Rubingurami/dverggurami har mistet "følere"

Hei, Jeg har et par med rubingurami hvor hua har fått bitt av halve lengden av begge følerene sine.
Spørsmålet er, vokser følerne ut igjen?
Og det virker som hannen jager henne litt, på en aggressiv måte. Er dette "normalt"?

Har også et par med pallettcikilider oppi samme kar 112L. Disse driver også å markerer "stikk av" mot begge guramiene, men det virker ikke som guramiene føler seg mobbet siden de bare svømmer vekk og fortsette med sitt. Palettciklidene er heller ikke aggressive mot de om de er utenfor ca 10cm avstand. Han guramien derimot kan oppdage hu guramien på lengre avstand og hissig jage henne. Er det sannsynlig at det er Han guramien som har bitt av følerne til hua? Og vil de hjelpe om jeg hadde hatt 2 hu gurmaier, slik at det kunne avlaste hverandre litt?
Har beplantet akvariet godt med et område med tett med planter og noe hydrocotyle og pistia som flyter i overflaten.

Håper noen har noe erfaring å dele med meg i forhold til å ha disse 2 artene i samme kar.

Lauritz
Det er normalt at guramihanner jager hunnen. Det beste er om du lager masse gjemmeplasser, og at du evt. skaffer ei ho til Det er nok sannsynlig at hannen har bitt "følerne" hennes, de vil vokse ut igjen av seg selv. Hvis du har mulighet kan du jo skille dem, sånn at hun får fred mens de vokser ut.

Palettciklider er territorielle, spesielt hvis det er yngel på gang(som det jo så ofte er med paletter). Da kan de bli veldig agressive mot andre fisker. Masse gjemmeplasser for de andre fiskene er lurt.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap