Slør - forventninger?

Jeg lurer på en ting angående slørene til kampfisken min.
Jeg er ikke veldig sikker på hvor gammel han er, men han ser aldri ut til å få noen store slør.. De vokser til en viss størrelse, så blir de plutselig dvaske og rufsete.. Andre ganger er halesløret stort og fint, også blir det lite og fillete mens andre slør vokser seg til en viss stor størrelse og gjør det samme..

Noen som har peiling på hvorfor dette skjer? Han bor alene og har ikke skarpe kanter han kan skrape seg opp på.. Så jeg skjønner ikke helt..

En annen ting, hvis jeg vil ha yngel, hva må jeg gjøre for å få han til å lage boblerede og slike ting?

Er veldig ny innen kampfisk, så setter pris på gode (men ikke alt for avanserte) svar
Hmm, snodig det der. Ser egentlig ikke ut som finneråte, men det er en mulighet. Kampfisker er ganske utsatt for det.

Ellers er det enkelte hanner som tygger av seg finnene når de blir for store.

Evt har du noe skarpt i karet som du ikke vet er skarpt, f eks plastplanter eller plastdekorasjon el.l.

Oppdrett kan du lese om her:

http://no.kampfisk.tk/yngel.asp

Det finnes ikke noen bestemt måte å få hannen til å bygge skumrede. Noen hanner bygger hver dag uansett hvor de bor, andre bygger når de havner i nytt kar, eller når lufttrykket forandrer seg, andre bygger kun når de ser en hunn osv.

Trenger ikke å vente på skumrede før du introduserer hunnen, men hun burde få flyte i en gjennomsiktig beholder i karet, ikke være løs i karet sammen med hannen. Når hun er klar vil hun noen ganger hoppe ut av beholderen på egen hånd, eller du vil se at hun får loddrette striper på kroppen, står med hodet ned (45 grader) og/eller kniper sammen halefinnen.
Han fikk medisiner mot finneråte, men det har ikke endret seg.. Han virker som en sjenert og sky fisk, kan det ha noe med det å gjøre?
Hmmm, kampfisker skal jo egentlig ikke være sjenerte. Det kan muligens tyde på at fisken generelt ikke er frisk, og finnene er muligens et sekundært symptom på noe annet.

Det kan også være et tegn på mistrivsel.

Har han filter og varmekolbe? Kampfisker trives best i 28 grader, og med lite strøm i karet.

Har han huler og planter? Kampfisker liker kar med mange gjemmesteder.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap