Båndgurami

Hadde 2 båndguramier, så kjøpte vi oss 3 til, syntes de siste vi kjøpte spiste dårlig, lite aktivitet på dem. Syntes de virket oppblåst i magen i forhold til de andre. Avføringa på dem var gråaktig slim. Behandlet med Esha 2000, syntes det så bra ut, men så var det utbrudd på ny. Ny behandling i akvariet, med maksimal dosering esha, så rubin guramier, vietnamesiske guramier også var smittet. Men ingen andre av våre fisker.
De tre som vi kjøpte valgte jeg avlive før siste kur. Alt av vannverdier er toppers. Er jo nesten redd for å kjøpe mer fisk, ønsker ikke slik opplevelse på ny.
Min tro er de var angrepen av en parasitt ved kjøp.
Nå skal jo båndgurami være en temmelig enkel fisk å få til, så er ufattelig slikt inntreffer. Er det noen som har en formening om hva som er årsak, er jeg svært takksom for det.
Å sette nyinnkjøpte fisk rett i hovedakvariet uten å stå i karantene, er alltid et sjansespill. Dessverre er det mange som gjør den samme tabben som du gjorde nå, og tanken på at nye fisk er smittebærere i svært mange tilfeller faller dem ganske enkelt ikke inn. Nye fisk fra butikk er svært utsatte for stress, og dette i sin tur utløser ofte sykdommen de bærer på, og de får det både selv, og smitter de andre fiskene i karet. ALLE nye fisk er potensielle smitte- og sykdomsbærere.

Du har behandlet noe som sannsynligvis er parasitter i innvollene med en medisin som er for noe helt annet; Esha 2000 brukes til sopp og bakterielle sykdommer. Dette står på flaskens eske og bruksanvisningen. Det er ingen vits å ta hostesaft hvis du har forstuet foten så det er veldig viktig at hvis man først skal medisinere, at man forsikrer seg om at man bruker riktig type medisin til fiskene.

Nye fisk bør oppholde seg i minst fire uker (eller mer) i et eget karantene-akvarium. Dette karet må ha godt innkjørt filter som vanlig, men det behøver ikke være spesielt stort og heller ikke spesielt fancy. 54 liter f.eks. er passe som karantene-kar, da blir det ikke så store doser medisin som trengs hvis det bryter ut sykdom på de nyinnkjøpte.
Først når disse karantene-ukene er gått og fiskene bare viser tegn til sunnhet og friskhet, ingen sykdomstegn eller svakhetstegn, så kan man omsider anse det som trygt å flytte de over i hovedakvariet sitt.
På den måten sparer du fiskene i hoved akvariet for å stadig utsettes for smitte, sykdom, medisineringer, hver gang du kjøper nye fisk.
takker for gode råd, hva er anbefalt brukt for å ta parasitter som dette?

Har aldri hatt sykdom av noen slag, så fikk jeg temmelig bakoversveis etter kjøp av de tre guramiene. Vurderte det som de trengte vel noen dager for å innrette seg, men det var nok parasitt.
Blir ikke kjøpt en fisk til her, før jeg har ett karantene kar her.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap