Samboer til kampfisk i 200l

Hei.
Kom idag over en nydelig rød, CT, kampfisk på dyrebutikken. Kunne rett og slett ikke gå forbi, siden jeg har ønsket meg en slik lenge. Har han midlertidig i en 17liters holder. Seinere skal han oppi 200l, jeg må bare bli kvitt noe fisk først.

Nå lurer jeg på hva jeg kan ha sammen med han, da. Har fra før corys, noen maller og neontetra. Kunne tenkt meg litt mer liv i topp- og midtsjiktet. Blir så stusselig med bare han og noen få neontetra. Ønsker ikke fler av disse. Har sett litt på knurregurami, pygmegurami, honninggurami og er også inne på tanken på et par damer til han. Er jo selvfølgelig litt urolig på aggresjon, men med et tett beplantet kar på 200l burde det kanskje gå fint? Ville dere tatt sjansen?

Har noen av dere forslag på hva jeg kan ha sammen med han? evt. antall av forskjellige arter. Er selvfølgelig åpen for andre forslag også Håper noen kan hjelpe meg.
Hei!

Det går helt sikkert bra å ha hunnkampfisker sammen med han i en 200liter med masse gjemmesteder. Jeg ville tatt sjansen imat beholderen din er såpass stor.

Her er noen fiskearter som normalt går bra sammen med kampfisk:

•Kardinaltetra(wp), svart(wp), grønn(wp) og vanlig neontetra(wp).
•Pansermaller(wp), harniskmaller(wp), kuhliål(wp) og andre fredelige bunnfisk.
•Sebrasnegler(wp) og andre snegler med korte tentakler.

Les på: www.kampfisk.com
Der er det informasjon om hvilke fisker som kan være sammen med kampfisk.

Lykke til
Med nok gjemmesteder skulle det ikke være noe i veien for å ha et par damer gående sammen med ham. Jeg hadde et par i min 120 liter og selv om han jaget dama når han så henne så var det såpass tettvokst med planter at hun kunne stikke seg unna når det ble for ille.

Havfruuen har også listet opp en del gode samboere. Selv ville jeg gått for enten å øke neontetrastimen eller valgt en annen stimfisk sammen med de. Jeg synes nemlig det blir litt kaotisk og rotete med mange typer fisk, men det er nå bare min smak

Knurregurami og honningguramier kjenner jeg ikke til så de kan jeg ikke uttale meg om. Pygmeguramier derimot leste jeg masse om før jeg anskaffet meg dem og kom over et par-tre historier hvor de var forsøkt holdt sammen med kampfisk, men hadde endt opp med å plage fisken og nappe finner. Jeg torde derfor ikke ha de sammen med min kampfisk, men har sett at andre ikke har hatt problemer. Jeg ville likevel ha vært litt forsiktig med både pygmegurami og knurregurami siden begge er Trichopsis arter og muligens kan ha tilbøyeligheter til samme oppførsel.

Veldig glad for at du vil gi ham god plass å boltre seg på Så trist med alle som står i altfor små beholdere.
Ja, har faktisk lest gjennom hele tråden din, Tante Astrid Begge dine var jo kjempeflotte, er i grunn pga deg jeg har lyst på en hunn. Hehe. Tenkte å kjøpe slike planter som du har i ditt kar, slik at det blir tettere beplantning enn jeg har nå.

Vil ikke ha flere neontetra. Har nettopp puttet kampfisken i tanken, så de nappet litt på han i begynnelsen, men tror det bare var pga nysgjerrighet. Nå får han fred og svømmer rundt og utforsker. Akkurat nå heller jeg mot to hunner til han, men først må jeg få flere planter
Huffda! Flott at du lar deg inspirere! Kan anbefale de vallesnieriane jeg har. De er utrolig enkle å få til og lette å luke ut, eller klippe, om de begynner å ta overhånd. De tolererer lite lys også. Skulle gjerne ha sendt deg noen, men har noen ekle alger i det karet så jeg har ikke lyst til å spre de til andre :-P

Jeg ble veldig overrasket over at hunnene også hadde slike sterke farger når de fikk roet seg ned. Min Clotilde så jo helt ordinær ut da jeg kjøpte henne, men hun ble flott da hun farget ut! Ikke la deg friste av de mest fargerike hunnene i butikken. Det kan hende de er plakathanner (kortfinnede hanner). Ikke alltid butikkene er like flinke til å se forskjell der.

Ja, neontetra burde gå helt greit med hensyn til napping. Får håpe de bare var nysgjerrige. Lykke til!
Når det gjelder det med at man ikke skal la seg lure når det gjelder kampfiskhunnene i butikken, at de kan vise seg å være kortfinnede hanner, da er jeg litt i tvil om jeg har en hunn som egentlig er en kortfinnet hann.. det rare er da at den går godt sammen en annen hunnkampfisk. De blåser seg litt opp for hverandre noen sjeldne ganger, og jager litt, men det varer aldri lenge..
Jeg synes det ser ut som en hunn på bildet, men det kan visst av og til være veldig vanskelig å skille de. Hunnene kan også blåse seg litt opp ovenfor hverandre og oppføre seg nesten som hanner, til og med lage skumreir. Det sikreste tegnet sies å være en lys flekk ved gattet hos hunnene, men den har jeg aldri kikket etter
Ok Hun er veldig fredelig til å være en hann, så det er helt sikkert en hunn Hunnene mine lager litt skumbobler, men ikke i nærheten så mye som hannen, som jeg har for seg selv.
Tante Astrid
Huffda! ;) Flott at du lar deg inspirere! Kan anbefale de vallesnieriane jeg har. De er utrolig enkle å få til og lette å luke ut, eller klippe, om de begynner å ta overhånd. De tolererer lite lys også. Skulle gjerne ha sendt deg noen, men har noen ekle alger i det karet så jeg har ikke lyst til å spre de til andre :-P Jeg ble veldig overrasket over at hunnene også hadde slike sterke farger når de fikk roet seg ned. Min Clotilde så jo helt ordinær ut da jeg kjøpte henne, men hun ble flott da hun farget ut! Ikke la deg friste av de mest fargerike hunnene i butikken. Det kan hende de er plakathanner (kortfinnede hanner). Ikke alltid butikkene er like flinke til å se forskjell der. Ja, neontetra burde gå helt greit med hensyn til napping. Får håpe de bare var nysgjerrige. Lykke til!


Takk for svar!
Har bestilt meg noe vallesniera, så gleder meg til å få plantet Vil du anbefale noe ekstra plantenæring eller gjødsel til den type plante?

Nå har han vært i karet i et par timer, og neontetraene plager ham ikke mer. Håper det fortsetter slik, han har iallefall en del gjemmeplasser, i tilfelle. Når jeg får resten av plantene på plass tror jeg at jeg kjøper to hunner. Håper de blir like flott som din var. Har aldri sett en så fin hunn før
Jeg gir litt flytende næring, men jeg er ikke sikker på om det egentlig er nødvendig for denne vallisneriatypen siden en venninne av meg hadde like fine planter uten å gjødsle. Du kan jo bare prøve deg litt fram. Det viktigste er faktisk at du ikke planter de for dypt. De skal bare så vidt under overflaten med røttene. Plantes de for dypt kan de råtne bort.

Krysser fingre for at du finner deg noen fine hunner. Mulig det faktisk er nok med gode forhold i akvariet slik at de blir trygge som bringer fram fargene. Har sett flere hunner med like fine farger hos andre så sjansene er store for at de farger ut hos deg også i et såpass stort akvarium. Det tok riktignok noen uker før fargene kom så du får være tålmodig
Min kampfisk går sammen med Sommerfuglciklider, Kardinaltetra, Øksefisk og Ancistrus i en 240 liter. Har ikke vært noen problemer i det hele tatt. Var litt i tvil i begynnelsen angående Sommerfuglciklidene, men de enser ham ikke engang.

Er litt mer skeptisk til å skaffe hunner til ham, da jeg ikke vil at noen skal nappe i og ødelegge sløret hans. Har hatt en del kampfisker før av begge kjønn (i mindre kar) og det ble en del napping i hverandre sine slør.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap