Merkelig perlegurami oppførsel

Jeg overtok for en stund siden ei perlegurami jente. Den har gått lenge i et eget kar. Tror ikke den hadde noen artsfrender der den kom fra. Så flyttet jeg den over i en 150 l der det gikk ei palettciklide hunne. Perleguramien ble raskt dominant og jagde litt rundt på den lille palettcikliden og blåste bobler etter henne. Jeg har tre perlegurami damer og en hann i 275 l. Hannen kom nettopp i leksmodus og jager rundt på hunnene. Siden akvariet er dekket av gaffelmose som er full av luftbobler så tror han vel muligens at alt er skumredet hans.
Uansett. Jeg leste litt om oppdrett på perlegurami og tenkte at det hadde vært moro å prøve. Så nå har jeg senket vannstanden i 150 l og hatt i flere flyteplanter. Palettcikliden skal få gå i 275 l foreløpig.
Da jeg la posen med perleguramihannen i det nye karet for tilvenning klikket det for dama. Makan til fyrrig dame da?? Hun gikk løs på posen og prøver å "bite" etter han. Er dette normal oppførsel da? Skulle tro det var en hann?!
Hun er like stor som han, men på finnene ser hun helt ut som en hunn. Hun har kanskje litt mer markert panne/ spissere snute enn de anre damene jeg har, det er det eneste. Kan det være at det er en dårlig utviklet hanne? Eller angriper hun kanskje fordi hun egentlig er redd?
Hva bør jeg gjøre? Redd for at det kan bli slossing når han slipper ut av posen.
Håper på noen tips her!
Jeg tipper at hun bare ble litt redd til å begynne med. Hun roet seg etter hvert, og når han endelig slapp ut av posen bruste han for å vise seg frem og jeg tror jammen hun ble sjarmert... hehe. Han "flørter" med henne og hun er ihvertfall interessert. I 275 l. jagde han de tre damene rundt så de pilte av gårde, men nå var han litt roligere på en måte, ikke så aggressiv jaging. Hun svømmer litt unna men om han glemmer henne et øyeblikk for å utforske det nye karet så svømmer hun bort til han. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Har aldri prøvd på noe slikt før. De fikk røde mygglarver til kvelds og nå håper jeg det blir skumredebygging.
Denne tråden burde kanskje ligge under oppdrett, men får vente og se hvordan det går først...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap