Kampfisk (nybegynner.)

"Kampfisk må ikke holdes i akvarier med sterk sirkulasjon. Den trives best med veldig rolig vann."

Er ikke det dumt, når en sliter med alger?

Jeg har ett varmt rom. Må kjøles ned, men 30 grader kan Kampfisk ha.. Så det skal jeg klare..

Men jeg er redd det blir mye alger?
Mulig jeg har lest for mange artikler, og roter litt..

Men kan noen si hvordan 90 liter, med kamp fisk, ikke blir overgrodd, da en må senke sirkulasjonen sånn?
Det stemmer at lav sirkulasjon og høy temperatur kan øke algevekst. Du kan kompensere med å ha godt med planter som bruker den tilgjengelige næringen så ikke algene får fritt spillerom. Du kan også redusere antall timer lyset står på.

Skal du ha noe mer i karet enn kampfisk? Dersom du får temperaturen ned til 27-28 grader kan du jo ha en Ancistrus eller to til å holde algene i sjakk.


-Tim
Tim
Det stemmer at lav sirkulasjon og høy temperatur kan øke algevekst. Du kan kompensere med å ha godt med planter som bruker den tilgjengelige næringen så ikke algene får fritt spillerom. Du kan også redusere antall timer lyset står på. Skal du ha noe mer i karet enn kampfisk? Dersom du får temperaturen ned til 27-28 grader kan du jo ha en Ancistrus eller to til å holde algene i sjakk. -Tim


Det blir fort 30 grader + ... Så tør ikke ha annen fisk..
snegler kan du ha. De tåler også høy temperatur. Jeg har snegler i alle mine kar hvor jeg har mine kampfisk. De er nysgjerrige på dem til og begynne med, men så lar de dem være. )
Hvilke sneglearter bør holdes i så høy temperatur, Heidi?
Eplesnegler tåler fint temperaturer over 30 grader, jeg har hatt snegler i kar hvor jeg har brukte varmekuren. De liker det ikke noe særlig og blir litt sløve, men de overlever det.
Skaff deg flytteplanter
Eller planter med flyttende blader. Når de deker overflate blir det ikke lys eller næring nok til algene. Og fisken liker seg under dem. Jeg har ikke noe problem med alger i mine platekar. Men jeg har også en del snegler også. Eplesnegler er fint, sandsnegler tåler også det meste. Jeg kan ha ganske høy temperatur i min største kar om sommeren. Der yngler sandsnegler som bare det.
Plussmedlem
Lys er helt klart en forutsetning for at alger skal vokse, så alle lysbegrensende tiltak vil ha positiv effekt for deg, og ditto negativ for algene. Flyteplanter, eplesnegler, redusert lystid, lysstyrke, planter som vokser kjapt med lite lys...alt er flotte råd fra en flott gjeng!

Donald
Hvilke sneglearter bør holdes i så høy temperatur, Heidi?

Eplesnegler blir mer aktive jo høyere temperatur det blir har jeg funnet ut. Da det var på det varmeste her så var det flere av sneglekarene som lå jevnt på 30 grader, det blir fort det inne på et rom med mange kar og temperaturen ute er oppe i 29 gradere. Alle mine var veldig aktive og sullene liker jo høy temperatur så de stortrivdes de dagene det var veldig varmt. I selskapskarene på stua skiftet jeg vann men det var pga fiskene og ikke sneglene. Så min erfaring at de tåler fint 30 grader. )
Ja, de blir mer aktive, men får et mye kortere liv.
Det blir feil i mine øyne.
Donald
Ja, de blir mer aktive, men får et mye kortere liv. Det blir feil i mine øyne.

Man kan også mene at kaldblodig dyr oppfater tiden forskjellige avhengig av temperatur. Atså tiden går fortere jo varmere det blir. Altså når det bli varmere lever de kortere men de får gjort like mye som de som lever lenger i kaldere vann. Jeg menner det er bare når temperatur blir så høy at de blir sløv igjen at det blir feil.
De får også kortere liv av å parre seg og legge egg ofte, så da kan man argumentere for at de skal holdes i 18 grader og alene, slik at de lever lengst mulig.

