- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Vannstrømmer i kar med labyrintfisk
Vannstrømmer i kar med labyrintfisk
Postet 19.01.11 kl 19:23
Setter du utblåseren mot bakveggen slik at vannet strømmer langs veggen blir det sirkulasjon i akvariet men ikke så mye i midten og fremme i akvariet.
I mine akvarier med labyrinter og utvendig pumpe har eg utblåseren på kortsiden slik at det er sirkulasjon i hele akvariet, det virker ikke som de har problemer med strømmen.
Vist du har en del planter bryter du jo litt vannstrømmen i akvariet, så det blir ikke så storm for fiskene.
I mine akvarier med labyrinter og utvendig pumpe har eg utblåseren på kortsiden slik at det er sirkulasjon i hele akvariet, det virker ikke som de har problemer med strømmen.
Vist du har en del planter bryter du jo litt vannstrømmen i akvariet, så det blir ikke så storm for fiskene.
Postet 19.01.11 kl 20:11
Det avhenger av om det er boblere (skumredebyggende) munnrugere du skal ha i karet.
Du kan ha flyteplanter som demper bevegelse i vannflaten i en del av karet.
Noen remser med hornblad fungerer bra.
I et av karene der jeg bruker mattefilter fører jeg utløpet i et sprinklerrør (lang rør med hull) langs bakveggen. Da får jeg spredt vannet fra filteret ut i karet uten at det skaper mye bevegelse i vannoverflaten.
Du kan ha flyteplanter som demper bevegelse i vannflaten i en del av karet.
Noen remser med hornblad fungerer bra.
I et av karene der jeg bruker mattefilter fører jeg utløpet i et sprinklerrør (lang rør med hull) langs bakveggen. Da får jeg spredt vannet fra filteret ut i karet uten at det skaper mye bevegelse i vannoverflaten.
Postet 19.01.11 kl 21:40
HumunukuDet avhenger av om det er boblere (skumredebyggende) munnrugere du skal ha i karet. Du kan ha flyteplanter som demper bevegelse i vannflaten i en del av karet. Noen remser med hornblad fungerer bra. I et av karene der jeg bruker mattefilter fører jeg utløpet i et sprinklerrør (lang rør med hull) langs bakveggen. Da får jeg spredt vannet fra filteret ut i karet uten at det skaper mye bevegelse i vannoverflaten.
Skal ha både boblere og munnrugere.
Har flere typer flyteplanter, så har gode dempere.
Sprinklerrør hørtes kjempelurt ut! Har tenkt tanken selv, men visste ikke om det var mulig å få tak i... Kan man lage det selv også kanskje?
Postet 19.01.11 kl 22:49
Postet 20.01.11 kl 22:34
Du kan sikkert lage rørene selv dersom du ikke ønsker å kjøpe ferdigborrede rør i akvariebutikken. Der får du bla. fra eiheim. Ser ut som det kalles strålerør i handelen.
Postet 21.01.11 kl 00:02
Ah...
Så det er sånn de ser ut! Får prøve å lage selv i første omgamg, ellers blir det å kjøpe sånn ja. Virker kjempelurt. Tusen takk for hjelpen ;D
Postet 21.01.11 kl 00:15
Postet 23.01.11 kl 00:14