Krisehjelp! kampfisken min dør!

Jeg kjøpte en pjusk og tynn kampfisk i butikken fordi jeg syntes synd på den, og den trivdes godt i sin nye store bolle med masse planter. Den har lenge vært stille og ville ikke kommet frem, og nå ligger den her og prøver å svømme, men svever bare på ryggen! Den puster tungt og prøver å svømme oppover, men så blir den bare trukket nedover igjen! hva skjer? hva skal jeg gjøre?!
Når man kjøper syke dyr, må man ta med i beregningen at det er stor sannsynlighet for at det vil gå dårlig med dem. Hvis den ikke engang klarer å holde seg rett vei i vannet, og du er i beit for ideer, tror jeg det begynner å bli på tide å vurdere å avlive den.

Hvis du er desperat etter å gjøre den frisk, kan du jo prøve salt og/eller varmekur og/eller "generell" fiskemedisin og/eller antibiotika fra en veterinær, men medisinering er uansett strevsomt/kostbart, og uansett hvilken tilnærming du velger, risikerer du å bare forlenge og/eller forverre lidelsen for fisken.
Takk for svar! Akkurat nå har jeg kun akvariesalt tilgengelig. Hvor mye bør jeg ha oppi sånn ca?
Hvis det er et eget "medisinsalt" som du har kjøpt, må du følge bruksanvisningen. Det kan være "sterkere" enn vanlig koksalt, så jeg tør ikke gi deg noen annen anbefaling enn å lese hva som står på pakken.
Det står at saltet er mot parasitter, ja. Jeg har også en annen medisin, FungiStop. Highly effective against fish fungus, external bacterial infections and wounds, står det på den flaska. Kan jeg bruke det?
Det regnes vanligvis som meningsløst å medisinere når man ikke vet hva man medisinerer mot, men på den annen side så tja, overdose av en ineffektiv medisin kan jo også være en måte å avlive fisken på. Om det er en smertefri eller smertefull måte, avhenger sikkert av medisinen.

Og har du flaks så er det akkurat det som feiler fisken, og medisinen gjør ham bedre. Men sjansen er jo kanskje ikke så stor.

Beklager at jeg ikke har noe bedre råd å gi, men av og til (eller rettere sagt: før eller siden) så er døden uunngåelig.
Hm.. Hva tror du kan feile fisken da? Kan det være noe sånt som.. soppangrep? Du kommer ikke på noe sykdom som minner om beskrivelsen min? Er så synd om den dør.... det er forresten den samme fisken som hadde kløe nettopp, og etter det har den vært veldig rolig og har ikke kommet frem så ofte.
Vanlig førstehjelp er vannbytter. Medisinering er bortkastet om man ikke vet hva som feiler fisken. Ingen som finner på å gi strålebehandling til et menneske som har innvollsorm heller liksom

Varmebehandling skal aldri brukes til å behandle annet enn hvitprikk og fløyelsyke! Aldri! Og da bare som en kur slik det er beskrevet i artikkelen om sykdom. Grunnen til at jeg understreker dette så kraftig er at mange synes å ty til varme uansett hva som feiler fisken. Mange sykdommer eskalerer når temperaturen blir høyere og i tillegg er varme også belastende i seg selv for en svekket fisk.

Om du hverken ser hvite prikker, skader, svulster eller andre symptomer så er det altså ikke mulig å stille noen sikker diagnose. Saltbehandling kan brukes til å behandle sopp og finneråte med og da i riktig dosering, men så vidt jeg forstår ut fra beskrivelsen din så har den ingen tegn på det.

Når du sier at den har klødd seg mye så er det ofte tegn på parasitter som hvitprikk og fløyelsyke, men når du ikke ser andre symptom på dette så er det neppe det heller. Gjellemark kan også være en mulighet, se sykdomsartikkelen for å se om det kan stemme med symptomene beskrevet der.

Jeg ville tatt noen daglige vannbytter og avlivet den om den ikke friskner til innen et døgns tid. Den var allerede svekket da du fikk tak i den så det kan være noe innvendig som har sviktet eller annet som det er umulig å finne ut av. Jeg synes ihvertfall at det ikke er noen vits i å behandle før man har funnet ut hva som egentlig er problemet. Da er det bedre å la den slippe å pines lengre. Kampfisk er så store at du ikke må bruke kokende vann. En skarp kniv til å kutte hodet er det mest humane mener jeg. Selv bruker jeg nellikolje til å bedøve fisken først, men den er ikke alltid så lett å få tak i.
Da kjører jeg bare på med vannbytter framover. Har akkurat byttet en god del vann og hatt i salt! Håper på det beste og frykter det verste. Jeg føler at det er så lite jeg kan gjøre for den, uff.
Den puster tung og gjellene har aldri vært så tydelige før. Den ligger lent på siden mot grusen og lykkes ikke med å svømme nå heller. Den svømmer raskt rundt i ny og ne, men faller bare rundt på ryggen. Jeg vil så gjerne gjøre noe, men vet ikke hva. Jeg kan jo ikke bare sitte å se på den uten å gjøre noe som helst, men jeg vet jo ikke hva som feiler den enda.

