Perlegurami skumrede

min vakre han gurami styrte i det store akvarie mitt med skumrede, som ble ødelagt av stimfisken hele tiden. flytta hoa og hannen over til ett 80 liters, tok ut litt vann og skrudde opp tempen. så nå håper jeg at jeg våkner til skumrede igjen hoa ser ganske så rognstinn ut..
for en mnd siden, var han liten og bleik uten noe rød buk. kjlpte han en dame for ca en mnd siden og nå er han stor og knallrød i buken, så venter spent om det blir noe

noen som har tips og triks, så jeg ikke gjør no feil her?
Hei
Noen tips : Fjern hunnen fra akvariet når hun har sluppet eggene. Fjern deretter hannen når yngelen er frittsvømmende. Jeg matet med mikroorm og liquifry den første uken, så gikk jeg over til levende artemia. Ikke ta for store vannbytter. Yngelen tåler ikke så mye. Ha dekkglass på akvariet pga temperaturforskjell i luft og vann. kald luft i rommet der akvariet står, kan ta knekken på mange yngel. Håper noe av dette vil hjelpe.
skrilz
noen som har tips og triks, så jeg ikke gjør no feil her? :)

Et tips er å lese hva de 17 AF medlemmene som har registrert oppdrett på perlegurami har gjort for noe

Der kan du snuse opp verdifulle tips og triks. Les hva alle de 17 personene skriver, så lærer du av erfaringene de har gjort.

Når det gjelder yngel generelt, er det et godt tips å sette vann til mellomlagring og passe på at det har samme ph og samme temperatur som i yngelakvariet, før du eventuelt bytter vann. Bytt lite og ofte, istedenfor sjelden og stort.
Vent med noe vannbytter nå til yngelen har vært frittsvømmende noen dager til en uke iallefall.

Lykke til !
Så spennende
Vi har nå fått yngel på honning og dverggurami, matet dem med gjær de første dagene i mangel på annet for.

Vi måtte ta ut hunnen for så å sette henne tilbake etter noen dager for at det skulle bli egg
hannen får liksom ikek helt til å lage skumrede... han spytter ekstremt mye skum, men alt går i oppløsning etter noen timer.... å når jeg kom hjem fra jobb, dreiv han å spytta inn sand.... noen som vet hvorfor?
har lest hva alle de 17 har gjort ja men bor på en gudsforlatt plass, så er ikke mye jeg har, som feks catappa blader å sånt....

kan det være lurt å ta hoa ut, mens han lager rede?

har en liten aquael pumpe, som er skrudd på lavest, så er ikke no bevegelse i vanne heller, kun der pupma er... og det er minimalt med bevegelse der.
Jeg kan bare si hva vi har gjort, om det er helt korrekt vet jeg ikke, men det funker

Alle Guramiene våre går i et selskapskar på 250 l, og tas ut for å yngle.
Vi har en 30 og 60 liter som brukes til dette. Vi har fyllt 2/3 vann i disse, tatt fra selskapskaret. Satt i planter som legger seg over vannflaten + andemat, og de har sandbunn. Hunnen har skjulesteder under og bak litt store steiner.

Setter i hannen ett par dager før hunnen, så har det gått av seg selv. Ingen av Guramiene laget noe særlig til skumrede, men yngel ble det

Har flyttet hunnen når vi har sett egg eller yngel, hannen flyttes når de er frittsvømmende.

Pumpa er slått av, og setter inn luftpumpe når yngelen svømmer.

Håper dette gir deg noen svar
et lite spm til, hvordan ser jeg om det evt er egg i rede???
Eggene er som små klumper med gjennomskinnelige perler, og det er ikke så lett å se dem om de er gjemt i skummet. Du kan jo vente med å ta ut hunnen til du ser masse bittesmå, svarte sytråder (wigglers) henger ned under redet. De henger slik til plommesekken er brukt opp.

Selv har jeg fått yngel på både honninggurami og perlegurami i 200-liters selskapskar. Der vil de bli spist så fort de svømmer vekk fra far, så jeg har valgt å plukke ut noen yngel for å fore dem opp. Perleguramiene kan få flere hundre yngel i en omgang, og det blir ihvertfall alt for mye for meg å fore opp...
Her i denne tråden har jeg lagt ut bilder av Dverg- og Honning gurami egg og yngel. Skulle vel oppdatert med litt flere bilder om gvordan det går.
skrilz
men bor på en gudsforlatt plass, så er ikke mye jeg har, som feks catappa blader å sånt....

De kjøper du på nett, så klart. Så får du dem hjem i postkassa!
Jeg så en annonse for catappablader til salgs her på Akvaforum for noen dager siden bare. Se etter og bestill deg en bunke, så får du fin-fint vann for guramioppdrett!
da var det kommet egg i rede.... de dansa å styrte tidligere idag, så nå er det vel på tide å ta frøkna ut.... for han er rimelig hissig på henne....
Da har hun gjort jobben, så da er det bare å sette henne tilbake med de andre fiskene
hvor lenge skal han-fisken være i akvarie, og hva skal jeg mate evt yngel med? har ikke liquifry eller noe sånt...
La ham være der til yngelen begynner å svømme litt rundt. Godt for er infusiorer, og kan lages ved å legge en potetbit i litt akvarievann, og sette det på et varmt sted.
da har eggene fått hale driver å wiggler seg rundt, spent å se hvor mange som overlever....
når skal jeg begynne å bytte vann?

Ja er helt grønn på dette, aldri hatt yngel på perlegurami før....:p
ser ut som pappaen kansker i seg egg, er minsket kraftig.... burde jeg ta ahn ut`?
tok ut hanna, nå er det mellom 10 og 20 yngel under ett lotusblad. håper de overlever... er sikkert flere under de andre bladene, men ser dem ikke
Anbefaler Liqufry1 som jeg brukt til å fore opp gverggurami yngel. Etter et par uker bra å bruke nyklekt artemia. Når yngelen blir større er det bra å bruke cylops, små biter av algebasert tørrforr, svarte og rød mygglarver.
har ikke liquifry for hånden nå, så jeg har laget sånn der potet og vann mat
enda ett problem. pumpa.... allerede en er tatt av innsuge på pumpa.... har tynnstrømpe over, men de er enda så små at de havner inni maskene på strømpa. burde jeg koble den ut? har ikke no annen luft eller rens i akvarie da...

trenger svar fort
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap