Spm. angående kamfisk

-lurer på om det er lurest og ha hannen og hunnen sammen får han har laget skumrede.

- hvordan få han til å lage skumrede?





leger til to bilder av damen et uredigert og et rediger
Litt flyteplanter, rolig vannoverflate og fred og ro i karret så blir det fort et stort skumrede.. Det er i allefall min erfaring.

Hvor stort er karret?

I ett lite karr så ville jeg ikke satt en hunn med en hann. Blir bare jaging.
Bør være minst 2 hunner pr hann.. for å fordele maset til hannen på flere.. men hunner kan også ta knekken på hanner om du får en sky hann og hissig hunn.

Om du får yngel, så må faren tas ut rett etter at yngel er kommet. Ellers vil han spise de.. alltså ingen god far.

Dette er min erfaring med det.

Du trenger masse gjemmesteder også feks planter som er høye, om du vil ha hann og hunn sammen.

Dette er slik mine har vært i allefall Hatt endel av de før
Hei,

du må for all del ikke fjerne hannen fra karet når de har fått yngel. Det er nemlig han som står for all yngelpleien. Hvis eggene faller ut av skumredet er det han som henter dem opp igjen. Og det er han som holder redet i orden ved å lage nye bobler. Det er derimot hunnen som må fjernes etter at eggene er på plass i redet. Dette fordi hannen blir veldig hissig og jager hunnen bort fra redet, slik at hun ikke skal spise eggene.

Hvis karet ditt er lite, så vil jeg ikke anbefale at hannen og hunnen går sammen til vanlig. Men når du ser at hannen har laget skumrede, da kan du sette inn hunnen og se om det skjer noe. Har du et større kar med mange gjemmeplasser kan det ofte gå fint å ha dem sammen, men folk har delte erfaringer med akkurat dette. Det kommer litt an på individene også.

For å få hannen til å lage skumrede er det greit at han får fred og ro fra andre fisker, samt en rolig vannoverflate med flyteplanter.
Mente når yngel er klekkt og svømmer. Alle mine hanner har da startet å spise yngel som er frittsvømmende. Da mener jeg fortsatt at hannen bør splittes fra yngel. Betta splendes sidene på nett støtter opp under denne påstanden. Men ja enig i at hannen tar seg av eggene.. mens de er egg Frittsvømmende yngel er noe annet, mener i allefall jeg

Litt info om temaet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap