Ingen unntak uten unntak. I noen tilfeller kan sirkulasjonen fra et filter skape utrivelige forhold for en art som trives best i helt stillestående vann.
Noen holder labyrintfisk i kar uten filter med stor suksess. Et kar godt beplantet med hurtigvoksende planter og med lite fisk som ikke overfôres og gjerne med noen snegler fungerer svært bra uten filter.
Lys er fint for å fremme plantevekst og varmekolbe kan være fint for å holde en passende temperatur, men er ikke alltid nødvendig avhengig av hvor mye varme lyset genererer og hvor stort temperaturfallet er på natten.
Hvor ofte du må skifte vann avhenger av vannmengde/pantemengde, hva du fôrer med og hvor mye du fôrer, om du bruker naturlige vannforbedringsremedier som
catappablader og om du har støv på hjernen.
Noen mener du må bytte vann et par ganger i uka, jeg mener et par ganger i måneden hvis du bruker catappa. Jeg sier det ut fra empiri der jeg konsekvent bruker catappablader i karet, tilsetter catappaekstrakt i nytt vann før vannbytter og hovedsaklig fôrer med frossenfôr, levendefôr og en sjelden gang litt tørrfôr da tørrfôr lett kan føre til forurensing.
Lykke til - uten filter.