Kampfisk og andre fisk

Jeg har en hannkampfisk som jeg gjerne skulle hatt flere fisker sammen. Har hørt at det går bra med dalmatinermolly sammen, kan det stemme? Kampfisken min er svært aggresiv til hunnkampfisk, så det går ikke iallefall. Er det andre typer som kan gå også?
Hei

Hvor stort akvarie har du?

Selv har jeg kardinaltetra, øksefisk, sommerfuglciklider og ancistrus sammen med min kampfisk, men dette er i en 240 liter. Ellers har jeg også hatt moskito-rasbora og platy sammen med kampfisk uten problem.

Lyrehale killi derimot går ikke bra (for kampfisken).
Interessant tråd!!

Jeg har en kampfisk, som jeg gjerne skulle hatt i storkarret mitt (540 liter), men har enda ikke turt å plumpe han oppi der.

I karret går det:
Paletter
Øreåler
Afrikanske sommerfugler
SAE
Kuhliiåler
L144 og ancistrus

Karret er jo stort, så vil tro han får såpass med plass at han lar de andre være i fred, uansett så får han nå igjen fra palettene vil jeg tro...

Det som holder igjen, er at det går palettyngel i karret, og er redd han skal spise disse.
De andre palettene lar yngelen være i fred, og de har fått en størreøse fra 1-3 cm, alt ettersom...
Tror jeg hadde vært veldig skeptisk til å sette kampfisken sammen med paletter og afrikanske sommerfugler. Tror den stakkars kampfisken hadde fått gjennomgå.
Akvariet er på 47 liter og er ganske godt beplantet. Takk for mange tips! Hva tenker dere om dalmatinermolly?
Molly krever større plass. Danio margaritatus derimot, kan kanskje passe.

Wargtass
Molly krever større plass.[URLBLOCK1] derimot, kan kanskje passe.

Ja, kanskje det. Takk for tipset
Hva med guppy? Går det bra da?
Det sies at i og med at guppy har stort slør, slik som kampfisken, så kan kampfisken se på guppy som en trussel og angripe dem.

Men har sett kampfisk gå fredelig med guppy i en 110 liter, sammen med Platy.
S_Dreams
Det sies at i og med at guppy har stort slør, slik som kampfisken, så kan kampfisken se på guppy som en trussel og angripe dem. Men har sett kampfisk gå fredelig med guppy i en 110 liter, sammen med Platy.

Da tar jeg ikke sjansen på det heller. Jeg vet om noen som har en fisk lignende guppy sammen en hannkampfisk. Se bildet. Er det guppy kanskje? Eieren påstar at det ikke er det, men vet ikke hva annet det kan være. Hm
Kan nevne at jeg har min kampfisk-gutt sammen med en stor scalare, ancistrus, sommerfuglciklider, diamant-tetra, neon-tetra og corydoras Dette går veldig bra!
Har også hatt han sammen med en slørhale, men han ble jaget veldig ofte og nappet i slørene så måtte fjerne den :/ Nå terger han diamant-tetraene innimellom (de har jo også litt slør) men i så liten grad at det ikke har noen betydning
Altså; kan dette være litt individuelt tror jeg!
Hadde mine sammen med neontetra, corydoras, klovnepleco og l-144. Den ene gikk det bra med, men den døde desverre av soppinfeksjon. Den andre ble nappet ihjel av neontetraene en dag jeg ikke slo på lyset. Så jeg ville ikke tatt sjansen på det iallefall.

Anbefaler iallefall en pumpe og varmekolbe om du skal ha flere fisk (vet ikke om du har skaffet det enda?) Om du har sandbunn, hva med noen pygmecorydoras? Veldig søte dvergcorydoras. Alle kampfisk jeg har hatt gikk fint med corys, men i en 47l blir det vel noen av dvergartene du har plass til

Evt. en gjeng kuhlii-ål? Veldig aktive og stilige. De krever også sandbunn om jeg ikke husker feil.
Havfruuen
[QUOTE=S_Dreams]Det sies at i og med at guppy har stort slør, slik som kampfisken, så kan kampfisken se på guppy som en trussel og angripe dem. Men har sett kampfisk gå fredelig med guppy i en 110 liter, sammen med Platy.

Da tar jeg ikke sjansen på det heller. Jeg vet om noen som har en fisk lignende guppy sammen en hannkampfisk. Se bildet. Er det guppy kanskje? Eieren påstar at det ikke er det, men vet ikke hva annet det kan være. Hm

Det der er nok guppy ja..ikke til å ta feil av, den sporden den har gitt.
kampfisken min bodde me to garra flavatra. han prøver å snike seg innpå dem for å ta de rett som det er, men han er alt for treig for dem. de lar ham være i fred, men de er generelt ganske aktive, så jeg tror det er det han ikke liker. da jeg fant det for godt å stappe i to mollyer også oppførte han seg som det var den mest naturlige ting i verden. han godtok dem fra første sekund, og brydde seg ikke om de spise av maten hans, så det er nok ikke bare tull, når det sies de går bra sammen.
Sjobeng
kampfisken min bodde me to garra flavatra. han prøver å snike seg innpå dem for å ta de rett som det er, men han er alt for treig for dem. de lar ham være i fred, men de er generelt ganske aktive, så jeg tror det er det han ikke liker. da jeg fant det for godt å stappe i to mollyer også oppførte han seg som det var den mest naturlige ting i verden. han godtok dem fra første sekund, og brydde seg ikke om de spise av maten hans, så det er nok ikke bare tull, når det sies de går bra sammen.

Kampfisken min er fryktelig kjapp hvis den vil, og den skvetter unna som et lyn hvis den blir redd for noe, men til vanlig svømmer den fredelig rundt. Jeg prøvde å la hunnkampfisken min (har det også) være i en gjennomsiktig boks som jeg lot sveve i vannflaten, slik at jeg fikk se reaksjonen hans da han så henne.. Begynte å svømme fortere og fortere rundt boksen, og den stakkars hunnen ble jo så skeptisk! Hvis jeg har mange hunnkampfisker ( da tenker jeg 4-6 stk) oppi til han, vil han da jage like mye?

Tidligere hadde jeg hannen i en passe stor bolle med planter han lagde skumreder rundt, og han var svært aktiv oppi der også. Hvis jeg vil ha litt mer liv i 47-literen, anbefaler dere meg da og heller ha en "gjeng" hunnkampfisk i den, uten hannen?
Hvis du putter mange hunn kampfisker oppi, kan det være at de vil jage ham i stedet. Man kan aldri vite med disse kampfiskene.

Å bare ha hunner der, istedet for hannen, kan gå fint. Men da bør du kjøpe en gruppe hunner som allerede går fint sammen. For setter du inn noen utenforstående der, så kan du ende opp med mye krangling der også.

Jeg prøvde en gang å sette inn 2 hunner til en hann i en 43 liter. Da var det den ene hunnen som jaget på hannen hele tiden, så jeg fjernet henne og lot den andre hunnen være alene med hannen. Endte da opp med å få yngel, og da måtte jeg fjerne hunnen for han ble hissig og skulle jage henne hele tiden. Flyttet henne da tilbake til den andre hunnen, men da fikk ikke det så bra. I og med at de hadde vært atskilt noen dager, så ble det bare krangling mellom dem. Så måtte skille dem også...

Så når du driver med kampfisk så er det alltid greit å ha reserveløsninger hvis du må skille dem.
S_Dreams
Hvis du putter mange hunn kampfisker oppi, kan det være at de vil jage ham i stedet. Man kan aldri vite med disse kampfiskene. Å bare ha hunner der, istedet for hannen, kan gå fint. Men da bør du kjøpe en gruppe hunner som allerede går fint sammen. For setter du inn noen utenforstående der, så kan du ende opp med mye krangling der også. Jeg prøvde en gang å sette inn 2 hunner til en hann i en 43 liter. Da var det den ene hunnen som jaget på hannen hele tiden, så jeg fjernet henne og lot den andre hunnen være alene med hannen. Endte da opp med å få yngel, og da måtte jeg fjerne hunnen for han ble hissig og skulle jage henne hele tiden. Flyttet henne da tilbake til den andre hunnen, men da fikk ikke det så bra. I og med at de hadde vært atskilt noen dager, så ble det bare krangling mellom dem. Så måtte skille dem også... Så når du driver med kampfisk så er det alltid greit å ha reserveløsninger hvis du må skille dem.

Jeg tror jeg skyver fra meg tanken ang. det å ha en gruppe hunner oppi der. Høres ut som det kan bli litt av et styr dersom det blir krangling og de trenger hver sine plasser. Takk for all infoen
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap