Gurami og jaging..

Inaktiv bruker
Jeg har (torlig) en hann og ei ho av gull gurami i 180 liter. De krangler litt (hoa jager /kysser hannen), men ellers er det rimelig fredelig. Liker guramiene veldig godt, og kjøpte ei blå hoe. Jøss så mye jaging det ble! Begge gule guramiene og Ildbuken heiv seg i jaging, og etter en stund jaga alle hverandre (de jaga egentlig den blå hoa, men så jaga de de andre også). Den blå hoa fikk skikkelig jaging og bank! Satte midlertidig den blå hoa i et lite (60l) karr, men hva skal jeg gjøre nå? Ho kan ikke bli boende i det lille karret, og ikke flytte inn i 180 literen, det blir for mye jaging. Blir det bedre (trolig) om jeg setter inn flere guramier samtidig -i lagmed henne? Hva mener dere?
Mvh Marianne
I et akvarium med gurami er det viktig at det er masse planter som gir gjemmesteder. For hvis guramiene kan se hverandre hele tiden blir det jaging... Så da er spørsmålet; hvor godt beplantet er akvariet? Legg gjerne ut bilder av både akvariet og nærbilde av fiskene. Kanskje er det ikke ei jente, men en gutt...? Det kan evt. sees på et foto. Ellers er det ikke uvanlig at fisker jager hverandre litt i starten mens de blir kjent, det roer seg ofte ned ganske raskt sålenge det er nok gjemmesteder.
Du bør ha masse gjemesteder i form av røtter og planter, slik at de kan stikke seg bort litt og kanskje også finne seg sin egen plass. Alle mine labyrintfisker har tydelige steder der de oppholder seg/gjemmer seg. Det gir dem nok trygghet og tilfredsstiller nok et eventuelt behov for et eget revir.

Flyteplanter som feks pistia er også veldig fine som skjulesteder.

Jeg har en kampfisk-hunn som jaget nyinflyttede labyrinter noe helt forferdelig. Jeg flyttet henne over i et annet kar i noen uker og da hun kom tilbake jaget hun dem ikke mer, men fant seg fint til rette.

Fikk engang et tips om å ominnrede litt i karet når nye guramier flytter inn. Kanskje det kan være verdt å prøve?
Inaktiv bruker
Karret er beplantet og innredet slik at det er gjemmesteder/ avdelinger. (kan ikke legge ut bilder nå pga tekniske prob.) Men det nytta ikke for de var skikkelig "ute etter" henne. Ganske tett inntil ene kortveggen står blant annet en rimelig tett vegg av Ludwigia som når helt opp til vannflata. Et godt gjemmested. Men de kom på leiting og jaga videre. Det positive med å sette inn og ta ut den blå hoa har vært at de to gule har blitt roligere sammen, og hoa jager hannen mindre. Er guramiene monogamt pardannende? Trodde vel egentlig at hannen ville kunne ha ei hoe til..
Hva tror dere skjer hvis jeg kjøper en blå hanne og har i det lille karret til hoa, og så setter begge over i karret til de andre etterhvert.. Har liiite lyst å avlive den blå hoa, og å sette henne i karret med de gule er utenkelig. Men jeg risikerer å få to blå for mye hvis det ikke roer seg. På dyrebutikken går det veldig mange i lag, og ser fredelig ut.. (om å omplassere fisker som ikke går overens med andre i akvariene mine: har hatt hvitprikk, og har kun hatt ca tre utbruddsfrie uker. Vet ikke når, og om, jeg tør omplassere fisker fra akvariene mine, med tanke på å smitte andres karr).
Marianne..
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap