Ønsker forslag til befolkning i akvarie nr 2

Jeg har jo et selskapskar med litt forskjellig. Og har fått litersyken. Går nå og venter på akvarie nr 2, en 220 liter.

Og jeg tenker og tenker på hva jeg skal ha i det karet. Først tenkte jeg på ciklider, men har gått bort fra det. Jeg har nemlig to små akvarier, et med en kampfisk og et med noen paradisfisk-yngel. Foreldrene er dessverre døde. Nå har jeg funnet ut at jeg vil lage et akvarie som disse kan bo i. (Ikke all yngelen da, hvis alle vokser opp skal dyrebutikken overta noen - det er for mange for meg).

Jeg vil gjerne ha cory - vet ikke hvilket slag, men får se hva jeg får tak i når dagen kommer. Og jeg vil altså gjerne ha en kampfisk og noen paradisfisker. Så kommer problemet: Hva skal jeg ha mer oppi der?

Jeg vil gjerne ha noen algespisere, ancistrus er jo kjent og greit, men finnes det noen andre som gjør samme nytten?

Og jeg hater snegler og kunne tenkt meg noen som tar dem. Pakistanbotia? Vel, det finner jeg vel ut av.

Men ellers? Guramier? Hvilke? Er litt fascinert av dverggurami, men har aldri sett dem "live". Hvor små er de egentlig? Bør man ha mange? Hva med honning-gurami? Kan disse to guramiene evt leve sammen? Er det noen morsomme guramier jeg ikke har tenkt på? Eller noe som ikke er gurami men kan passe?

Og til slutt - jeg er veldig fascinert av sommerfuglciklider, er det ikke det de heter de små og snille? Kan de gå sammen med det jeg har nevnt?

Bør jeg ha en stimfisk i tillegg? F.eks. noen tetraer?

Noen som har noen forslag som jeg ikke har tenkt på?

PS: Jeg vil ikke ha ål, snegler eller reker.

Botia tar visst pestsnegler, i alle fall noen av botia-artene.
Jeg ville ikke hatt cory og botia sammen med sommerfugler etter hva jeg har lest og studert. Botiaer er veldig aktive og spretter rundt og i alle lag, det tror jeg kan bli for mye stress for sommerfugler. Gurami og kampfisk går kanskje bra med sommerfugler.
Jeg har i 110-literen et par sommerfugler, en kampfisk-hann, 3 pitbullpleco og 6 otocincluser (mistet enda en oto for et par dager siden, men nå har det vært ganske bra lenge) Pitbullplecoen er kjempekul, og veldig liten så man kan ha en del av de. Og av stimfisk har jeg nå 17 neontetra.
Jeg trodde jeg hatet snegler inntil jeg kjøpte meg en eplesnegle, den er jo kjempestilig Samme med asiatiske jegersnegler som også er veldig praktisk hvis man ikke skal ha botia e.l. til å spise småsnegler. Kjempetøffe jegere som ikke er til bry i det hele tatt. Ulempen med kalldyr i et sommerfugl/neon-kar er at ph/gh er for lav for skalldyrene egentlig.

Kampfisk-hannen min er svært aktiv, vet ikk om han hadde tålt guramier eller andre med litt slør. Sommerfuglene mine er veldig nyskjerrige på kampfiskene og i 60 literen går et par sommerfugler sammen med en kampfisk hunn. Hann-cikliden jager litt på betta-hunnen som er veldig grei, men det er ikke noe alvorlig knuffing.
Det karet er jo også mye mindre enn ditt, og foreløpig veldig nakent i toppsjiktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap