Masse forvirring angående kampfisker

Nå har jeg lest litt her på kryss og på tvers om kampfisker.
Og har funnet ut følgende:

De trenger mer plass enn et lite glass ..
De slåss noen ganger med hunnen, hvis de går sammen med hunn...
De slåss noen ganger ikke med hunnen, og går fint sammen..
Noen ganger så kan de gå sammen med andre fisk ...
Noen ganger så kan de ikke gå sammen med andre fisk ...
Noen slåss
Noen slåss ikke


jeg er altså ikke så veldig mye klokere.

Er det best å styre unna kampfisken hvis man ønsker et blikkfang i akvariet, og heller velge noe annet mer fredelig? Og hvis jeg velger kampfisk, bør den da gå med eller uten hunn, eller med flere hunner? jeg er ikke på jakt etter yngel.
Alt du har funnet stemmer ;o)

Kampfisker har forskjellig personlighet og lynne, noen går fint i selskapskar med andre fisker, noen gjør det ikke. Min erfaring er at kampfisker bør ha 50 liter hver, så om du vil ha en hann og hunn, så bør du ha et kar på 100 liter. I mindre kar er det større sjanse for konflikter mellom hann og hunn(er). Du kan ikke ha 2 hanner sammen, men en hann kan gå sammen med en eller flere hunner om karet er stort nok.
Hehe du har oppfatta det helt rett :P

Kampfisk er tydeligvis individer. Jeg har fire hunner som går fint sammen i et selskapskar (har lurt på om den ene er en plakathann, men ut fra oppførsel heller jeg mest mot en veldig pen hunn) og jeg har en hannkampfisk gående sammen med tre honningguramier i et annet kar. Hannen tøffer seg stadig til og prøver å skremme dem, men de bare overser han fullstendig. Men han har fryktelig lange slør og jeg kan se for meg at mange andre fisk vil nappe dem.

Tror rett og slett ikke det finnes noen fasit på kamfiskgemytt. Også kommer det an på størrelsen på akvariet. Skal du ha hann og hunn sammen bør de ha noen liter å komme seg unna hverandre på. Og du bør ha flere hunner med en hann om du skal ha begge kjønn.

Og der var du ikke blitt noe klokere i det hele tatt.
Hehe, altså ikke en enkel fisk å bli klok på.

Akvariet er 128 liter. Men jeg har ikke andre akvarier i sving, så om det da ikke fungerer med kampfisken og evt hunnen, så har jeg ingen andre steder å putte dem/den annet enn til butikken igjen. Så da er det kanskje ikke værdt sjansen.

Synes fiskene skal ha det trivelig sammen i et akvarie, for de er jo liksom fanget mellom glassveggene der enten de vil eller i. Så noen små guramier er kanskje et fredeligere blikkfang.

Kampfisker er nydelige, men vanskelig å vite hvilket humør den man plukker ut har hehe.
Du skal fortsette å ha fantomtetra, sant? Har hørt at disse er dyktige finnenappere, så da bør du nok gå for en plakat...

Finn en som går sammen med andre fisk i butikken, så er du mer sikker på gemyttet.
sissimor
Du skal fortsette å ha fantomtetra, sant? Har hørt at disse er dyktige finnenappere, så da bør du nok gå for en plakat... Finn en som går sammen med andre fisk i butikken, så er du mer sikker på gemyttet.


takk for tispet !
sissimor
Du skal fortsette å ha fantomtetra, sant? Har hørt at disse er dyktige finnenappere, så da bør du nok gå for en plakat... Finn en som går sammen med andre fisk i butikken, så er du mer sikker på gemyttet.


Fantomtetraene mine (svarte) har aldri prøvd seg på napping på hverken guramier, kurvciklide eller hunnkampfisk med en del finne. Men jeg tror mange fisk vil føle seg frista av det lange sløret på en del kampfiskhanner ja. Sikkert fantomtetraene også. Men jeg har egentlig inntrykk av dem som rolige, fredlige fisk. Det mest ekstreme mine har gjort er at hannene kan flashe litt finner og farge til hverandre. Men ja, kampfisk blir fort offer for napping.
De har VELDIG forskjellige personligheter ja! Herlige fisker da, har selv falt pladask for flere av dem. Og helt riktig at de trenger mer plass enn et lite glass, det er så selskapelige og personlige fisker at de i aller høyeste grad både trenger og fortjener plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap