Er 12l greit for en kamfisk?

Jeg har en 12L firkantet akvarium som jeg har starta opp nå, men lurer litt på hva dere synes om å ha en kamfisk opp i en 12l?

Jeg har kampfisken min i en 110L nå, men det er sterk sirkulasjon der. Og jeg kan ikke regulere styrken på sirkulasjonene siden det er sånn innebygd filter. Vet noen hvordan man kan ta ut en innebygd filter fra en juwel akvarium?

Jeg har lest en del om kampfisker og de trives i rolig vann for å lage skumreder osv. Men ville ikke sette han i en 12L uten å få helt klare meninger om det er ok eller ikke, og jeg ser fortsatt at mange er uenige!

Dette er så forvirende :/
Jeg vil tro at 12L er litt lite for en kampfisk.
boksen er festet med silikonpunkter øverst og nederst. Tar du en filetkniv eller lignende(iallefall med langt tynt blad), kommer du imellom til de øverste punktene. Får du tatt disse og de på midten er det enkelt å legge hele kassen fremover for å ta de nederste.

Om kampfisk passer i 12 liter eller ikke kommer folk aldri til å bli enige om her på forumet
12 liter er for lite.. prøv heller evt og lag litt rolige områder til kampfisken. eller bytt ut det invendige filteret.
Plussmedlem
Har hørt at noen dytter filtersvamp inn i utblåsningen på filtre for å ytterligere regulere ned strømmen i vannet. KAnskje det vil funke? Tror kampfisken din trives bedre i 110 litern enn det mindre karet.
Denne saken har vært diskutert tusenvis av ganger før
Noen sier den vil trives andre ikke
Har en kampfisk i 12 l med fluval 1+ og varmekolbe, den har vært der i snart 2 år og jeg oppfatter det som den trives.
Plussmedlem
Jeg har vandret timesvis i dyrebutikker siden barnsben av og alltid sett de stusselige koppene kampfiskene blir dyttet ned i. Og der står de, bom stille. De overlever fordi de er labyrintfisk og tåler små vannmengder og lavt oksygeninnhold.
Jeg holder en stooooor knapp på at nei, den trives ikke. Innsatte ved Tunga Kretsfengsel i Trondheim har omtrent samme ratio menneske til kvadratmeter i cella si som fiskene har i den lille koppen, og spør de innsatte hvor mye de trives på cella.
Kun tungt institusjonaliserte vil si at de trives, og fisk kan ikke pådra seg det, siden det fordrer kognitive evner langt utover det noen av den ichtyologiske overbevisningen kan utvise.

Hvis noen syns jeg er krass så er det bare at jeg blir litt frustrert over at noen til stadighet skal debattere dette når det burde være åpenbart at en territoriell fisk trenger plass for å hevde et territorie og forsvare det mot eventuelle inntrengere.
Det går ikke på 10*10 centimeter.

Dagen utblåsning.
De koppene i butikken er jo ikke mer en liter heller da De aller fleste er jo enige om at det er i minste laget :P

12 liter derimot er det mange som mener er nok
Har en kampisk i et kar på 15-16 liter på badet her og er overbevist om at den har det bedre der enn den hadde det i 65 literen på stua. I 65 literen holdt den seg mye for seg selv og sto mye stille i karet nær pumpa, der var han sammen med platy og små sverddrager babyer, mer passelig sirkulason for den også der så den hadde problem noen gngr når den svømte foran pumpa. Mer tilpasset han den pumpa på badet.
Det karet er bredde 39cm, dybde 19cm og ca 25cm høyt, bra plass alene det for en rundt 5 cm stor fisk
Der kommer han frem til glasset og hilser på når eg er der, ikke gjemmer seg som han gjorde i det andre.

Bedre plass enn vi andre har i boligen i forhold til str vår Greit vi kan ta på oss yttertøy å gå en tur ut i frisk luft i skikkelig sunnmørsvær ))
Kan ikke sammenligne et kar på den str med ei fengselcelle eller fisk i fangenskap med fisk i sitt naturlige miljø.

Klart vi skal gjør det vi kan for at fiskane våres skal ha det best mulig på alle måter og det vil de aller fleste av oss
Dette står i fiskebasen; Meget vanlig akvariefisk som ofte selges i veldig små akvarier eller i gullfiskbolle. Dette anbefales likevel ikke. At en fisk overlever i et akvarium er ikke det samme som at den trives og har det bra.

Jeg lurer jo litt på hvordan en akvarist vet at kampfisk har det bra i en liten pytt? Som tidligre skrevet, så overlever noen kampfisk i sin opprinnelige viltform i meget begrensede pytter i tørketiden, mens i regntiden beveger den seg i mye større vannmasser.

Jeg har da undret meg over hvordan slutningen fra at fisken kan overleve i meget kummerlige forhold, blir til at den helst bør holdes i meget kummerlig forhold?

