Blågurami og gullgurami som krangler?

Har kjøpt et 'nytt' kar (240 lt) til jul som kommet med noe fisk....bla va det en blågurami og en gullgurami. Den blågurami er ofte 'etter' den gullgurami...svømmer opp etter den fra undersiden å banke i den fra undersiden og baksiden. Har lest at hannen kan være ganske aggressiv mot hunner og andre fisk, særlig under lek...MEN...de ser begge ut som hunner (ryggfinne ser rund) ???? Er dette normalt oppførsel fra disse fine fiske eller bør jeg selge/gi bort enn av de? Det er KUN den gullgurami jeg har sett den blågurami "jager" rundt. Og den er ikke sånn hele dagen eller noe sant, men av og til, flere ganger hver dag.
Sikker på at dette ikke er hanner? Hanner har fine farger, men hunnene er ofte blasse eller har ingen farge. Hvis det er hanner er det nemlig normal adferd.
Joanna & Pål
Sikker på at dette ikke er hanner? Hanner har fine farger, men hunnene er ofte blasse eller har ingen farge. Hvis det er hanner er det nemlig normal adferd.

Jeg er faktisk 100% IKKE sikkert...har ingen annelse med disse fisk! :-/ Skal prøve å skaffe fin, klar bilder of de og kanskje du kan se forskjell? De ser ut som de er hunnkjønn, men som jeg sa, ikke helt sikkert. Men...om de er hanner....bør jeg ta en bort eller går det fint at de "krangle" litt??
c_hanssen
[QUOTE=Joanna & Pål]Sikker på at dette ikke er hanner? Hanner har fine farger, men hunnene er ofte blasse eller har ingen farge. Hvis det er hanner er det nemlig normal adferd.

Jeg er faktisk 100% IKKE sikkert...har ingen annelse med disse fisk! :-/ Skal prøve å skaffe fin, klar bilder of de og kanskje du kan se forskjell? De ser ut som de er hunnkjønn, men som jeg sa, ikke helt sikkert. Men...om de er hanner....bør jeg ta en bort eller går det fint at de "krangle" litt??

Ikke den beste bilder...men beste jeg klarer nu med den kamera jeg har.
Mine råd :)
Er det bare de to som er guramier i det nye karet? Er det flere fisk der?

De er begge hunner, det er sikkert, vis hun gjør dette hver dag flere ganger om dagen vil jeg sterkt anbefale deg å fjerne en av disse å hadde jeg valgt ville jeg tatt bort blåguramien.

Jeg hadde tre gullguramier å den ene hoa sakte tok livet av den andre fordi den gjorde den helt utslitt.

Har du plass til flere fisk i tanken?

Da ville jeg ha solgt blåguramien å kjøpt en hann gullgurami og en, kanskje to hunn gullgurami

Håper dette hjalp!
Simen Hvilen
Er det bare de to som er guramier i det nye karet? Er det flere fisk der? De er begge hunner, det er sikkert, vis hun gjør dette hver dag flere ganger om dagen vil jeg sterkt anbefale deg å fjerne en av disse å hadde jeg valgt ville jeg tatt bort blåguramien. Jeg hadde tre gullguramier å den ene hoa sakte tok livet av den andre fordi den gjorde den helt utslitt. Har du plass til flere fisk i tanken? Da ville jeg ha solgt blåguramien å kjøpt en hann gullgurami og en, kanskje to hunn gullgurami :) Håper dette hjalp!

For tia har jeg oppi den karet...
2 gurami
4 scalare
7 corydoras
2 voksen hanner ancistrus
ca 24 ancistrus yngler

Snart skal jeg flytte over mine to praktotier fra den 95 liters kar fordi den ene begynner å bli stor (anner ikke hvorfor den andre virker som den ikke vokser i det heletat, er på leting etter svar akkurat nu. ) Har også 10 eller 12 Kuhlli-ålene som skal oppi den når jeg får kjøpt flere gjemme steder, og en gibbis om medisin ta bort munn sopp.

Lure på om kanskje den blå har allerede tatt knekken på den gull...de siste 4 timer så har den gullguramien stort sett holdet seg landt ned på bunn av akvarie. Ligger bare der nesten helt stille, så eveger ho seg litt når ho er på tur å tippe over på siden, av og til svømme ho en liten runde i akvarie, men ender på unn igjen og den blåguramien svømmer over alt. :-/
Trur du det går ann å heve den blåguramien oppi 95 liters forløpig imens jeg prøver å for den solgt eller? Jeg har ikkje annelse om kor sensitiv de guramien er til vann forskjell....95 liter har høyer GH og KH, litt lavere temp, og litt høyer pH. Jobber med å få dem mer lik, men har ikkje hatt den store kar så mange dagen enna
Kanskje jeg burde å nevne at alle de fisk som er oppi karet nu, er de samme fisk ho dame jeg kjøpt alt fra hadde oppi der. Ho ville bare bli kvitt den storste karet hennes, da kjøpt jeg kar, fiskene, sand, planter, osv....så da er det egentlig ikke noe kjempe stor forendrening når det snakk om andre fisk i karet. (prøved 20 guppy oppi, men en time senere så måtte jeg fjerne de 6 some va igjen....va nok snadder kveldsmat til Scalare :-P )
Ta blåguramien oppi 95 literen og vis ikke gullguramien blir bedre til klokka 22 i kvell ville jeg ha gjort slutt på lidelsene hennes, veldig viktig at hun får være i fred å prøve å gjenvinne styrken sin eller så vil hun nok pines.

Synn at dette skulle skje med deg, ikke arti

Vis hun ikke blir noe bedre eller sovner inn så er det lurest å putte blåguramien fra 95 literen tilbake til det nye karet
Tilfeldig bekjentskap
© Patrik Edfors
Reklame for plussmedlemskap