Kjønn og type kampfisk

Dette er altså tre kampfisk, men jeg ikke sikker på om det er den vanlige betta spendles eller hvilken type det eventuelt da er (crowntail osv.).

Det skal være 2 hunner og 1 hann, men jeg er ikke sikker, da de to hunnene er veldig forskjellige. Kan dere si noe om dette?

Den røde skal være hann, og de to andre skal være hunner.
Inaktiv bruker

hei. for meg ser det ut som at alle tre er damer, men jeg tar sikkert feil jeg har to damer og en han, og hadde en annen han som gikk bort.

kampfisk damene som er her er ganske så lik dine tre, mens hannen ikke er lik dem du har i det hele tatt.

ligger ved et bilde av begge de to guttene.
på bilde to ser du også en ho litt svakt men hun er rett foran ham.
Den røde ser ut som en plakathann, de to andre er hunner, men jeg ser ikke hvor mange finnestråler de har så kan ikke kommentere hvilken type de er, annet enn at de er ikke crowntail.

VT-hunner er de vanligste, så det er mest sannsynlig slike du har.

Bor de sammen alle tre? I så fall burde de ha en del planter og huler de kan gjemme seg i, og karet burde være minst 60 liter.
Kan det stemme at den røde hannen er ung, og derfor ikke har fått finnene enda? Det sa hun på dyrebutikken.

Han gikk sammen med søsknene sine, mens de blå hunnene vi har gikk sammen med andre hunner.

De går sammen i karet på 85 liter. Vi kjøpte dem på tirsdag, og har ikke sett noe krangling mellom dem. Legger ved et bilde av karet.

Takk begge to!

Edit: Det er ganske mye strøm i karet, selv om jeg har skrudd den ned på minimum. Stilte "tuten" inn mot bakveggen, og da ble det en del bedre.

Tenkte vi skulle se etter andemat på dyrbutikkene i dag, da blir kanskje overflaten roligere. Det hadde jo vært litt gøy om hannen kunne lage skumrede
Jeg får ikke til å endre innlegget lengre.

Er det normalt at kampfiskene til stadig het endrer farge? De har flere forskjellige farger, men hovedsakelig er hannen rød, den ene hunnen turkis og den andre hunnen lys og blå med striper. I blandt blir stripene på hunnen helt borte, og etter noen sekunder er de der igjen.

De svømmer også ofte opp og henter luft i overflaten. Normalt?

Kroppsformen til hannen tilsier at han ikke er spesielt ung, så jeg mener fremdeles det er en plakat.

Det er normalt at kampfisker forandrer farge alt etter humør og rang. Men hvis de forblir bleke i lengre tid kan det tilsi at de ikke har det bra.

Kampfisker er labyrintfisker, noe som betyr at de har et spesielt organ, labyrintorganet, som gjør at de kan hente luft i overflaten. Dette er fordi de er spesielt tilpasset et liv i svært oksygenfattig vann. Så ja, det er helt normalt at de henter luft i overflaten

Jeg har blitt så vant til denne oppførselen at jeg noen ganger tar meg i å lure på om det er noe galt med killiene mine siden de ikke henter luft i overflaten
Så bra at det er normalt.

Får se hva som skjer med den røde. Hvordan ser du at det er en hann, jeg synes han er veldig lik den blå?
Inaktiv bruker
EvaA
Kan det stemme at den røde hannen er ung, og derfor ikke har fått finnene enda? Det sa hun på dyrebutikken. Han gikk sammen med søsknene sine, mens de blå hunnene vi har gikk sammen med andre hunner. De går sammen i karet på 85 liter. Vi kjøpte dem på tirsdag, og har ikke sett noe krangling mellom dem. Legger ved et bilde av karet. Takk begge to! :) Edit: Det er ganske mye strøm i karet, selv om jeg har skrudd den ned på minimum. Stilte "tuten" inn mot bakveggen, og da ble det en del bedre. Tenkte vi skulle se etter andemat på dyrbutikkene i dag, da blir kanskje overflaten roligere. Det hadde jo vært litt gøy om hannen kunne lage skumrede :)

et flott akvarium.
EvaA
Så bra at det er normalt. :) Får se hva som skjer med den røde. Hvordan ser du at det er en hann, jeg synes han er veldig lik den blå? :)

Litt vanskelig å si nøyaktig hva som gjør at han ser maskulin ut, jeg bare ser det fordi jeg har sett så mange av dem

Men det er kroppsformen og finneformen tror jeg, samt lengre ventralfinner enn du ser hos hunner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap