Perlegurami som terroriserer.

For en uke siden kjøpte jeg en Perlegurami hann og 2 hunner. I akvariet som er 190 liter har jeg 4 dvergguramier, 2 store golden diskus, en stim kardinalneon,2 sae og noen ansistrus. Perleguramihannen har nå fulltidsjobb med å jage sine to hunner, og de fire dvergguramiene. Kan det være en løsning å sette han i karantenekar noen dager, eller er det noen som har erfaringer med andre løsninger?
Han vil nok ha et territorie for seg selv og sine to damer,siden han plager de andre
Har ingen gode forslag til løsning på dette,siden det egentlig er en leksgruppe.
Kanskje bytte ut hannen med ei jente til,så slippes de stridighetene du har nå?
Hei, 'mykkel'.

Jeg vet ikke hvordan du har innredet akvariet ditt, men i et akvarium med guramier er det viktig å ha nok planter, masse planter. Plantene fungerer som gjemmested for fiskene, og hvis man er flink og plasserer de slik at de deler opp akvariet i territorier (som 'frosken' er inne på) vil ikke fiskene kunne se hverandre hele tiden. Når perlegurami hannen ikke ser hunnene vil den heller ikke jage etter dem.

Bruk planter med forskjellig høyde, og sett gjerne noen høye planter midt i akvariet for å hindre sikten fra den ene kortenden til den andre. Det vil nok hjelpe betraktelig.

Håper dette var til hjelp. Guramier er flotte fisker når de får forhold de trives med, men kan være litt av en plage (mot hverandre) hvis man ikke passer på å gi dem de gjemmestedene de trenger.
Da er det sikkert mangel på planter som er grunnen. Kjøpte noen store planter samtidig med guramiene, men de måtte jeg klippe ned til minimum da bladene gikk i oppløsning. Nye blader kom, men de har ansistrusene perforert. Må se om jeg finner noen store planter i plast.
Da er det sikkert mangel på planter som er grunnen. Kjøpte noen store planter samtidig med guramiene, men de måtte jeg klippe ned til minimum da bladene gikk i oppløsning. Nye blader kom, men de har ansistrusene perforert. Må se om jeg finner noen store planter i plast.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap