Tre kampfisk-hanner sammen...

For to dager siden var jeg på dyrebutikken for å kjøpe inn planter til min 200liter som akkurat har fått klarsignal på nitritt-testeren. Startet opp for 4 uker siden.
Med plantene tenkte jeg at jeg skulle ta med noen kampfiskhunner som selskap til min kampfisk-hann. Det ble 3 stykker hunner, som dyrebutikken sverget på at var hunner. Nå er jeg ikke like sikker...

To av de tre nye fiskene "bruser" med gjellelokkene, og "blåser seg opp" når de ser seg selv i glasset. Er bare en av de tilsammen 4 fiskene som ikke gjør dette.
De nye fiskene tar også opp sand i munnen, for å så spytte den ut...
Men, ingen av fiskene plager hverandre. De enser knapt hverandre.

Så da er jo premiespørsmålene...
1: Er det bare hanner som kan "bruse" med gjellene?
2: Hvis nå dette er hanner, hvorfor har det gått så bra? (hittil)
3: Bilder av de nye fiskene kommer senere, men er de to fiskene mine som jeg har lagt ut bilde av "samme type" betta-art?
4: Hvorfor spytter de sand?

Takker for svar, og er fullstendig klar over at hvis dette er hanner, så må jeg ta de med tilbake til dyrebutikken. Bilder forekommer i morgen.
Sparesset
For to dager siden var jeg på dyrebutikken for å kjøpe inn planter til min 200liter som akkurat har fått klarsignal på nitritt-testeren. Startet opp for 4 uker siden. Med plantene tenkte jeg at jeg skulle ta med noen kampfisk[B]hunner[/B] som selskap til min kampfisk-hann. Det ble 3 stykker hunner, som dyrebutikken sverget på at var hunner. Nå er jeg ikke like sikker... To av de tre nye fiskene "bruser" med gjellelokkene, og "blåser seg opp" når de ser seg selv i glasset. Er bare en av de tilsammen 4 fiskene som ikke gjør dette. De nye fiskene tar også opp sand i munnen, for å så spytte den ut... Men, ingen av fiskene plager hverandre. De enser knapt hverandre. Så da er jo premiespørsmålene... 1: Er det bare hanner som kan "bruse" med gjellene? 2: Hvis nå dette er hanner, hvorfor har det gått så bra? (hittil) 3: Bilder av de nye fiskene kommer senere, men er de to fiskene mine som jeg har lagt ut bilde av "samme type" betta-art? 4: Hvorfor spytter de sand? Takker for svar, og er fullstendig klar over at hvis dette er hanner, så må jeg ta de med tilbake til dyrebutikken. Bilder forekommer i morgen.




Hei sparesset. Har ikke veldig mye peil på kampfisk, men hadde et par for en del år siden når jeg knapt nok visste forran og bak på en fisk hehe. Bilde av den øverste antar jeg er ei hue, den nederste en hanne. Hannene får betydelig lengre slør. Det å ha to hanner sammen ender som regel brutalt og med døden til følge har jeg hørt

Den blå vet jeg at er en ung hann.
Men spørsmålet er om de er samme type betta-ART tenkte jeg på...
For den blå har helt annen bygning, størrelse, osv...
Veil tro dette er samme "type" kampfisk, den som blir kalt plakat. Den sikreste måten å se forskjell på fiskene om det er hann eller ho fisk er å se etter eggleder under buken på de som du tror er ho fisk.
Eg har vært ute for det samme som deg med å gå på dyrebutikken og plukke meg ut 3 kampfisk hoer, betjeningen sa at det skulle være kum ho fisk, men den gang ei. Det gikk bra i ca en uke og då ble det krig. Dette var i et 250 liters akvarie. Det virket som de først måtte bli litt kjent i sitt nye hjem før de kunne finne sine rivaler
Arten Betta splendens finnes i svært mange oppdrettsvarianter i forhold til fasong og farge. Alder og hold vil sikkert også spille inn på hvordan individene ser ut i forhold til kroppsbygning. Så vidt jeg vet er det kun Betta splendens som har ulike oppdretts varianter av bettaene.
Og ja, det er samme art.
Sparesset
Så da er jo premiespørsmålene... 1: Er det bare hanner som kan "bruse" med gjellene? 2: Hvis nå dette er hanner, hvorfor har det gått så bra? (hittil) 3: Bilder av de nye fiskene kommer senere, men er de to fiskene mine som jeg har lagt ut bilde av "samme type" betta-art? 4: Hvorfor spytter de sand?


1) Nei, men hannene bruser bedre.
2) Aggresjonsnivået varierer individuelt. Under en viss alder er ikke hannene aggresive heller.
3) Ser ut som det er Betta splendens begge to.
4) Aner ikke. Kanskje er de sultne?
Hjelp til identifisering av kjønn?
Ikke at jeg har så mye peil, men ser ut som hoer alle sammen (stripene, kroppsbygning..). Se etter egglederen! Jeg har selv to hoer som jeg har vært litt i tvil om, men fant striper på den ene og eggleder på den andre, så er sikker nå
Sparesset
4: Hvorfor spytter de sand?


Fordi de leter etter spiselige matpartikler som har lurt seg unna mellom sandkornene De "kverner" en munnfull sand i munnen og skiller ut det som er spiselig, og spytter ut resten (altså alle sandkornene).
Dette er normal atferd blant utallige fiskearter, særlig ciklider.
eg syns det ser ut som du har to jenter og ein hanne på dei tre siste bilda.
Hannane skal ha lenger finner enn huenne på undersida framme (Eg kjem ikkje på kva den heite). Mitt forslag er å finne nokon her inne som har hatt mange kampfiskar og oppdrett på dei, dei vil mest sannsynleg klare å fortelje kva forskjellane er.

Hoene kan bruse med gjellefinnene dei og, når eg hadde to gjorde mine det til kvarandre og til speilbilde av seg sjølv.
Alle 3 har dødd av en bakteriell infeksjon nå, men fant ut at alle 3 var hunner. Takker for hjelpen
Vet du hvilken infeksjon? Spør fordi jeg er ny på dette, og min kampiisk som døde i går, også var hos meg såpass kort tid, fikk den 15. august.
Du kan lese sykdomslinken min her

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Breimo
Reklame for plussmedlemskap