Jeg finner ikke sykdomsartikkelen hvor det står om gjellemark. Kanskje du vil gi meg link dit?
Jeg leste at det kan hjelpe med praziquantel 100% pulverform hvis fisken har gjellemark, stemmer det? Isåfall, hvor får jeg kjøpt det?
Her ligger artikkelen om sykdom. Der står det litt om symptomene på gjellemarken Dactylogyrus.

Praziquantel var det tidligere mulig å få tak i på dyrebutikkene under navnet Dactymor. Nå har jeg derimot lett forgjeves etter dette så jeg vet faktisk ikke hvor man kan få tak i det i Norge lenger. Mulig dyrleger eller egen import er løsningen. Men som tidligere nevnt, stemmer ikke symptomene så hjelper det ikke å behandle
Tante Astrid
[URLBLOCK1] Der står det litt om symptomene på gjellemarken Dactylogyrus. Praziquantel var det tidligere mulig å få tak i på dyrebutikkene under navnet Dactymor. Nå har jeg derimot lett forgjeves etter dette så jeg vet faktisk ikke hvor man kan få tak i det i Norge lenger. Mulig dyrleger eller egen import er løsningen. Men som tidligere nevnt, stemmer ikke symptomene så hjelper det ikke å behandle :(

Jeg tror fisken er død nå
Du får trøste deg med at det antagelig var noe som ikke kunne hjelpes på. Når fisk allerede er svekket i butikken så er det ofte noe de har gått med en stund og da er overlevelsesprosenten lav. Jeg har prøvd meg på noen slike "redningsaksjoner" selv, men det har ikke alltid gått like bra her hos meg heller.
Tante Astrid
Du får trøste deg med at det antagelig var noe som ikke kunne hjelpes på. Når fisk allerede er svekket i butikken så er det ofte noe de har gått med en stund og da er overlevelsesprosenten lav. Jeg har prøvd meg på noen slike "redningsaksjoner" selv, men det har ikke alltid gått like bra her hos meg heller.

Godt å høre, det er så trist når sånt skjer. Men nå lider den iallefall ikke.
Hvordan skal jeg vaske planter og pynt som har vært i bollen hans? Jeg skal bruke det til de andre fiskene mine, så jeg må vaske det godt først. Kan jo ikke skylle planter i glovarmt vann heller...
La plantene stå i en bøtte hvor det er godt lys i en ukes tid og skift vann innimellom. De fleste av de mer vanlige smittsomme sykdommene dør ut uten vert så da skulle det være trygt å flytte de over. Vil tro at det som feilet kampfisken ikke var noe smittsomt uansett siden det ikke var noen tydelig symptomer på slikt, men for sikkerhets skyld så kan du jo gjøre slik som forklart.
Tante Astrid
La plantene stå i en bøtte hvor det er godt lys i en ukes tid og skift vann innimellom. De fleste av de mer vanlige smittsomme sykdommene dør ut uten vert så da skulle det være trygt å flytte de over. Vil tro at det som feilet kampfisken ikke var noe smittsomt uansett siden det ikke var noen tydelig symptomer på slikt, men for sikkerhets skyld så kan du jo gjøre slik som forklart.

Da skal jeg gjøre det. Takk for hjelpen
Det høres veldig ut som det samme som ene otocinclusen min. Den eneste jeg observerte når den var i ferd med å dø, oppføte seg mye som din kamfisk. De andre eg har mistet har jeg bare funnet etterpå.

Otoen min brukte en lang stund før den døde. Halv time-time kanskje fra jeg oppdaget at den var annerledes. Svømte mer og mer ukontrollert men kjempet seg rundt på et vis, til den ble slappere og slappere og døde. De andre fiskene er ikke syke, så jeg aner ikke hva som skjedde, men det kan jo ha vært noen form for svikt i indre organer eller noe.
Perlemor
Det høres veldig ut som det samme som ene otocinclusen min. Den eneste jeg observerte når den var i ferd med å dø, oppføte seg mye som din kamfisk. De andre eg har mistet har jeg bare funnet etterpå. Otoen min brukte en lang stund før den døde. Halv time-time kanskje fra jeg oppdaget at den var annerledes. Svømte mer og mer ukontrollert men kjempet seg rundt på et vis, til den ble slappere og slappere og døde. De andre fiskene er ikke syke, så jeg aner ikke hva som skjedde, men det kan jo ha vært noen form for svikt i indre organer eller noe.

Kanskje det var det samme? Min kjempet seg også rundt, stakkars. Ja, mulig det var svikt i indre organer. Han hadde vært stille og rolig i flere dager, men kom frem for å få mat. Da svømte han fint og virket frisk. Det var en morgen jeg gikk for å mate han at jeg oppdaget at han svømte veldig ukontrollert, men prøvde fortvilt å svømme ordentlig, og så ble han slappere og slappere. Noen timer senere var han død. Rart med det!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap