Kjedelig liv for kampfisk

Jeg hadde så lyst på en kampfisk, så jeg kjøpte meg en uten å tenke helt over det. Den kom ikke overens med de andre fiskene, så måtte skaffe et lite akvarium for å skille de. Nå står han på kjøkkenet der ingen er, og han bare .. er der. Han ligger ikke på bunnen eller noe, Men han er ganske passiv. Når jeg kommer bort svømmer han inn i glasset og prøver å komme "gjennom". Da jeg flyttet ham dit først var noe familie på besøk et par dager, så han hadde mer å se på. (da lagde han også skumrede, det har han ikke gjort siden). Burde jeg kanskje flytte ham så det er mer å se på? Nå tenker jeg bare på trivsel, siden jeg vet at han ikke er syk eller noe
Kanskje du kunne skaffe ham et større kar?

Har selv en kampfisk i en 28 liter, men har kjøpt en 60-liter han skal få flytte inn i.

I mellomtiden sysselsetter jeg ham med å gi ham en (bare en) tørket, rød mygglarve noen ganger i løpet av dagen. Han vet at jeg kommer og står klar i hjørnet og snapper den nesten fra fingrene mine. Tenkte han synes det er gøy å jakte litt - ikke bare få maten servert to ganger om dagen.

Han var finnenappet da jeg fikk ham, men nå har de vokst ut igjen og han er ganske aktiv. Ser ut til at han trives i 28-literen også. Han står på peisen i stua og har mye å følge med på.
Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe et nytt kar..
Sett rundt på finn.no, men det er ingenting i min prisklasse der.
Skal få et som er LITT større, mest pga pumpen.

Hvor får man tak i mygglarver? Selger de i dyrebutikkene? :P Aldri spurt
Pleier å gi ham bittelitt flakfor innimellom, så har han ihvertfall noe å gjøre på
Med bedre plass blir han nok mer aktiv ja.

Og ja, myggiser skal du kunne få kjøpt på de fleste dyre-/akvariebutikker.
Ok, da skal jeg prøve det Takker for svar
Stemmer det som er sagt over her. Kampfisker er faktisk ganske aktive og nysgjerrige, og hvis de er passive er de enten syke eller så er karet for lite og/eller kjedelig innredet.
Du kan jo innrede karet så han ikke ser hele karet på en gang. Da får han flere steder å "patruljere" mellom
Når du flyttet kampfisken til det egne, lille akvariet, hvordan gjorde du det med hensyn til filterpumpen? Satte du opp akvariet for han og flyttet ham inn der samme dag?
Jeg vet ikke hvor erfaren du er og hva du vet om akvariehold og spesielt oppstart av et nytt akvarium. Hvilke vanntester har du foretatt i kampfiskens akvarie etter at han ble flyttet dit? Tester du vannkvaliteten i akvariene dine i blant?

Jeg tenker på at vannkvaliteten kan påvirke kampfiskens atferd. Hvis han ble flyttet inn der med en gang og filterpumpen var fullstendig ny som akvariet, kan det være han er passiv fordi det er ammoniakk og nitritt i vannet. Dette er giftig! Det er noe som alltid oppstår i et nystartet akvarie der filterpumpen ikke er innkjørt i flere uker.

Husk at kampfisk er varmekjære fisk. De liker temperaturer på slutten av tjue-tallet. Hvor mange grader har han i kjøkkenakvariet sitt ?
Var ingen pumpe, og fylte opp 80-90% med vannet fra gamle akvariet. Tester innimellom ja, men er ikke noe i veien der
Maretard
Du kan jo innrede karet så han ikke ser hele karet på en gang. Da får han flere steder å "patruljere" mellom


Jeg har fått tak i et litt større et med pumpe (som desverre ikke fungerte skikkelig), og tok ene "hjemmelagde" roten i. Der skal han få rote rundt og utforske Må bare fikse problemet med pumpen først, så skal jeg se hvordan dette funker for ham
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap