Hyggelig om noen kan hjelpe meg med disse sprsm?

Hei
er ny her på forumet, melde meg inn siden dette virka som et ålereit sted! det er også lenge siden jeg sist hadde akvarium, har brukt endel timer på å lese gml spørsmål og svar men sitter igjen med disse sprsm.

1: ca hvor fort vokser guramier? har 2 perler og 2 gull i et 112 l. i tillegg til neontetra, kampfisk og div maller. Ønsker meg noen platy men tenker på plassen? guramiene er bare ca 4-5 cm nå, og lurer da på om de vokser sakte nok til at jeg kan ha platy oppi der men j venter på at j har råd til et kar til..hehe (litersyke

2: Har noen kamfisk damer jeg har tenkt å gi bort (2 og en ung) den ene har blitt bitt i finnene så jeg puttet henne i et plastakvarie på badet slik at hun kan gro finner i fred, å bli i "gi bort tilstand" Hvor lang tid tar det ca før finner gror?

3: kampfisk damen i sprm over har da laget seg et lite skumrede! er det ikke bare hannene som gjør dette? Når jeg ser hvordan disse kamfiskene blir behandlet har jeg ikke tenkt til å lage flere av dem!

4: Når får perlehannene denne rødfargen på buken? håper jeg har 2 damer sånn for fredens skyld..

Hyggelig hvis noen tar seg tid til å svare tar også gjerne imot tips og innspill på akvariet mitt som jeg har registrert.
Hei, og velkommen til Akvaforum ;D

Kan desverre ikke svare deg på så mye, men guramiene vokser ganske fort ja. Jeg ville ventet med platy...

Har hørt at kampfiskhunner kan lage skumrede, men ikke sett det selv. Er du forresten helt sikker på at det er en hunn? Plakat-hanner (med korte finner) blir ofte solgt som hunner, og det kan jo bli skikkelig trøbbel.
Takk for det, og takk for svar
Ja da burde jeg vel vente. men sånn ellers er 112l for lite for 4 gurami? Må vurdere om jeg skal spare til større gurami kar, eller litt kortere sparetid for da et mindre kar til ønske platy..

Hm, trodde jo det var en hunn, oppi karet sammen med de andre var hun stripete og blek, men nå for seg selv er hun MØRK.. vet ikke hvem som har skyld i finnebitingen, kamphannen og den andre damen (og barnet) har hele finner. Men nevnte kamphann blir singel selv om det virker som det går bra med den andre damen, har ikke tenkt å få yngel, og guramiene kommer kanskje til å trenge all plassen de da
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap