Blågurami gjemmer seg mye?

kjøpte 2 blågurami for ca 6 dager sia, men ser ikke mye til dem, er det ein veldi sky og forsikti fisk? eller kommer det seg? mine bare gjemmer seg bak røttene og ser dem når dem skal opp til overflaten og snappe luft og når det er mat, ellers holder dem seg bak røttene, og hoa gjemmer seg offte oppi hjørne av karet også bak innsugrøret til utvendige filterpumpa opp med overflata.
Er det annen fisk i akvariet ? Det kan være det er noen som jager dem. Det kan og hende at det er hannen som jager henne.
Jeg opplevde også dette når jeg hadde mine i ett for lite akvarium (60liter). Fiskene ble superstresset og lå og stresset bak plantene hele tiden...
150liter, den av dem 2 med lengst ryggfinne er offte ute og svømmer, men den med kortast ryggfinne bare gjemme seg hele tida, vet ikke om det er hunnen eller hannen. av andre fisk har eg bare små fredlige stimfisker.
Det er hannen som har lange finner, hunnen er den med korte finner. Kan godt være at han jager henne endel. Hvis du lar vannet være rolig i vannflaten, vil han etterhvert lage skumrede. Deretter vil de yngle. Hannen er ganske harfør mot henne og det kan være lurt og flytte henne etter lek. Men har du masse planter kan det gå greit. De er ganske lette og få til og yngle og de får MANGE unger. Jeg hadde to par som ynglet. Etter jeg hadde fanget ut 2000 yngel gadd jeg ikke plukke ut flere...
BlåGurami kan være noen bajaser og det er en slik art hvor det kan være lurt å ha en trio (en hann og to hunner). Jeg opplevde det samme som du når jeg hadde et par. Grunnen var at hannen var litt for tøff med fruen og hun var utslitt/vettskremt hele tiden. Så satte jeg inn en hun til og så ble det mye bedre. Det er en fin fisk så det går fint an å ha tre slike å se på
Tilfeldig bekjentskap
© Svein Antonsen
Reklame for plussmedlemskap