kampfisk spiser bare "det hvite" i tetra betta fòr

Som overskrift sier så sultestreiker kampfisken min.
Den spiste på fredag, men søndag (Jeg var borte på lørdag) spiste den bare 1 langt hvitt flak fra tetra betta fòret. Så nesten ut som den sleit med å få det ned. Etter dette spiser den kun de hvite flakene i fòret.

Bør jeg sulte han i noen dager, eller finne alternativt for ? (frosne mygglarver eller lignende? - Hjelp)

[External Image]
Jeg tror nok røde mygglarver ville vekke appetitten til kampfisken din. De tørre, kjedelige flakene i flakfôr kan jo få selv den beste til å vende seg bort i avsky
Det er ganske mange fisk som ikke rører flakfôr overhodet.

Så prøv med frosne røde mygglarver, det kommer garantert til å bli mottatt med en helt annen velkomst!
Jeg har handlet Ocean Nutrition Atison's Betta Pro
Denne burde komme i postkassen denne uken. (Bestilte for over 1 uke siden)
Får kjøre innom dyrebutikken imorgen å se om dem har mygglarver

[External Image]
Tunfisk biter
Får kjøre innom dyrebutikken imorgen å se om dem har mygglarver :-)

I mellomtiden kan du lese masse om røde mygglarver her på AF. Sjekk også ut røde myggiser og allergi for sikkerhets skyld.
Ene kampfisken min fôres på Tetra Betta og han spiser kun det røde. Kanskje vi skal bytte bokser når de er halvoppspiste? Hihihi! Nei variasjon er bra, mine elsker myggiser, flakfôr kan de godt la være litt igjen av, myggiser spiser de til de bokstavelig talt tyter ut.
Hehe, ett bytte høres bra ut.
Myggiser som i røde mygglarver? Allergisk som jeg er mot alt mulig er jeg litt nervøs for å handle frosne røde mygglarver. Også med tanke på oppbevaring (liten fryseboks).
Du skal ikke ta i mygglarvene i det hele tatt Stikk hånden din i en brødpose, vreng den over hånden og armen din, og ta og brekk av en bit mygglarver med brødposen som hanske og beskyttelse. Stikk nedi akvarievannet og vift litt med mygglarvene, så tiner biten på et blink. Har du bare kampfisken i karet, er det ikke store biten du trenger. Bare littegrann. Jeg tror kampfisker er i stand til å forspise seg...

Jeg bruker alltid en stor hvit plast-pinsett når jeg håndterer mygglarver, så jeg skal slippe å ta i dem med fingrene.
Ga han røde mygglarver nettopp. Det stappa han i seg. Jeg ga ikke så mye, men magen blåste seg litt opp. Har sett skrekkeksempler på dette og følger nøye med.

Han er begynt å svømme veldig aktivt.
Så godt å høre! Mine bettaer er også helt lost i myggiser, de er uimotståelige.
Hehe, den er blitt svært aktiv. (har alltid vært en slappfisk)
Jeg var noe idiot etter fòringen. Jeg drev å så på at han spiste, og plutselig ser jeg en pitteliten parasitt !! (nesten usynelig mark?). Jeg prøver fortvilt å lete etter parasitten og fiske den opp. Tok ett vannbytte samtidig(typ 30% for å fiske opp parasitten). Jeg brukte vel 1 times tid.
Nå er vel dette idioti med tanke på allergi, men heldigvis ingen reaksjoner
Sannsynligvis var det en helt ufarlig planarie du har sett i karet ditt. De dukker opp av og til og en del fisk spiser de. Blir det mange så kan det skyldes litt for mye uspist mat i karet. De gjør ingen skade på hverken fisk eller folk
Den var tynnere enn ett hårstrå, og typ 1 mm i lengde. Nesten umulig å se. Den sprella no voldsomt. Låner ett bilde av en annen forumbruker som viser hvordan den så ut. Bare den jeg hadde var frittsvømmende og ikke festet til fisken.


Jeg er overasket over hvordan kampfiskens adferd endret seg. Den har alltid vært litt slapp av seg, men nå svømmer den rundt overalt og leter etter mere mat.

Den har alltid holdt seg i sterk strøm fra filteret, og ikke i delen av akvariumet som er rolig. Kampfisk som trives i sterk strøm. Jeg har flyttet filteret men den følger bare etter. Venter til i morgen for å se om den spiser vanlig fòr igjen[External Image]
Det er hvitprikk han har fått. Arrrg
Beklager, misforstod deg visst. Trodde den hvite marken var i akvariet, ikke på fisken. Det du har bilde av der ser ut som en nematode. Jeg vet ikke så mye om behandlingen av slikt, men mulig du finner ut mer om du leser gjennom noen av disse trådene.
Di svømmer i akvariumet ja, og jeg så fisken spise èn. I Panikken tømte jeg ut masse vann, ca 60% (i jakt på parasittene) og for å gjøre alt enda verre tok jeg også ut filteret siden jeg så parasitten komme ut derifra. Filteret ligger i en bøtte kaldvann ute.

Uvitenheten har gjort at jeg må starte innkjøring på nytt hos en allerede syk fisk.
Jeg har fortsatt ca 40% av det gamle vannet.

Planen var å tømme karet for grus og rengjøre grusen (koke den?), starte opp akvariet på nytt med rent vann, rense filteret helt rent. For så å kjøre inn filtergrumsen i en bøtte med "40% vannet" for å få bakteriene i filteret.

Og sist men ikke minst kjøre varmebehandling på fisk.

Bør jeg gjøre det på en annen måte, feks bare varmekur eller medisiner i karet slikt det er nå?
Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret her nå. Er disse markene bare i akvariet eller er bildet et av dine fisker?

Slike små mark som bare befinner seg i akvariet er, som jeg har nevnt tidligere, helt ufarlige og fisk må gjerne spise de. De kalles planarier. Du kan lese mer om de om du søker opp noen tråder.

Små mark som dukker opp i slike bobler på fisken er derimot noe helt annet. De kalles nematoder og jeg har linket til noen tråder om det.

Hvitprikk ser ikke ut som en mark i det hele tatt så å starte behandling mot det er helt bortkastet.
Tunfisk biter
Uvitenheten har gjort at jeg må starte innkjøring på nytt hos en allerede syk fisk. Jeg har fortsatt ca 40% av det gamle vannet.


Hvordan gikk det med fisken ? Ble han frisk/var han syk ?
Det gikk veldig bra. De små markene var nok ikke farlige. Vannbyttene var hyppige framover, og nå er alt stabilt.

Han får ocean nutrition betta og ocean nutrition betta pro.
Han får også røde mygglarver innimellom.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap