Honninggurami med skumrede.

Hei.

Ene honningguramien min har laget seg skumrede i en stille del av akvariet, men hvordan ser eg når det er komt egg i redet?
Kan eg plukke ut eggene når/vist de kommer og legge oppi et yngleakvarie?

Takker så mye for svar.
Det kan være veldig vanskelig å se eggene inne i skumredet, men hvis fiskene har lekt vil det i løpet av et par dager dukke opp yngel. Du trenger ikke flytte egg eller yngel umiddelbart da hannen vokter redet med stor omhu. Dessuten vil nok skumredet gå i oppløsning hvis du prøver å flytte det, og da har ikke yngelen noe å "henge" i til de har blitt frittsvømmende.

Når yngelen er frittsvømmende etter et par dager kan du flytte de ved hjelp av en kopp (ikke håv) over i et yngelakvarium.

I starten spiser yngelen infusorier, all annen mat blir for stor for de små munnene. Hvis fiskene dine har lekt og det er yngel på vei må du sette igang en infusoriekultur nå slik at den er klar til å brukes når yngelen er frittsvømmende.

Håper guramiene dine har lekt/kommer til å leke, for det er skikkelig artig å se den store svermen av yngel under skumredet, og pappa som passer på dem. Det er også veldig morsomt å se yngelen vokse opp i tiden etterpå.
Takker for info
Skumredet var borte i dag men hannen vokter fremdeles området der redet var. Så håper jo at han bygger nytt og det blir lek
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap