Noen napper på kampfisken min, hva skal jeg gjøre...

Sto opp til et bedrøvelig syn i dag.

Har hatt kampfisken i akkurat to uker nå, og det har til nå gått bra. Men i natt har tydeligvis noen fått smaken på finnene hans. Er MYE som er borte, og både jeg og samboer vet med sikkerhet at han ikke så slik ut i går kveld.

Nå har jeg fått et lite problem, jeg har tre akvarium. Et 240 (der fisken går i dag), et 120 (der går det en annen kampfisk hann alene), et 25 liter (tomt).

Den kampfisken som går i 240 literen er absolutt den mest aktive, så en vil ikke passe i 25 literen i det hele tatt. Men den som går i 120 literen er veldig lite aktiv, står på samme sted hele tiden omtrent, en meget bedagelig fisk med andre ord.

Jeg tenker litt at jeg kan prøve å flytte kampfisken i 240 literen over i 120 literen, og flytte den som nå går i 120 literen over i 25 literen. På sikt får jeg heller bytte ut 25 literen med noe større.

Regner med at når først fisk i 240 literen har fått smaken på slør, så kommer de ikke til å slutte å nappe.

Et siste alternativ er jo å la kampfisken i 120 literen gå i 240 literen. Kampfisken i 120 literen er crowntail (har jeg skrevet det rett?), og har ikke på langt nær så lange finner. Den er også hvit med sorte finner, så kanskje ikke fullt så fristende som knall bå blafrende finner?? Er det noen sjans for at dette vil kunne gå?

Håper noen mer erfarne kampfiskfolk har noen innspill til meg
Inaktiv bruker
Hva slags fisker har du med kampfisken?
Danio tinwini, microrasbora kubotai og moskito rasbora av frittsvømmende fisk.

Men vi er ganske sikre på at det er tinwiniene. Så den ene svømte veldig etter kampfisken i dag. De er garantert ikke moskitoene i alle fall.

(Har også ancistrus, corydoras og kuhliiål. Dvergreker og viftereker).
Inaktiv bruker
Ja,det er nok tinwiniene, kanskje du burde skille dem.
Hehe, ja, det er jo liksom det jeg spør om hjelp etter da..
Hvilken måte det er best å gjøre det på, det er kampfiskene som kan flyttes, de andre skal ikke flyttes.
Jeg ville nok helst flyttet dem et kar ned i størrelse slik du skriver selv: den i 120l over til 25l, 240l over til 120l. det er vel tvilsomt at den andre kampfisken får det noe bedre selv om den ikek har helt de samme slørene, napper tinwiniene s slutter de neppe, det blir bare mindre synlig på den andre typen slør.

Evt. kan dere jo prøve å sette 120l-kampfisken over i 240l literen, og følge nøye med på om den får ha finnene i fred, og heller redde den ut til 25 literen om det ikke skulle gå bra.

Uansett ville jeg flyttet den mest aktive fisken over til 120l, den kan ikek gå der den er nå, og vil garantert ikek trives i 25l, i motsettning til den andre som kanskje kan ha det helt ok der i en periode fram til dere kanskje finner noe litt større til den også.
Inaktiv bruker
hea
Hehe, ja, det er jo liksom det jeg spør om hjelp etter da.. :) Hvilken måte det er best å gjøre det på, det er kampfiskene som kan flyttes, de andre skal ikke flyttes.

He he...Ja, jeg pleier bare å skumlese jeg......
siande
Jeg ville nok helst flyttet dem et kar ned i størrelse slik du skriver selv: den i 120l over til 25l, 240l over til 120l. det er vel tvilsomt at den andre kampfisken får det noe bedre selv om den ikek har helt de samme slørene, napper tinwiniene s slutter de neppe, det blir bare mindre synlig på den andre typen slør. Evt. kan dere jo prøve å sette 120l-kampfisken over i 240l literen, og følge nøye med på om den får ha finnene i fred, og heller redde den ut til 25 literen om det ikke skulle gå bra. Uansett ville jeg flyttet den mest aktive fisken over til 120l, den kan ikek gå der den er nå, og vil garantert ikek trives i 25l, i motsettning til den andre som kanskje kan ha det helt ok der i en periode fram til dere kanskje finner noe litt større til den også.

Takk for innspill

Eneste som er dumt med 25 literen er at det er fluval edge, og den har lite overflatevolum. Om kampfisken ikke finner overflaten, så kan jeg jo ev bare tappe ut litt vann.

Ok. Jeg tror muligens jeg prøver å ta den i 240 literen først, men da følge nøye med. Heldigvis er 25 literen ferdig innkjørt og klar, og når jeg nå vet om at de kan nappe, så er det lett å følge med. Finnene til den i 120 literen er også helt uten noen skrammer, så vi vil se med en gang dersom den også blir tygget på.

Flytter kampfiskene i kveld regner jeg med.
Ingen har nappet på kampfisken med kortere finner i natt i alle fall. Fortsetter bare å følge med, og så flytte den med en gang dersom den blir utsatt for terror..
Angående kampfisk og fluval edge har jeg hørt at det skal gå meget bra. Tar ikke lang tid før de finner overflaten. Skal selv ha kampfisk og litt kuhlii i min egen edge, hvertfall.
Rasboraer - urokråker?
hea
Danio tinwini, microrasbora kubotai og moskito rasbora av frittsvømmende fisk. Men vi er ganske sikre på at det er tinwiniene. Så den ene svømte veldig etter kampfisken i dag. De er garantert ikke moskitoene i alle fall. (Har også ancistrus, corydoras og kuhliiål. Dvergreker og viftereker).

Hva skjedde med deg og fiskene til slutt?

Opplevde det samme selv i går. Min stakkars flotte kampfisk var blitt nappet i løpet av natta. Da kun med mikrorasbora og moskitorasbora av frittsvømmende fisker til stede. Ellers bare maller... Jeg mistenker rasboraene her siden maller aldri napper. Har også lest at kampfisker kan nappe seg selv.

Ble din frisk igjen?
Grodde de ut igjen?
Tok det lang tid?

Alt er mulig tydeligvis... Har opplevd å se en kuhliål nappet en kampfisk i halen...

Tilfeldig bekjentskap
© Finn-Robin Andresen
Reklame for plussmedlemskap