Delta kampfisk?

Kjøpte min første kampfisk i går, og det stod at det var en Delta. Har skjønt at det har med finnene å gjøre. Noen som kan si om dette stemmer? At det er en Delta mener jeg

Vurderer også å kjøpe noen samboere til kampfisken, men hva vil passe best? Ønsker noen som holder til i nedre sjikt. Karet er 43 liter, har sandbunn og det er kun kampfisken og noen eplesnegler som bor der nå.

Bildene er av samme fisk. Bilde 1 er tatt uten blits, mens bilde 2 er tatt med blits Ser ut som to forskjellige fisker
Finnetyper hos kampfisk er et omfattende tema - du kan lese mer blant annet her om du er interessert.

Grunne til at jeg svarer deg er for å advare deg mot å gi denne fisken samboere - kampfisker har det best alene.

Du kunne hatt oppi en algespiser (ancistrus eller otto), men siden du har eplesnegler oppi der, så er algespiserjobben opptatt også

Gratulerer med en vakker fisk.
kampfisker går greit med andre fisk de, så lenge de ikke er altfor fargerike og flagrete. min har ihvertfall aldri plaget annet enn damsnegler hos meg.

men, min går i en 96 liter, og det er godt med plass til alle. mesteparten av min fisk holder seg og på bunn.
I 43 liter ville jeg ikke hatt andre samboere enn noen snegler, dette fordi kampfisken krever sin plass. Men det finnes jo flere, vakre snegler og=)

Lykke til med krabaten!=)
Takk for hjelpsom link Liz H

Ok, da blir det nok ingen samboere der i gården.

I butikken, hvor jeg kjøpte ham, så jeg at de hadde inne mange flotte kampfisk hunner. Hvordan ville det gått om jeg kjøpte noen av de og plasserte de i en 70 liter sammen med Platy?
Jeg har hatt både kampfiskhann og hunn med platy. For den voksne fisken går det bra, men jeg har aldri sett noe yngel. Har du tenkt å ha flere kampfiskhunner er det lurt å kjøpe søstre som har gått sammen hele livet, og kjøpe hele gruppen samtidig, ellers kan det bli bråk.
Det var ganske mange hunner i det karet. Tenkte max 3 stk. De så ganske fredelige ut oppi der, men vet det kan endre seg.
Hvis du skal ha hunner sammen burde du ha minst 5-6 stykker, for å spre aggresjonen, og også være forberedt på å måtte skille dem, siden enkelte hunner er for aggressive til å bo sammen med andre hunner. Men som nevnt over pleier en gruppe bestående av søstre som oftest å gå bra, så sjekk om du muligens kan kjøpe en liten gruppe privat.
Men går det greit å ha 5-6 stk sammen i 70 liter da?

Det bor allerede 6 Platy, 2 Ancistrus, 4 Otto, samt reker der. (Ja, rekene skal flytte før eventuelle kampfisk hunner flytter inn.)
Det burde gå helt fint, så lenge du har litt planter og huler de kan gjemme seg bort i
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap