Åh, jeg ser at kampfisk og snegler ikke

går så godt sammen i et annet innlegg. Jeg har sett meg lei på kampisk i bittesmå boller og i plastposer osv rundt omkring og tenkte å tilby en hanne og noen hunner et hjem i mitt snegleakvarium.
Jeg har tenkt lenge og nøye,nå ville jeg sjekke her inne før jeg løp til og laget meg et problem.
Har et seks kant 60 l, som jeg bare har posthornsnegler oppi- grunnen er jo den at de har spist seg ut av 2 andre akvarier, helt umulig å beholde planter over 5 timer- de eter rubb og stubb!
Men det er et vakkert akvarie, og jeg liker sneglene mine men mente d ville pynte mere opp med kampfisk, men selvfølgelig vil jeg gjøre d riktige også da.Finnes d overhode planter som sneglene ikke spiser opp? er d en annen grunn til at kampfisk ikke går sammen med snegler, hakker kampfisken på de? spurte i butikken om dette, men ifølge dem passet de ypperlig med snegler bortsett fra at der bør være en del planter... Er ikke tilhenger av plast, fordrar det ikke - men kan "plast"planter være et alternativ visst disse bare skal være for sjul??
Kunne kanskje funnet svar om jeg trålet forum,men er for sliten og får sikkert et fornuftig svar fortere slik
Jeg tror ikke at kampfisk og snegler sammen skulle være et problem. Jeg har hatt flere kampfisk, både rolige og hissige, og de har aldri rørt sneglene. Jeg kan se for meg at de kanskje kan bite etter følehornene på større eplesnegler for eksempel, men jeg har erfart at etter litt dytting på skallet når sneglene eller kampfisken er ny, så får de være i fred. Ingen regel uten unntak selvfølgelig, men det er nok ikke den verste kombinasjonen man kan ha i et akvarium.

Derimot har jeg sett at mine mye større blåguramier har tatt bittesmå skivesnegler dersom de har falt ned fra flyteplanter etc, men de spyttes stort sett ut igjen.
Jeg hadde en kampfisk som spiste damsnegler (pestsnegler) så lenge de ikke var større enn 2-3 mm. Så hvis du har kampfisk som plukker på sneglene, så kan det godt være at en del av småsneglene stryker med (men hos dem som har posthornsnegler under riktige forhold burde det vel ikke være så stort problem med litt svinn...)
Kampfisken bør ha flyteplanter (eller andre planter som opptar plass i overflaten) for å trives.

Min erfaring er at den stort sett lar sneglene være i fred, men kampfisk har også mye personlighet så det kommer nok veldig an på individet.
Jeg ser ikke helt for meg at kampfisk og snegler ikke skulle gå sammen. Det har jeg aldri hørt iallefall

Min ene kampfisk plukket litt på eplesnegla første gang han så en, men den trakk seg jo bare inn i skallet så han fikk ikke gjort noe annet enn å krafse litt utenpå skallet dens med munnen. Kampfisken mistet fort interessen, og snegla kom ut av skallet sitt igjen da faren var over

En kampfisk som ikke tåler synet av snegler må være av en sjeldent mannevond type, i så fall...? Men da tåler den vel sannsynligvis ikke noe andre vesener heller.
Vi har også 1 kampfisk med gule eplesnegler, har også 2 eremittkreps som går rundt med skall også, og kampfisken bryr seg ikke
Kampfisk
Kampfisken bør ha flyteplanter (eller andre planter som opptar plass i overflaten) for å trives. Min erfaring er at den stort sett lar sneglene være i fred, men kampfisk har også mye personlighet så det kommer nok veldig an på individet.


Hm,har prøvd flyteplanter i dette akvariet før, det var lite vellykket da filtret sitter på toppen og flyteplantene hele tiden ble dyttet ned,men jeg kan ikke annet enn å prøve så får en se,kan jo hende de nå blir spist før de rekker til utløpet av filtret))
nå kan det forøvrig godt hende at jeg kvitter meg med en stor andel snegler - gir de bort til dyrebutikken- slik at jeg kanskje "holder" planter en stund og kampfisk
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap