Vurderer å kjøpe kampfisk

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en kampfisk - hann, og ha den i ett 5,5 l akvarium. Blir det for lite? Fordi jeg vil at fisken min skal trivest!
Takk på forhånd.
Det er altfor lite. Jeg har min kampfisk i en 30-liter, og tilogmed det synes jeg blir lite.
Ja, det er for lite. Jeg har en hann i et akvarie på 47 l, og en hunn i en bolle på 10 l. Hunnkampfisken er svært liten, men likevel synes jeg det er knapt med plass til henne. Gi fisken din god plass, så blir det også livligere
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B001F3YJGC/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_1?pf_rd_p=103612307&pf_rd_s=lpo-top-stripe&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B001GCU0YW&pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_r=0BN8RG4WGW0NBVT1A94S

Tror dere dette akvariet er stort nok for en kampfisk, det er en 15 liter. Det samme finnest i 30 l, men vet ikke om jeg har plass eller penger til å kjøpe det.
Plussmedlem
Dette er et lite "akvarium" for mye penger.
Altså et dårlig kjøp.
Åja, har du noen andre akvarier å anbefale?
Plussmedlem
Hvor stor plass har du? Har du målt plassen?
Enig med Loomis der...dette er lite akvarie for mye peng
Du kan jo se på linkene nedenfor, alt er jo litt avhengig av hvor mye penger du har til rådighet.

Et forslag

Et annet forslag

Et tredje forslag

Du kan også gå igjenom forskjellige nettsider, og "bygge" ditt eget oppsett

Nettsider



Tusen takk for alle tilbakemeldinger, skal ta en titt på de akvariene!

Men fann ett litt rimligere her som også var på 15 l, er det dyrt eller billig? Jeg har jo ikke peiling på hva som er vanlige priser på akvarium.
Loomis
Hvor stor plass har du? Har du målt plassen?


Jeg har ikke målt noe, men jeg vet at jeg ikkje kan ha ett større akvarium en 20 l.
Sånn personlig, så syns jeg ikke du skal putte en kampfisk oppi så små akvarier som du sier du har plass til. De fortjener bedre. At butikkene har de utstilt i tre desiliter vann er ikke det samme som at de har det bra. I FISKEBASEN anbefales akvarier fra 60 liter. Synes du skal vurdere litt på dette jeg

Du sier du har plass til 20 liter...hvor lang/bred er denne plassen din da? Og høyden?




(endret grunnet typo :P)
Synes 30-40 liter er minimum for en kampfisk. Selv om du kanskje ikke har plass til større enn et lite akvarium kan du jo f.eks kjøpe et som er høyere i høyden enn i bredden?

Husk også at jo større akvarium du har, jo lettere er det å rense det, og du må skifte vann oftere i et kar på 20 liter enn i et kar på 40 liter.. Prisforskjellen på disse to karene er dessuten minimal, spesielt om du finner et fint brukt kar her inne

Lykke til!
Wargtass
I [URLBLOCK1] anbefales akvarier fra 60 liter.


Skal du ha hunner sammen med hannen er 60 liter et minimum synes jeg... Men helt ærlig talt, jeg synes ikke 60 liter er et minimum i alle tilfeller. Det finnes sikkert 100 krangletråder om dette, jeg vil ikke lage en ny en, MEN, kampfisker har ofte synlige personligheter. Min ene kampfisk stortrives med å svømme frem og tilbake i 200 literen, mens min andre ligger stort sett stille med ett unntak i ny og ne i 95literen.

Synes du skal se litt på individet, om dette er en svømmeglad fisk eller ikke. Uansett er nok 5,5 liter litt i minste laget. 20 liter og opp, tenker du å ha hunnfisker med han må du nok opp til 60 liter.
Takk for alle tipsene, men nei jeg skal ikke ha noen hunner med hannen. Jeg kan se om jeg finner noen akvarier på 30 l, men større kan jeg ikke ha det.
http://www.amazon.co.uk/biOrb-30-litre-aquarium-light/dp/B000KI326G

Er dette stort nok til EN hanne?
Det ser ut som ett som kan stå på ett mindre bord, siden det er ett bolleformet akvarium. Jeg nevnte akkurat samme akvariet bare i 15 liter, men mange mente det var ett dårlig kjøp. Jeg synest egentlig at det er ganske greit, BiOrb er jo ett ganske dyrt merke etter det jeg har sett fordi de har sånn "designer" akvarium.

http://www.youtube.com/watch?v=0VXRCViHOaY&feature=related
Også fann jeg også en video der jeg synest akvariet så veldig fint ut.
Noen som har noe erfaring med dette?
Lurer på også om det å ha 2 - 3 neontetra sammen med Kampfisken vil bære negativt eller positivt? Vil de ødlegge den vakre halen til kampfisken?
S3lmaac
Lurer på også om det å ha 2 - 3 neontetra sammen med Kampfisken vil bære negativt eller positivt? Vil de ødlegge den vakre halen til kampfisken?

Det pleier å gå bra å ha disse sammen kampfisken, så tror ikke det er noe problem
Bolleformede.. boller generelt er ikke noe egnet til en kampfisk da de bør ha lokk. Har pdd aldri sett en bolle med lokk. Lokket er for å utjevne temperaturforskjell mellom luft og vann da de snapper luft i overflaten.

Og neontetra.. jeg hadde hatt minst 6 stykker da de er stimfisk og rett og slett ikke vil trives når de er så få. Mål nå denne plassen din og regn ut volum derifra. Finnes mange gjeve små akvarier som allikevel utnytter plassen svært godt, selv har jeg en kampfisk i en 30-liter stående på et bord her. Kunne ikke hatt den i noe mindre da noe av det vakreste er når de får svømme rundt og utforske.
Ja, bollene bør ha lokk. Om lokk (dekkglass) ikke er å få kjøpt, er det bare å være litt kreativ og finne noe som egner seg. Selv brukte jeg et gjennomsiktig fat av plastikk over bollen, og så stod det opp litt slik at det kom inn luft.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap