- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Aggressiv kampfisk, hva skal jeg gjøre med ham?
Aggressiv kampfisk, hva skal jeg gjøre med ham?
Hei! Har et 63l akvarium hvor 1 kampfisk lever i lag med 10 venusfisker, 5 corydoras similis og 4 ottoer. Alt har gått fint i noen måneder nå, men for noen dager siden forandret kampfisken seg over natten. Nå jakter han på coryene og ottoene mine, og skaper i det hele tatt en utrivelig stemning i karet syntes jeg. Karet er godt beplantet, men det hindrer ham ikke i å prøve å drepe de andre fiskene. Og jeg er redd for at han allerede har skadet ene ottoen min (den svømmer bort til glasset, men klarer ikke å holde seg fast der, og sklir nedover ruten til den treffer bunnen, og der ligger den). Det er kanskje vanskelig for dere å si hva som kan være galt med den, men er det sannsynlig at den kan bli frisk igjen, eller er det mest humant å ta livet av den nå før kampfisken angriper ham igjen?
Og hva skal jeg gjøre med kampfisken? Jeg har ikke penger til å kjøpe et nytt kar som han kan ha for seg selv, i allefall ikke før til slutten av juli, men det blir for lenge for de andre beboerne i karet. Noen folk som jeg har snakket med sier at det "bare er til å avlive kampfisken", men jeg føler det blir helt feil siden han ikke er syk eller noe. Men jeg er redd for at han før eller siden kommer til å drepe (eller skade) noen av de andre fiskene mine... Håper på raskt svar!
Og hva skal jeg gjøre med kampfisken? Jeg har ikke penger til å kjøpe et nytt kar som han kan ha for seg selv, i allefall ikke før til slutten av juli, men det blir for lenge for de andre beboerne i karet. Noen folk som jeg har snakket med sier at det "bare er til å avlive kampfisken", men jeg føler det blir helt feil siden han ikke er syk eller noe. Men jeg er redd for at han før eller siden kommer til å drepe (eller skade) noen av de andre fiskene mine... Håper på raskt svar!
Postet 25.05.11 kl 14:21
Postet 25.05.11 kl 14:34
Ja, jeg kan jo prøve å se om noen er interessert i en morderisk kampfisk... Takker for raskt svar! Flere kan gjerne komme med ideer om hva jeg bør gjøre. Lurer på om jeg kanskje skal tigge om penger fra foreldrene mine, og heller betale dem tilbake når jeg får penger i sommer... Vil det gå fint hvis jeg kjøper et akvarium, og putter ham rett oppi der, og kickstarter filteret med litt guffe fra det han går i nå + skifter vann ofte de neste ukene? Selv om han mest sannsynlig har skadet den ene ottoen min, så er jeg glad i ham siden han var den første fisken jeg kjøpte.
Postet 25.05.11 kl 14:42
Kampfisk har vist forskjellig humør så vidt jeg har forstått, så han er nok ikke uvanlig i sin oppførsel. Men upraktisk, det skal han ha.
Det burde gå fint å kickstarte et nytt kar. Ingen grunn til å stresse med ekstra skifter da, men det kan være greit å fore forsiktig i starten til du er sikker på at kickstarten fungerer bra. Søk på Kickstart så får du nok opp mengder med tråder om hvordan, hvorfor og hva som skjer
I værste fall så kan du sette opp et lite middlertidig hjem til han om det tar sin tid før du kan få et nytt akvarie i hus. Ikea har billige bokser som er mulig å oppbevare mat og mer enn store nok til en kampfisk. Flere som bruker det som hjem for yngel i starten. Skift noen liter vann hver dag hvis du ikke får deg en billig pumpe, så unngår du at amoniakk/nitritt får muligheten til å blomstre og bli farlig.
Eller så går det vist nok med slike mini-bokser over en kort periode, bedre enn at annen fisk mistrives og blir skadet. Ikke veldig optimalt, men de står jo faktisk slik på dyrebutikken fordi det er bedre for fiskene å være adskilt og på lite plass enn 15 kampfiskhanner i et større akvarium.
Det burde gå fint å kickstarte et nytt kar. Ingen grunn til å stresse med ekstra skifter da, men det kan være greit å fore forsiktig i starten til du er sikker på at kickstarten fungerer bra. Søk på Kickstart så får du nok opp mengder med tråder om hvordan, hvorfor og hva som skjer
I værste fall så kan du sette opp et lite middlertidig hjem til han om det tar sin tid før du kan få et nytt akvarie i hus. Ikea har billige bokser som er mulig å oppbevare mat og mer enn store nok til en kampfisk. Flere som bruker det som hjem for yngel i starten. Skift noen liter vann hver dag hvis du ikke får deg en billig pumpe, så unngår du at amoniakk/nitritt får muligheten til å blomstre og bli farlig.
Eller så går det vist nok med slike mini-bokser over en kort periode, bedre enn at annen fisk mistrives og blir skadet. Ikke veldig optimalt, men de står jo faktisk slik på dyrebutikken fordi det er bedre for fiskene å være adskilt og på lite plass enn 15 kampfiskhanner i et større akvarium.
Postet 25.05.11 kl 14:59
Går helt fint an å kickstarte som du beskriver. Har kickstartet alle mine kar med stort hell.
Du finner kanskje et ok brukt kar som ikke er så dyrt hvis du leter på annonsene her inne.
Jeg har også en hanne i et eget kar på 60 liter, sammen med noen neontatra. Han er snill som dagen er lang, men han ble grisebanket av en hoe som går i hovedkaret, så han kunne ikke bo der.
Du finner kanskje et ok brukt kar som ikke er så dyrt hvis du leter på annonsene her inne.
Jeg har også en hanne i et eget kar på 60 liter, sammen med noen neontatra. Han er snill som dagen er lang, men han ble grisebanket av en hoe som går i hovedkaret, så han kunne ikke bo der.
Postet 25.05.11 kl 15:04
Ikke ukjent fenomen dette her.Hadde selv en kampfisk i et 110 liters kar med masse planter i.Men den gikk til angrep på mine corydoraser og skadet 2 stk. så fælt at de døde av det. Så i mine corykar kommer det aldri mer kampfisk selv om jeg vet at det gåt bra noen ganger.
Du kan ikke få levert den tilbake til butikken da ?
Du kan ikke få levert den tilbake til butikken da ?
Postet 25.05.11 kl 15:17
Kjøpte kampfisken i januar(?) borte på dyrebutikken på Sartor Senter, og forstod det sånn at de ikke tok tilbake fisker etter 24 timer etter salget. Takker alle for raske svar! Snuser litt på noen større akvarier her inne, som de andre beboerne kan flytte til, og så kan kampfisken ha 63 literen for seg selv I mellomtiden tror jeg kanskje at jeg får ha ham i en annen beholder av et eller annet slag, og heller bytte vann daglig. Det er nok ikke helt ideelt, men det er gjerne det beste for de andre fiskene inntil jeg får kjøpt et nytt akvarium.
Postet 25.05.11 kl 16:26
Aponiforstod det sånn at de ikke tok tilbake fisker etter 24 timer etter salget
Om du ringer dem og forklarer grunnen til at du vil returnere kampfisken, sånn at de skjønner at han ikke er syk eller noe, så kan det jo hende at de sier ja likevel.
(Kan jo også hende at de faktisk tar fisk tilbake, men at de bare ikke vil gi pengene igjen etter 24 timer. Og det bør jo være greit nok.)
Det koster deg i hvert fall ikke så mye å prøve.
Postet 25.05.11 kl 16:53
Joda, det har du rett i. Men det eneste som stopper meg der (dette høres helt sikkert teit ut) er at jeg ikke kan være 100 % sikker på at den neste som kjøper ham kan noe som helst om fiskehold. Hva om stakkaren havner oppi et lite konjakkglass? Da tror jeg nesten det er bedre at jeg skaffer enda et akvarium... Jeg hadde jo tenkt å kjøpe meg et akvarium i juli/august, men jeg får vel bare fremskynde det hele til denne eller neste uke. Et kjapt spørsmål til slutt: funker det med noe slags fødekasse-opplegg som jeg kan ha oppi karet? Da er jo kampfisken separert fra de andre, men får alikevel litt mer renere vann. Eller blir det for stressende for ham? Han kommer til å være der i toppen to uker tenker jeg... Uff, dette ble vanskelig. Hadde jeg visst at det kunne bli SÅ store problemer med en kampfisk så hadde jeg aldri kjøpt ham. Men gjort er gjort... Neste gang gjør jeg myyye mer research før jeg kjøper noe som skal i akvariet...
Postet 25.05.11 kl 17:39
Fikk du deg nytt akvarium ?
Fikk du deg nytt akvarium - eller roet han seg ned igjen - eller ???
Postet 17.01.12 kl 14:44
Kjøpte en brukt 180-liter noen dager etter jeg startet tråden, og den fikk han ha for seg selv Dessverre døde han i november, aner ikke hva det var, han virket frisk og fin hele veien... Men det er vel sånn det går av og til... Tror han koste seg veldig etter han flyttet, og han syntes sikkert at karet var akkurat stort nok der han svømte rundt og utforsket planter, snegler og steiner
Postet 18.01.12 kl 11:25
180 liter
Det høres ut som mer enn nok plass for en kampfisk ja - så det var godt å høre
Sørgelig at han døde
Har/skal du kjøpe deg ny eller har akvariet fått andre innbyggere ?
Sørgelig at han døde
Har/skal du kjøpe deg ny eller har akvariet fått andre innbyggere ?
Postet 18.01.12 kl 11:29
Akkurat nå har jeg SAE, cherrybarber og sommerfuglciklider i karet. Jeg likte å ha kampfisk, men tar ikke sjansen på å få enda en så aggressiv fisk ved mindre jeg har et kar den kan ha for seg selv. Nå blir jeg jo også nektet å ta inn flere kar i huset av de hjemme, så må nok vente til jeg har min egen plass Det er vel det jeg misliker (og elsker) mest med denne hobbyen, man blir veldig hekta og vil bare ha flere og flere akvarier
Postet 19.01.12 kl 12:48
Mye vil ha mer ja
AponiNå blir jeg jo også nektet å ta inn flere kar i huset av de hjemme, så må nok vente til jeg har min egen plass ;)
Hehehe, jeg har min egen plass..."dessverre" deler jeg den med resten av familien og fruen er ikke SÅ interessert i å fylle stuen med akvarier
AponiDet er vel det jeg misliker (og elsker) mest med denne hobbyen, man blir veldig hekta og vil bare ha flere og flere akvarier :)
*sukk* Kjenner den (gode) følelsen ja
Postet 19.01.12 kl 14:12