(midlertidig?) akvarie til betta splendens

Jeg har en betta-hunn som for tiden må stå for seg selv etter et uheldig opphold bak pumpa. Den ser ut til foreløpig å være på bedringens vei men er litt slapp og har derfor fått eget restitusjons-kar.
Dette karet er på 90 liter (!). Jeg fylte ca 25 liter fra det ordinæret akvariet og ca 20 liter med kranvann, og hadde oppi litt vannforbedringsmiddel. Den har fått reservevarmekolben, men jeg har ingen ekstra pumpe. Bør den få det, eller holder det å skifte litt vann i ny og ne? Hvor ofte bør vannet da del-skiftes? Nå er ikke karet fylt opp mer enn ca 40-50 liter.
Jeg lurer på å kjøpe et
Inaktiv bruker
jeg her nyttet en lite bolle ca 3-4 liter tror jeg. Egentlig var det bare planter som skulle være der men i nøden..........De andre fiskene jaget henne. Jeg hadde oppi litt medisin mot sopp da hun så veldig frynsete ut. Skiftet litt vann 2. hver dag. Hadde oppi en luftsten og termometer. Varme trengtes ikke, stod lunt og godt med lyset som nok varme. Kanskje litt lite, men så lenge fisken så ut til å trives å komme seg fikk den bli der til den kunne gå i store karet igjen.
Nå har jeg et luftfilter der med alle plantene, om det har noe for seg? Men da er det en nødløsning om noe skjer.Kanskje yngel i ny og ne, men propp fult av planter.
Disse labyrintfiskene er vel laget sånn fordi de i kortere eller lengre tørkeperioder har veldig lite og veldig dårlig vann rundt seg, (nå er jeg heftig motstander av kampfisk i liten glassvase på badet fordi den passer til fargen på såpa, bare så det er sagt, men mor natur har nok ikke laget snedige løsninger helt uten grunn) så skjønnheten din har det helt sikkert bra i det karet du har satt opp. Selv har jeg sykdoms- og karantenebokser i akryl på 9 liter med luftestein og varmeelement, da kan jeg studere fisken på nært hold fra alle kanter, slipper å medisinere mange liter vann og frisk fisk dersom det skulle være nødvendig, og skulle syk fisk ikke klare seg har jeg koll på hva som skjer uten å stresse hverken den syke eller samboere unødvendig. Der skifter jeg vann støtt vekk, fisk som får mat uten filtrering...

Rent friskt akvarievann skader vel ikke vel? Er hun pasient så er hun, og da blir hun nok ikke bedre av dårlig vannkvalitet...

Krysser fingrene, og husk at du gjør så godt du kan og vel så det :o)
Du trenger ikke pumpe, bare du bytter litt vann med jevne mellomrom. Jeg har hatt kampfisker i 15 liter uten pumpe hvor jeg byttet vann en gang i uka. Hadde også en del planter i karet som hjelper på vannkvaliteten.

Det viktigste er at hun ikke stresser, så ha dempet belysning, varmt vann (28 grader) og mange gjemmesteder.
Tusen takk for svar
Jeg orket ikke være redd så jeg satte inn en litt liten pumpe der i går, og den lille luftstrømmen i vannet så ut til å kvikke henne opp enda litt mer. Jeg vet hun ikke skal ha så mye strømning, så jeg satte på en lang arm på pumpa som blåser luften ned mot bunnen gjennom små hull, det hjelper uansett på vannet.

Jeg hadde kampfisk for mange år siden i en liten bolle (stakkars) og den skiftet vi ikke vann på mer enn en gang i uka tror jeg. Nå denne gangen er jeg redd for hvordan det går etter et døgn
Hun står uansett i ca 50 liter nå, med pumpe, litt sand og steiner og en liten plastikkplante så det er ikke så halvgæærnt. Hun ser jammen ut til å kose seg )
Jeg skal gi henne litt tid før jeg prøver å sette henne til tetraene igjen så hun ikke får bank der om hun ikke er sterk nok.

Fikk kjøpt et billig 40-liters i går og vurderer egentlig om hun skal få bo der alene etterhvert, jeg får se hva jeg gjør ...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap