Oppførsel perlegurami

har et par perlegurami. hann og hunn. har sittet og sett på¨de en liten tid nå. har lagt merke til at hannen kysser hunnen. fra halsen og nedover magen. av og til "kysser" hannen hunnen på siden ved gjellene. da legger hunnen seg i en slaks C form. når dette skjer, er det hannen som styrer retningen de svømmer (hannen skyver hunnen på en måte).

ser ikke ut som det er noen form for biting. hva er det de gjør? lek?
takker for svar
Er hannen oppe i overflaten en del også og prøver og lage bobbler (rede)?

For meg virker dette som parring. har et par selv og dem driver og jager hverandre.

Det som jeg sliter med er at dem ikke får boblerede til og bli værende selv om jeg bruker tovekstrakt i vannet.
hannen har laget rede. men det forsvinner etter et par dager. han har laget et par stykker. men det er ikke ofte han lager dette. overfalen er så og si uten strøm i det ene kanten av karet. men han lager redet der det er strømninger i karret. så det er spredt rund langs kantene.

hannen jager hunnen spessielt under foring, men det er nokk pga "mer mat til meg". han glefser etter ho av og til. men biter ikke.

kan se at han har dominans over hun.

hvis man ser i klippet. så er det hannen som kysser hunnen nedover buken. noen ganger så kysser han henne ved gjellene og legger seg i en "mild C" et par sekund. så svømmer de videre. ikke noen klemming.

FILM
Dette høres ut som en lek. MEN hannen jeg har gjør også dette for å holde hunnen vekk fra redet etter ho har lakt egg! I karet mitt har jeg satt fast en pinne i overflaten som skille. Så alt vannet på den andre siden står stille i overflaten og inneholder flyteplanter. Der liker de seg veeeeldig godt. Stille vann og skygge!5x
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Mikkelborg
Reklame for plussmedlemskap