Et helt annet problem er jo at fisken er gjennom selvaktiv avle har fått så store slør at den har problemer med å bevege seg, men det er nå en helt annen ting.
Kan bare uttale meg av egen erfaring med vår kampfisk, planen var opprinnelig at den skulle få bo sammen med gullfisker og slørhaler i 115 literen, men det gikk ikke der ble den mobbet hadde nok ikke klart seg et døgn engang der.
Satte den over i 15 literen fort, men hadde vondt av den ensomme fisken i flere dager som hadde så liten plass, så den fikk flytte over til de andre i 65 literen, der bodde den en god stund men såg jo at fisken ikke hadde det bra så etter 1-2 uker var det tilbake i 15 literen, helt anna å se han der.

Klart han har ikke fortalt meg at han liker seg der, men det ser en på han no spiser han gjemmer seg ikke bort i et hjørne osv. Mener ikke en kan ha kampfisk i små glass osv må vere litt str. Får vondt når eg ser fisk i små glass/boller eller sylindere uten plass å røre på seg Har jo lyst å skaffe han ei dame da kanskje han trives bedre i 65 literen også, får se ka som skjer fremover.
Mine erfaringer med kampfisk er iallefall at man må opp i en 40-50 liter for å trives. Har holdt kampfisk i 20 litere, og det gikk da greit det, men da jeg skaffet dem større kar, da blomstret de opp! Så jeg vil si at 12 liter i lengden er litt for lite, prøv om du ikke kan få tak i et på hvertfall 30-40 liter. =)
Eg har mi kampfisk dame i 30L, og eg syns det til tider er litt lite. Før var den oppi eit 200L akvarie og stortrivdes der, men når det kom andre topp fiskar som ikkje var kampfisk bytta ho på å vera sint og redd så eg måtte berre flytte ho. Og etter det har ho furta litt, derfor eg syns det kan virka litt lite. Målet er ein gong å ha større akvariet igjen til ho, men for øyeblikket seier mannen stopp til akvariekjøp.

Det skal seies at eg ikkje har vore heime og sett korleis ho tar det no, og dersom ho trives no kan det vera eg skifter meining. (og for dei som ikkje trur på det, fisk snakkar på sin eigen lille måte berre ikkje alltid vi plukkar opp ka dei meinar)
ops, gløymte konklusjon i forhold til spørsmålet.
Dersom 12L e det einaste du har så kan du begynne med det, men det beste er å heller ha minst 30L. Helst meir. Viktigaste er at fisken har det bra, ikkje at vi menesker er fornøyd.
Til trådstarter, pårøv deg fram, her på forumet får du like mange svar som antall medlemer.
Så har du en 12 l og holder gode vannverdier så er det ikke noe dyreplaging og ha en kampfisk der(min mening og erfaring).
Irene Aa
Har en kampisk i et kar på 15-16 liter på badet her og er overbevist om at den har det bedre der enn den hadde det i 65 literen på stua. I 65 literen holdt den seg mye for seg selv og sto mye stille i karet nær pumpa, der var han sammen med platy og små sverddrager babyer, mer passelig sirkulason for den også der så den hadde problem noen gngr når den svømte foran pumpa.


Det kan være at platyene plaget den? Det opplevde jeg en gang jeg prøvde disse to artene sammen.

Jeg har prøvd å ha kampfisken min i 30 liter og i 100 og er ikke i tvil hvor han trives best. I 100 liter svømmer han rundt og er overalt, mens i 30 liter står han mest i ro ved pumpa.
Har en kampisk i et kar på 15-16 liter på badet her og er overbevist om at den har det bedre der enn den hadde det i 65 literen på stua. I 65 literen holdt den seg mye for seg selv og sto mye stille i karet nær pumpa, der var han sammen med platy og små sverddrager babyer, mer passelig sirkulason for den også der så den hadde problem noen gngr når den svømte foran pumpa.


Da var det nok mest sannsynlig strømmen som plaget den, ikke størrelsen på karet.

Jeg hadde en kampfisk i en 22 liter, men de første dagene gjemte han seg i et hjørne pga han føk rundt i strømmen fra filteret. Deretter modifiserte jeg filteret slik at det er veldig svak strøm, og da ble han en helt annen fisk, var fremme hele tiden og undersøkte.
Dette har jeg også opplevd, det ser ut som strommen har mer innvirkning på om kampfisken trives eller ikkje, jeg hadde min først i et juwel 60L kar, hvor pumpen ikkje er stillbar, da sto den hele tiden med innsugene på pumpehuset, nesten som den hangfast der.

Når jeg flyttet den over i ett mindre kar 19L men med mye mindre strøm ifra pumpen ble den kvikk og nyskjerrig.
Plussmedlem
Kampfisk havner nok i en spesiell setting i og med at dette er en fisk som i naturen kan overleve lange perioder i små pytter på rismarkene i Asia. Men jeg er ikke overbevist at selv om evolusjonen har gitt denne vakre arten evnen til å overleve i små kår, at det dermed er etisk forsvarlig å kreve at den skal bo der til sin død. Rismarkene, dammene og vannene som de holder til i oversvømmes tross alt under monsunen blant annet og dermed forandres levekårene dens radikalt.

Fisk har likevel personlighet, noe jeg tror dere alle kan attestere på, og dermed vil deres reaksjon på sitt påtvungne miljø også variere. Men på generelt grunnlag føler jeg det mest korrekt å ha fisken i kar som minimum er 40 liter, helst over.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap