Kampfisk hunner og plakathanner

Jeg har en kampfisk som er kjøpt som en hunnfisk. Jeg er også ganske sikker på at den er det siden den hadde horisontale striper i posen hjem fra dyrebutikken. Nå ser den kliss lik ut som plakathannen det er bilde av i fiskebasen (direktelink til bilder funker visst ikke i dag). Eller gjorde det det allikevel? Det er bare hunnene som har vannrette striper under pyntedrakta?

Og så. Jeg elsker kampfisk, men jeg kan ikke annet enn å synes litt synd på hannene med de svære slørene. Jeg skulle gjerne hatt en pen plakathann, men vet ikke hvor jeg kan få tak i det annet enn ved uhell :P Er det noen som dretter plakatkampfisk bevisst? Noen som vet hvor jeg kan få tak i det?
Et annet rent teoretisk spørsmål. Hvordan er nedarvingen på halelengde hos kampfisk. Hvis jeg parrer en plakathann med en f.eks. veiltail hunn, vil jeg da få noen plakatavkom og noen med lange haler, eller vil alle bli noe midt i mellom/hverken eller? (ikke at jeg har planer om å begynne med avl, er bare nysgjerrig)
Både hanner og hunner vil ha vannrette striper når de er stresset.

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan dette med finnelengder er, men mener å huske at lange finner er dominante, så dersom du krysser lange finner med korte finner vil alt avkommet ha lange finner, men være bærere av genet for korte finner. Så hvis du deretter krysser avkommet med hverandre, eller tilbake til faren som har korte finner, vil en del av avkommet ha korte finner.
Jeg kjøpte jo nylig en hunnfisk som var veldig vakker, og den viste seg å være en plakat hann....se på side 4-5 i tråden min "hodet under vann..." den har bittelitt lengre og fyldigere finner enn hunnen, og litt større og mer tydelig gjellekrans. Men det kan være vanskelig å skille en hunnfisk med mye farger og finner fra en plakat hann, jeg hadde en hunnfisk først som var veldig lik denne hannen. Men de to hunnene jeg har hatt en en del større enn hannene i kroppen (se helt bort fra finnene) og litt "tykkere"/rundere i kroppen, og særlig rundt "brystet" hvis de er eggtunge.
Takk for svar! Om hannene også har striper når de er stressa er det vel en ganske stor sjangse for at jeg allerede har en plakat hanne da? Isåfall går han fint sammen med tre andre hunner. Har aldri sett han/henne bygge skumrede, men de er ganske nye og går i et selskapskar. Jeg klarer ikke å se eggleder på han/hun, men det er bare en av de andre hunnene jeg har klart å se det på også, og de er jeg sikker på at er hunner. Denne hunnen/plakathannen har også litt mer utdratt bukfinne bak. Kan ta bilde i kveld, men den ligner ekstremt på plakathannen i fiskebasen. Pen da! Og helt klart boss i en veldig velfungerende flokk på fire kampfisk. Mobber eller jager ikke de andre, men de bleiker i fargen når de er veldig nær han/henne og viker unna om det er noe han/hun vil ha for seg selv. Egentlig virker det som disse kampfiskene trives sammen. De har 180 liter å svømme på, men holder seg nesten alltid i nærheten av hverandre. Unntatt en (med en liten anatomisk defekt) som holder seg litt mer for seg selv.

Interessant med finnegenetikk. Er det ikke litt rart at lange finner er dominant når korte finner er viltvarianten? Ikke umulig altså, men litt pussig. Det vil jo ikke trenge å bli mange lange finner i naturen forde sålenge det ikke er mange fisk som bærer genene for lange finner. Og ettersom disse har mindre sjangse for å klare seg i naturen er det sikkert ikke så mange av de langfinnede som får ført genene sine videre der.
Jo snodig den genetikken der. Og i Thailand som er opprinnelseslandet er det et stort problem med folk som slipper uønskede kampfisker ut i elvene der, så det skal godt gjøres å oppdrive en ekte viltvariant nå for tiden. Og det er jo egentlig ganske trist...

Jeg har vært på utkikk etter en ekte viltvariant i minst to år nå. Det var en gang jeg trodde jeg fant en, men fisken døde før jeg fikk den, og siden det har jeg ikke funnet noen.
Mvjnz
Jo snodig den genetikken der. Og i Thailand som er opprinnelseslandet er det et stort problem med folk som slipper uønskede kampfisker ut i elvene der, så det skal godt gjøres å oppdrive en ekte viltvariant nå for tiden. Og det er jo egentlig ganske trist... Jeg har vært på utkikk etter en ekte viltvariant i minst to år nå. Det var en gang jeg trodde jeg fant en, men fisken døde før jeg fikk den, og siden det har jeg ikke funnet noen.

Det er det. Sånt er litt spennende. Synd man ødelegger en vild bestand med våre fremavla varianter. Syns litt synd på en del av disse med enorme slør også. Det virker nesten som de sliter med å svømme. Ikke alle da. Jeg fikk mer tilfeldig en halv-moon med langt fint slør i hus i går, og den ser ut til å være aktiv og svømme greit så lenge det ikke er for mye strøm. Men plakatene virker mye sundere. Syns de er nesten flottere jeg! Så en plakat på dyrebutikken i går jeg fikk lyst på. Men siden jeg fikk denne omplasseringskampfisken har jeg ikke noe kar å ha den i. Om den ikke går greit med pygmeguramier da, men jeg er ikke sikker på om jeg tør prøve det...

Foresten begynner jeg å bli ganske sikker på at hunnen min egentlig er en plakathann. Hehe så da slapp jeg å lete etter det :P Er han du ser på bildet. Noen som er uenig i at dette er en plakathann?
Hmmmm, synes egentlig den ser ganske feminin ut jeg. Men det trenger seff ikke å bety at det er en hunn, siden det kan være ganske vanskelig å se noen ganger.

Angående slørlenge er jeg enig. Jeg kjøpte et HM-par for et halvt år siden, og innen noen dager hadde hannen tygd av seg halefinnen, og han var ikke særlig ekstrem heller. Så det tyder på at finnene er til hinder for dem.

Jeg har foretrukket HMPK lenge, mottok to hanner og en hunn fra Thailand i går
Mvjnz
Hmmmm, synes egentlig den ser ganske feminin ut jeg. Men det trenger seff ikke å bety at det er en hunn, siden det kan være ganske vanskelig å se noen ganger. Angående slørlenge er jeg enig. Jeg kjøpte et HM-par for et halvt år siden, og innen noen dager hadde hannen tygd av seg halefinnen, og han var ikke særlig ekstrem heller. Så det tyder på at finnene er til hinder for dem. Jeg har foretrukket HMPK lenge, mottok to hanner og en hunn fra Thailand i går:)

Ja, jeg så bilde av de hannene dine, de er knallfine! Jeg så en plakathann på butikken som var knallfin. Har lyst på! Men den langhalede saken jeg fikk overtok plassen jeg hadde tiltenkt for en plakathann... er ikke helt sikker på om jeg fikk den eller om det var midlertidig da. Får høre med dem. Noen som har erfaring med kampfisk sammen med pygmegurami?

Når det gjelder kjønn på den blå saken min skifter jeg mening hele tida jeg. Finnene ser ut som en hann, men jeg syns kroppsformene minner mer om en hunn? Men han er ekstremt grådig i matfatet da. Hvordan få mata de andre fiskene uten at kampfiskene forspiser seg en et godt spørsmål :P
Jeg synes ved første øyekast at den så ut som en hunn, men jeg er langt fra noen ekspert.... Hvis det stemmer at hanner er mindre enn hunner (det har vært min erfaring så langt) så ser du kanskje noe forskjell på dem hvis det er en hann?

Jeg har lest at hannens bukfinne går mer ned i en spiss bak, og har mer synlig hodekrans når den flasher seg. Her hos meg var det stor forskjell på adferden også, hunnene er rolige og litt forsiktige, mens han er en vims som spretter rundt hele tiden og flasher mot alt som kan være en inntrenger (skygger av seg selv osv). Han danser langs glasset i 110L hele tiden og sprader og flasher seg. Selv om han har relativt korte finner så er de større og mer spektakulære enn på henne.
Men det er visst hunnfisk som er ganske flotte også, og de kan være mer lik hanner i adferd også sies det, bl.a. mer aggressive.

Skumreir spørs det om det blir hvis man ikke har flyteplanter og rolig vannflate, men jeg ser at hannen min spytter bobler iblandt allikevel, selv om de blir borte igjen.

Hvis du fortsatt er usikker kan du evt ta han ut og sette han i et eget kar en stund med flytepanter (se om han da bygger reir), og deretter slippe en hunn oppi til ham og observere.... her hos meg ble det da mye flashing og jaging og til slutt egglegging, på bare et døgn-men dette kan også ha med kjemi å gjøre sies det, ikke alle blir "par" tror jeg.
Heh jeg klarer ikke å bestemme meg for kjønn på denne saken jeg. Ja, den har mye lengre spiss bak på bukfinnen enn de andre hunnene mine. Ja, jeg har sett den flashe øh nå holdt jeg på å si gjellene, men hodekransen eller hva det heter. Ja hun/han er definitivt sjefen i flokken. Men. Hun/han er stor og feit. Oppfører seg ikke masete på de andre hunnene og svømmer ikke rundt og byr opp alt og alle til kamp hele tida (som den langfinna saken jeg nylig overtok gjør - han flasher og tøffer seg hver gang han ser meg utenfor glasset). Ingen skumrede til tross for rolig overflate og masse flyteplanter. Men det er et selskapskar, så kan hende det blir forstyrra av de andre innbyggerne (har hatt guramier som lagde skumrede i samme karet). Nå tror jeg nesten jeg heller mer mot at det er en hunn, men det er den lange spisse på bukfinnen og den har lange brystfinner (blir det ikke det de to foran heter?) som ikke syns på bildet. Mye lenger enn de andre hunnene.

Heh kanskje jeg skulle prøvd å putte han/henne over til den andre kampfisken og skjekke :P Men han er en skikkelig tøffing jeg er redd ville gitt en dame juling også (om han ikke vikler seg inn i sine egne finner først da). Og jeg er redd for å ødelegge den velfungerende rangordningen som er mellom disse damene ved å ta ut noen.
Alle mine hanner har vært større enn hunnene, men har sett noen ganske store hunner også, så kan ikke bare se på størrelsen.

Og dessverre kan hunner være maskuline og aggressive og ha stor hodekrans, og hanner kan ha feminine trekk.

Så dersom man er veldig i tvil er det ikke noe annet å gjøre enn å hive han/hun sammen med en av hvert kjønn (ikke samtidig) og se hvem det blir yngel av.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap