Flere kampfisk hanner i et akvarium?

joa, alle har hørt om kampen til døde ang kampfisker. men lurer egentlig litt på om det vil funke og ha flere hanner i samme akvarium når akvariet er 660l stort?
det er jo stor plass og skjule seg på og rømme unna rivalen sin, så jeg lurer på om det er bare og kjøre på med det?
Etter hva jeg har hørt så er en kampfiskhanns revir i vill tilstand ca 1 m3. Dvs omtrent hele karet på 660 liter. Kampfiskhanner har det nok best i hver sitt kar.


tja. får håpe det er noen som har testet det ut her inne, siden det ikke er av erfaring og kan bare være et rykte igjen
Det er tydeligvis noen som har forsøkt å ha to hanner i samme akvarium tidligere. Og i følge 'spørsmål og svar' på denne siden gikk det bra i en 150 liter. Dette kan jeg ikke si om stemmer, men jeg kan tenke meg at hvis man beplanter akvariet veeeldig tett (og viktig: har et reserveakvarium stående klart i tilfelle det blir slossing + følger nøye med på hva som skjer) kan man kanskje få det til i et stort nok akvarie, hvis man har flaks med fiskenes personlighet. Noen kampfiskhanner er muligens mer fredelige enn andre, men det vet man jo ikke på forhånd.

Jeg vil ikke anbefale å prøve dette (og ville ikke ha prøvd det selv), men det kan nok gå i enkelte tilfeller.

Jeg er enig med 'cara79'; kampfiskhanner har det nok best i hvert sitt akvarium.
Tja, jeg har hatt flere hanner i et 60 liters kar sammen, MEN det var kullsøsken som hadde gått sammen hele livet. Det gikk fint i ca 9 måneder, da begynte jeg å se hannene yppe seg for hverandre, og vise seg for hunnene, og da turte jeg ikke ha dem i samme kar lenger. Jeg har lest om flere som har erfart det samme, at kull som vokser opp sammen ikke trenger å skilles med det første, men til slutt må vanligvis hannene skilles likevel.

Å kjøpe to voksne hanner og sette dem sammen vil jeg ikke anbefale, ut i fra det jeg har sett hos kampfisk bruker de gjerne hele karet, og om den sterkeste ikke får drept den svakeste, er det likevel stressende å jage og bli jaget. Dersom karet passer til oppdrett, kan du jo prøve å få fram et kull selv og prøve samme fremgangsmåte som meg, men vær forberedt på at du kan ende opp med å trenge 50 nye akvarier til hannene og sure hunner dersom det ikke skulle gå bra:P
Jeg har prøvd to hann kampfisker i en 400 liter. Det gikk IKKE bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap