Andres erfaring om kampfisk.

Hei.

Jeg har en Kampfisk i midt 112 liter akvarium, hvor den raskt er blitt kongen over hele akvariet. Sammen i dette akvariet har jeg andre fisker som trives med samme vannverdier.

Da jeg kjøpte han og puttet han oppi akvariet var han rolig og snill. Som jeg syntes virket unormalt, men i det siste er han blitt vanvittig hissig eller kanskje snål :P.

Hver gang noen bare nærmer seg 2 meter av akvariet svømmer han fram til fronten og blåser opp gjellene sine og begynner å suse fram og tilbake. Først nå vi har gått vekk fra akvariet roer han seg ned. Dette er ofte så gale at når jeg skal mate han så begynner han med samme rutinen til jeg går vekk, først da spiser han.

Er dette normal? i tillegg har jeg måtte fjerne en poster bakgrunn jeg hadde fordi han så sitt speilbilde med den og dermed tilbragte hele tiden og blåste opp gjellene sine og følte han måtte kvitte seg med denne inntregeren som aldri ville gå vekk :P.
Jeg blir ikke forundret over noen ting lenger når det gjelder kampfisk. Jeg kjøpte min første kampfisk for 5 månder siden og har nå 5 hanner og 7 hoer pluss et lass med yngel som virvler rundt omkring. Jeg har ekstremt snille kampfisker. Jeg har to par gående i en 30 liter og 60 liter. Både i 30 litern og 60 litern går hannene sammen med hoene og de har lekt og fått yngel som har vokst opp sammen med foreldrene. I 30 litern tok jeg ut 3 yngel pga plassmangel men i 60 litern går alle sammen enda. Bortsett fra hannen som døde for to dager siden. Der går hanner sammen med hanner og omvendt. En storfamilie med andre ord. Dette går veldig fint og det er ingen jaging eller slossing. Så du kan si de er blitt drettet på natur metoden uten at det var planlagt i det hele tatt. Så personligheten til kampfiskene er utrolig veldig forskjellig og jeg har vært heldig å fått bare snille...Jeg leste også at hvis hannene har vokst opp sammen i samme kar så er sjansen for at de kan gå sammen ganske stor. Så har lyst til å prøve det og ta ut alle de andre fra dette karet og la det bli igjen to hanner og sette oppi 4 hoer. Men får se hvordan det blir fremover om de er like snille med hverandre etter jul. Da er de 5-6 månder gamle. Så dette er min erfaring med kampfisker så langt...har masse å lære enda ...
1. her er det paret som går i 30 litern. Lois og Tulle. På bildet er de i full gang med leking.
2. Her er Crowntail hannen min som nå går i en 60 liter sammen med 2 ct hoer.
3. Her er Daniel som døde for 2 dager siden. Han går sammen med Tupsi og Blåveis. Daniel og Tupsi har fått mange yngel sammen.
er det dame oppi der?
og da er det ikke løye han er så hisig siden det kan være ynger(egg)
ciklidesyka
er det dame oppi der? og da er det ikke løye han er så hisig siden det kan være ynger(egg):)

Hvem sitt innlegg kommenterte du nå?
Heidi Ingdal
[QUOTE=ciklidesyka]er det dame oppi der? og da er det ikke løye han er så hisig siden det kan være ynger(egg):)

Hvem sitt innlegg kommenterte du nå?

ikke dit men han andre sit
siden su allerede har hat yngel så må det jo være jenter
Hei.

Nei jeg har ikke en hunn oppi der, jeg har tenkt å skaffe meg en hunn fisk til han etterhvert. Jeg tror han egentlig bare er hissig av seg, kampfisker er jo kjent for å være hissige så.

Du har noen flotte Kampfisker Heidi , han på bilde 3 var flott, nesten gjennomsiktig slør med striper av blått.
Ja han døde for bare noen dager siden. Så han er blitt far til mange nydelige barn.
1. Her er bilde av noen av barna hans
2. Dette er en ny en jeg kjøpte som jeg har planter om å gå sammen med enkefruen i sitt kar, men må få ut alle barna først. Han heter Redlips og er av den vennlige typen den å. Han bygger skumrede og Tupsi er klar så venter nå bare på det store øyeblikket
Jeg vet jeg sporer litt av nå, men hvor mange kar du for å huse Kampfisk yngel? (hanner) jeg antar at hunnene får fint sammen. Ikke at jeg har planlagt oppdrett men visst det skjer så vil jeg gjerne ha en mulighet å selge de eller gi de vekk istedenfor å la de bli spist opp av foreldrene.
I den 60 litern med 10-12 yngel er det flere hanner og flere hoer som går sammen. Så jeg leste at hvis hannene har vokst opp så er det en liten sjanse for at det går bra. Her går det veldig bra og de begynner å bli voksne også 4 cm. De to bildene jeg har lagt ved er av to hanner i samme kar...og det er ingen jaging med døden til følge...Det er bare hvis de er bittesmå og nyklekt at de kan bli spist av foreldrene. Men jeg har mine sammen med foreldrene også og det går så fint at. Jeg gjør mest mulig på den naturlige måten.
høres ut som kampfisken din e stressa(skiftar han farge). det kan faktisk vera at den har for stort ariale. Det høres kanskje dumt ut, men nokon kampfiskar fortrekke å vera i mindre akvarier. Min kampfisk (ei dame) blei mykje lykkeligare når ho fikk vera aleine i ein 30L enn når ho måtte dele ein 200L med andre fiskar. Ho slost ikkje med dei andre, og ho blei veldig glad i albino ancistrusen(så innpåsliten at albinoen blei litt redd ho). Måtte flytte ho når det kom inn regnbuefisk som ho såg på som farlige. No er ho kjempefornøyd i 30L og vise seg fram heile tida.
Hmm, han har ikke skiftet farge. Men jeg har bare hatt han i 3-4 uker så kan jo være han trenger litt mer tid til å bli vant til størrelsen på akvariet? Da jeg kjøpte han var han i et lite 2 liter kar =/ (maks 2 liter)
korleis er akvariet ditt satt opp? har kampfisken gøymeplassar?
Ja han har en god del gjemmesteder, har en god del planter + en liten hule han har vært inne i et par ganger. (mens jeg har sett på) Flere av plantene er hurtigvoksende planter som har vokst som ugress og gir flere gode steder han kan gjemme seg.

Han har ingen fisker som er truende, er bare bunnfisker utenom han i akvariet.

Kuhlii
Corydoras Aenus
Ancistrus sp
Diverse snegler


Vet ikke om det er relatert men vannverdiene er gode.

Nitritt: mindre en 0.3
PH: 6.5
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap