- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Kapfisk gjemmer seg
Kapfisk gjemmer seg
Har kampfisken vår i et 54 liters sammen med 2 algeetere, 1 kjempeeplesnegle, 3 viftereker og ti neontetra. Han foretrekker å legge seg på bunnen, bak pumpa eller inne i et hus vi har oppi til dem. En og annen gangen svømmer han seg en liten tur. Spiser når han blir matet og alt av verdier er innenfor det som en kampfisk liker.. Er dette normal oppførsel for en kampfisk?
Postet 01.03.10 kl 13:28
Kanskje du har litt for sterk sirkulasjon i karet for kampfisk? De liker ikke særlig med strøm i vannet, da de må kjempe mye for å holde "stø kurs" pga alle finnene sine. Kampfisk kommer naturlig fra vann med så godt som ingen sirkulasjon, og liker "stillestående" vann.
Hvis du har innrettet karet slik at det "blåser" tvers over og kampfisken ikke kan bevege seg fritt uten å kjempe mye, så vil den søke seg til stillestående og rolige soner i karet der det er minst mulig sirkulasjon. For der kan den vile uten å bli dratt avgårde med strømmen.
Hvis du har innrettet karet slik at det "blåser" tvers over og kampfisken ikke kan bevege seg fritt uten å kjempe mye, så vil den søke seg til stillestående og rolige soner i karet der det er minst mulig sirkulasjon. For der kan den vile uten å bli dratt avgårde med strømmen.
Postet 01.03.10 kl 13:33
Postet 01.03.10 kl 13:36
Dersom det er et vanlig innvendig filter kan du feste det på en langside i et hjørne, slik at det blåser mot den andre langsiden, og ikke tvers gjennom karet fra kortside til kortside. Du kan også putte litt ekstra filtervatt i det, og blokkere utblåset med en del planter, og se om det hjelper.
Hvis det ikke hjelper ville jeg kjøpt et mindre filter.
Hvis det ikke hjelper ville jeg kjøpt et mindre filter.
Postet 01.03.10 kl 14:37
Postet 01.03.10 kl 15:06
Postet 01.03.10 kl 16:12
mona o[QUOTE=Mvjnz]Hvis det ikke hjelper ville jeg kjøpt et mindre filter.
Nei, ikke nødvendigvis mindre filter, det er å gå på akkord med vannkvaliteten.
Kanskje heller kjøpe et filter som har justerbar vannsirkulasjon
Tja, det kommer litt an på hvor kraftig filteret er da, hvis det er veldig kraftig og lager storm oppi der er det nok greit å gå ned et par størrelser
Men joda, justerbar styrke er veldig greit å ha
Postet 02.03.10 kl 01:04