Akvarier uten filtrering

Hei

Dere som ikke bruker filtrering i akvariene til f.eks. Kampfisk: hvor ofte skifter dere vann og hvor mye vann skifter dere da?

Prøver meg på et filterløst akvarie no da kampfisken min ikke trivdes med det minste fluval filteret engang, men er kjemperedd for å få dårlig kvalitet på vannet.

Hvilke andre små filter eller filterløsninger er å anbefale til kampfisk evt?

Blir kjempeglad for alle erfaringer :o)

Jeg bruker orginalfilteret som fulgte med et juwel rekord 70, noe som fungerer bra til Betta Splendis. Hvis man har muligheter å montere et rør med mange hull i, eller på annen måte spre utblåsstrålen. På den måten vil man ha semme gjennomstrømningen igjennom filteret, men man unngår en for kraftig strøm i karet.

Om jeg bør anbefale vannskifte rutinene mine vet jeg ikke. For jeg skifter ca 1/3 av vannet med 1-2 mnd. mellomrom, for å friske opp vannet. Ellers skifter jeg vann hvis NO³ er rundt 25 mg/l, noe som det svært skjelden er siden karet er såpass beplantet. At plantene bruker nesten alt.

Problemet med for kraftig vannstrøm, er at Bettaen vil slite seg til døde i vannstrømmen. Trivselen kommer gjerne med innredningen. Den bør vere slik at den ikke ser hele karet fra yndlingsposisjonen sin, noe som vil gjøre at den vil svømme mer rundt for å holde kontroll på territoriet sitt. Samt flyteplanter som demper noe av lyset vil øke trivselen.

Takk for svar.

Jeg ser jo på fisken at den trives mye bedre no når jeg tok vekk pumpa, har en del planter til fisken, men flyteplanter er ikke å få tak i på zoobutikkene her i det siste.

Men er jo redd for både å skifte for MYE vann og for LITE vann... må vel bare prøve meg fram. Føler jeg måler vannverdiene hele tiden no.

Noen andre som har synspunkter?

Når et kar er innkjørt, så tester jeg vanligvis ikke for annet en NO³ (nitrat). For det gir meg en pekepin om når det er på tide å skifte vann. I et plantet kar ønsker en 15-20 mg/l, siden det er plantenæring. Men siden jeg hører til den gamle garde når det gjelder akvarier, så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal skifte vann hver uke (skjønner det når det gjelder discus el.l.) så lenge det ikke er noe galt med vannet. Men siden jeg ikke kommer i over 15 mg/l NO³ i karene mine, så synest jeg det er greit å friske opp vannet en gang i blandt for sikkerhets skyld (det skader i hvertfall ikke).

Jeg ser du oppgir at du bor i Ålesund, noe som ikke er så langt unna. Hadde det ikke vert for at jeg kastet masse flyteplanter tidl. i dag, så kunne du fått noen med meg. Men det er sikkert på tide å tynne ut igjen om et par uker igjen.

Når det gjelder delvann skifter, så bør du ikke skifte mere en 1/3 del av vannet i slengen. Er du usikker på hvor ofte du bør ta delvanns skift, kan du ta det hver 14 dag. Da er du no på den sikre siden.

Hehe... jeg er vel litt FOR spent siden det er første karet jeg har uten filtrering.

Du får gi meg et vink når du skal tynne ut karet for flyteplanter igjen

Noen som forresten har prøvd desse Hagen Biofoam luftfilterene til kampfisk?

Siden du ikke har filter bør du skifte ca 10% av vannet hver dag, når jeg nevnte hver 14 dag. Så var det med filter.

Planter virker også som biologiske filter. Hvis det er kun betta du har i karet, så er den tolerang når det gjelder vannverdier. Den lever til tider i små pøyter med stillestående vann, og hunnene kryper gjerne over vann mellom dammene hannene okuperer. I tillegg kan de puste luft pga. labyrintorganet. Håper det kan berolige deg litt.

Skal prøve å huske på deg når det blir på tide å tynne ut flyteplantene igjen.

10 % bytte er etter min mening helt forkastelig. Har man ikkje pumpe, så vil bunnfallet avgi ammoniakk, og da vil ikkje 10 % ha noen som helst positiv effekt.
Hvis en passer på at byttevannet sin temperatur, pH og gh samsvarer med det nye vannet, så kan man bytte 100% om man vil. Men da er det lurt å ikkje ha særlig mer deko i karet enn at man kan ta dette ut, slik at alt slam kan skylles bort.

Les gjerne om kampfisk her Det er en veldig bra side.
Ja den sida er veldig mye fint lesestoff har lest den mange ganger og han inspirerer meg mye

Men alle dere andre som har kampfisk da? Syns kampfiskene at det er greit med all den bevegelsen som filteret skaper i vannet? Jeg skulle aller helst ha hatt filter i, men kanskje jeg muligens må bytte i enda et nytt filter? Har til no prøvd både fluval 2 og 1 (modifiserte) og akvariet er på 60 ltr.
Hvorfor ikke prøve et hang on filter, eller dette luftfilteret?
Er ikke de største filtrene, men er fine til kampfisk og reker. Har selv et hang-on-filter som jeg har modifiser, og er fornøyd
Bare ha mye planter i akvariet, så får du nok ikke noe problem med amoniakk eller nitritt i det hele tatt. Uansett er det jo ikke mange fisk og noen stor biologisk belastning? ... Å skifte vann daglig hørtes ut som en undødvendig bekymring. Hadde selv akvarium med kampfisk uten filter, hadde ingen problemer med det.
Hvis du har masse planter vil disse bruke ammoniakk i mangel på nitrat. Viktig å ikke bruke plantegjødsel i filterløse kar med andre ord.

Forutsatt at du har nok planter trenger du ikke å bytte vann mer enn en gang i uka, samme som for kar med filter. Må seff holde øye med vannverdiene til å begynne med og kjøpe mer planter etter behov.
Ok.

Takk for tilbakemeldinger. Jeg prøver meg fram med vannskifte en gang i uka men følger med vannverdiene annenhver dag.

Har anubias i karet og jakter på flyteplanter som jeg ikke har fått tak i enda.

Tester noen uker slik og viss jeg syns det blir ustabilt så får jeg heller prøve hang-on filter eller luftfilter etter hvert.

Takker og bukker :o)
I et filterløst akvarie så er det ammoniakktest som er en av de viktigste testene du bør ha i hus. Dette er fordi bakteriesyklusen ikkje nødvendigvis kommer i gang, og amoniakk er den første formen av avfall som oppstår.
Anubias er ikkje den planten som vokser særlig fort, og vil derfor heller ikkje klare å håndtere afvallet aleine. Anbefaler hurtigvoksende planter til dette.

Et alternativ til filtrering som ikkje er nevnt (tror eg.... Leser ikkje heile tråden om igjen for å finne det ut) er et luftdrevet svampfilter, eller et bunnfilter. Bunnfilteret er absolutt penest, da det bare er et stigerør som blir synlig. Resten blir dekka av grusen. Slike filter må drives av ei luftpumpe, og du vil høre noe lyd fra denne. Men mest lyden av bobler som bryter overflaten av vannet.
Jeg har et fluval 3 filter i en 70 liter med kampfisk. Dette blåser rett i veggen, og det funker kjempebra. Så godt som null bevegelse i overflaten.
min meningen er 20%-30% hver 3 dager men må nesten se hvor stor karet du har da...kampfisken er den type som liker mest stille vann da..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap