helt svart under vann, men har en mørk, veldig "tøff" gråfarge som gir fin kontrast til planter og dyr.
Tilfeldig bekjentskap
© © SIMONSEN @ ENGDAL
Reklame for plussmedlemskap