Personlig har jeg ikke noe problem med at de får kortere liv, det er slik de lever i naturen og tilpasser seg helt sikkert områdene de lever i. Enkelte steder har de korte liv og andre steder lengre liv.
Kortere liv får de uansett når de holdes i akvarium hvor det er jevn temp og jevn mattilgang. Har heller ingen problemer med det. )
Spørsmålet kan vel strengt tatt kokes ned til "langt liv" VS. "godt liv".......



-Tim



På applesnail.net heter det at de bør holdes i 18-28 grader. Personlig overprøver eg ikke dette.
Hvorfor gi blaffen i temperaturkrav for snegler, men ikke for fisker?
Jeg tror ikke appelsnail sitter med fasiten på akkurat det. Hvis du leser litt om hvordan temperaturen er i vannet der de kommer fra så kan den i lange perioder være over 30 grader. Da er det vel det for fisker også. Jeg tror ikke det finns noen standard fasit på dette, sneglene tror jeg er ganske tolerange pga at i det ville livet så er temperaturen med på å styre syklusen deres. Ute i det fri så vil vel temperaturen variere uansett hvor man er hen i verden. Beklager Gomp denne avsporingen...
Fiskene får heller ikke riktig temp hele året, siden fra midt på våren til midt på høsten holder alle karene mine rundt 28-30 grader døgnet rundt. Selv om dette er utenfor den oppgitte trivselstempen for noen av artene mine, virker det som de tilpasser seg uten problemer, siden tempen går opp svært sakte.

Og sebradanioene i hagedammen har levd i vann som har holdt rundt 15-18 grader i hele vinter, og dette skal visstnok være for kaldt for dem, men likevel ser de ut til å trives helt utmerket og leker med jevne mellomrom.

Så jeg tror ikke at den oppgitte trivselstempen er en absolutt fasit, og med litt erfaring kan man se på dem om de trives heller ikke.

Donald
Hvilke sneglearter bør holdes i så høy temperatur, Heidi?
'

Jegersnegler har jeg. De yngler og koser seg masse ser ut til.
Men jeg har jo lyst på fisk også da. Og bare sett kampfisk som faktisk står listet til 30 grader..

Men så er det problemet med stillestående vann, og alger..

Er det noen der ute som har kampfisk, og kan si litt om åssen gjennomstrømning dere har?

Må den ha det helt rolig, eller kan den ha litt strøm? Og hva er i så fall "litt"?



Altså, må den ha stille stående? Eller kunne jeg hatt dem i en 90 liter. 30 x 30 x 93 cm, men en fluval 4+ med mist mulig åpning via den spaken foran der?

Den ser så trist ut i den lille bollen på butikken, at det frister å bare teste det ut.. Men vil ikke plage ett levende vesen mere enn det alt er plaget. (Ikke helsike om de kan ha det bra i sånne små firkanta kar de har dem i på butikken, blir trist av å se på dem stå der helt stillestående og ensomme.)
Vannet trenger absolutt ikke være stillestående nei. Hvis du får filteret til å blåse mot langveggen, så blir det strøm i den ene enden og rolig i den andre. Da kan fisken selv velge hvor den vil være. Så lenge det er rolige soner noen plasser i karet, så tåler den at det er kraftig strøm noen plasser med mindre både planter og fisk blåser veggimellom da..:p (For eksempel rett foran utblåset før den stoppes av akvarievegg eller rot/planter) Du kan gjerne lage rolige soner ved hjelp av røtter og planter også.

Uansett tåler kampfisken fint at det er normalt strøm i vannet, det vil si at du har et filter som ikke er kraftig overdimensjonert i forhold til akvariestørrelsen.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap