Hva skal jeg gjøre med min ekstremt aggresive kampfisk?

Inaktiv bruker
Hei.

Har et 110L akvarie hvor kampfisken min har vist stor aggresjon mot de andre fiskene, han har allerede drept 3 stk (2stk vanlig gullfisk og en neon tetra) - Han er den tredje kampfisken jeg har siden jeg startet med akvarie 7 år siden - Den ene gullfisken som døde (som var den første fisken jeg skaffet) har levd helt fint med de to forgjengerne til min kampfisk, uten noen problemer.

Det blir som et stress, å vite at han skader og dreper de andre fiskene mine - har snakket med avleren jeg skaffet han fra (alle 3 er fra samme avler) og han påstår det er jeg som har gjort noe feil med han og derfor nekter han å ta tilbake fisken. (Tror jeg finner en ny fyr å handler av).

Så spørsmålet er: Er det noe jeg kan gjøre for å "roe han ned" eller blir jeg nødt til å "fjerne ham" fra eksistensen - jeg har ikke råd med et nytt akvarie, noe som hadde vært det beste tror jeg - men et 60+ liter akvarie blir for dyrt frem til sommeren :S
Uff, hørtes ikke ut som en fin situasjon å være i. Men slik er det med kampfisker, de er så forskjellige i gemytt og personlighet. Noen er dosile og "snille", mens noen er sinna på alt som rører seg. Dette burde en oppdretter vite, og derfor synes jeg det ble feil å si at du har gjort noe feil. For det trenger ikke være tilfelle.
Nå er ikke jeg noen ekspert på kampfisk. Men den som andre fisker kan endre adferd hvis den misstrives, men personlig vil jeg tro at dette dreier seg mer om denne ene fiskens personlighet.

Men for å være sikker så bør du sjekke at alle verdiene og tempraturen i vannet er riktig for den, for å utelukke at det er det som gjør den aggresiv.
Hvis den bare har en aggresiv personlighet, så tror jeg ikke det er mye du kan gjøre for å endre det. Det beste vil være å ha den for seg selv.

Jeg skjønner også problemstillingen med å ikke ha råd til nytt akvarium. Men hvis du ønsker å beholde fisken, så kan du kikke innom på finn.no av og til, kanskje, hvis du er heldig, så finner du et passende, brukt akvarie til en billig penge.

Eventuelt, hvis det ikke lar seg gjøre så kan du jo høre med en dyrebutikk om de er villige til å ta den inn, eller at du kan få bytte den i annen fisk.

Lykke til med Kampfisken din, håper virkelig at du finner ut av dette før han tar livet av flere.
Gullfisk bør ha minst 200 liters plass. Du kan derfor ikke regne med å få gullfisk til å trives i 110-literen din på lang sikt, uansett om du har en aggressiv kampfisk der eller ikke. Bare sånn at det er nevnt.

Litt rart at en liten kampfisk skal kunne klare å drepe gullfisk. Gullfisk er jo normalt mer enn ti ganger så stor som kampfisk (mellom 100 og 1000 ganger så stor er kanskje mer nøyaktig, når man regner i masse).

Uansett, noen kampfisker er ekstremt aggressive, sånn er det bare. Det er individuelle forskjeller. Derfor bør man aldri skaffe seg en kampfisk uten at man har mulighet til å holde den i isolasjon, hvis det viser seg nødvendig. I ditt tilfelle virker det jo som det er nødvendig, og siden du ikke har mulighet til å holde den isolert, så vil jeg da anbefale deg å gi bort kampfisken (eller de andre fiskene).
Hørtes ut som en tøffing med mye personlighet :-P

Kampfisker kan ofte se på andre fisker med slør og sterke farger som konkurrenter (andre kampfisk) og dermed må de beskytte sitt revir. Og det vil da være svært stressende for denne kampfisken å bo sammen med disse andre fiskene. (og noen kampfisker er mer territoriell enn andre)
Som kampfisk skriver over, tror jeg det er svært lite sannsynelig at kampfisken har klart å drepe en gullfisk. De er jo MANGE(?) ganger så store? Hvordan vet du at fiskene ble drept av kampfisken?
Inaktiv bruker
Bare "så det er nevnt" så er 1000 ganger (om bare 100 ganger også) større "i masse" - hva skal vi si en kampfisk veier? 35 gramm? - Det vil si at du påstår gullfisken veier 35 kg? /(eller 3,5kg om du regner med 100 ganger) - Tror ikke det stemmer helt.

Jeg vet at det er kampfisken som har drept gullfisken etterso finnene var flerra opp og de døde av å ikke kunne bevege seg/svømme. Den ene gullfisken manglet også skjell mange plasser, nesten som noen hadde plukket dem ut. Neon tetraen fikk samme sjebne, ingen finner = ingen bevegelses evne.

MEN! Tilbake til posten, har gjort som Sabrina M foreslo, og jeg kan ikke se at noe annet at temperaturen var litt høy (29 grader - Prøver å holde den på 27). Skal se om jeg er heldig å enten finner et billig akvarie/ få omplassert han - som ble nevnt flere ganger :3
Har enkelt og greit med at det er et dyr. med egen personlighet. noen kamper går i lag med andre, noen ikke. sånn er det bare. er ikke så lett å få gjort noe med han. blir nok ikke roliger av temperaturen
Har enkelt og greit med at det er et dyr. med egen personlighet. noen kamper går i lag med andre, noen ikke. sånn er det bare. er ikke så lett å få gjort noe med han. blir nok ikke roliger av temperaturen kampfiske kan lett stresse en gullfisk til døde, med og jage, og nappe, stakkaren. men hvor stor er gullfiskene ?
Morgan Hägg
Bare "så det er nevnt" så er 1000 ganger (om bare 100 ganger også) større "i masse" - hva skal vi si en kampfisk veier? 35 gramm?

Hvis kampfisken din veier 35 gram, så er aggresjonsnivået dens ditt minste problem. Fem gram er kanskje nærmere sannheten ... hvis vi tar litt i.

Morgan Hägg
Det vil si at du påstår gullfisken veier 35 kg? /(eller 3,5kg om du regner med 100 ganger) - Tror ikke det stemmer helt.

Gullfisk kan komme opp i halvmeteren i lengde og veie flere kilo.

Morgan Hägg
Tror ikke det stemmer helt.

For min del kan du tro akkurat hva du vil.
Inaktiv bruker
Kjære "Kampfisk" - Poenget mitt var at det var irrelevant til spørsmålet mitt - Og jeg står ved at gullfiskene mine ikke er 1000 (eller 100) ganger så store som min kampfisk. Tror du virkelig jeg har en av disse i 110l akvarium? http://news.bbc.co.uk/media/images/48369000/jpg/_48369335_-3.jpg

Jeg synes det er svært unødvendig å komme inn på en tråd med en negativ holdning - Jeg spørr fordi jeg ikke vet, ikke for at jeg VIL høre hva du mener og hva du tror (Med mindre det faktisk er hva jeg spørr om) Men jeg takker for at du prøvde å hjelpe, noe jeg velger å se på kommentarene dine som.
Inaktiv bruker
Christian K
Har enkelt og greit med at det er et dyr. med egen personlighet. noen kamper går i lag med andre, noen ikke. sånn er det bare. er ikke så lett å få gjort noe med han. blir nok ikke roliger av temperaturen :) kampfiske kan lett stresse en gullfisk til døde, med og jage, og nappe, stakkaren. men hvor stor er gullfiskene ? :)

De som fortsatt lever er ca 3 cm og den andre ca 4 - Ikke "store" men heller ikke så veldig små - Nå får de veldig mye varriert og "bra mat" (Håper jeg, ettersom de snart spiser bedre mat enn meg selv :3) - Den som var 7år var naturligvist mye større - Hvor stor tør jeg ikke si :S

- Hehe, nej tenket ikke temperaturen kunne ha noe med saken å gjøre - Bare nevnte det, etter som å si at "alt var perfekt" ville vært en løyn - Om ikke annet, så får jeg en mer presist temperatur ut av temperamentet hans :P
Morgan Hägg
Jeg spørr fordi jeg ikke vet, ikke for at jeg VIL høre hva du mener og hva du tror (Med mindre det faktisk er hva jeg spørr om) Men jeg takker for at du prøvde å hjelpe, noe jeg velger å se på kommentarene dine som.

Det er ikke bare det jeg mener og tror. Det er konsensus i store deler av akvarist-miljøet om at gullfisk trenger mye plass (de som selger gullfisk i 5-liters-boller er selvsagt ikke enig, og heller ikke mange av dem som kjøper gullfisk i 5-litersboller, men det er en helt naturlig forsvarsmekanisme for begge parter).

Se f.eks. oppføringen i Akvaforums egen fiskebase som oppgir 200 liter. Mange utenlandske sider oppgir 40 gallons (litt over 150 liter). Når det er snakk om biologi, er ingenting skrevet i stein, selvsagt. Men alle strikker ryker når man strekker dem langt nok.

Ja, du har helt rett i at jeg prøvde å hjelpe. Og det prøver jeg vel fortsatt, siden jeg sitter her og skriver. Men det er selvsagt opp til deg om du vil ta imot hjelpen eller ikke. Ingen kan hindre deg i å holde gullfisk i 110-litersakvarier hvis det er det du vil, men det er i hvert fall teoretisk mulig å gjøre deg oppmerksom på at det ikke er det beste for fisken.
Inaktiv bruker
Oh herregud -.-

For det første... Det er FORTSATT IRRELEVANT TIL SPØRSMÅLET hvordan jeg holder guldfiskene mine.

Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt et 3200 liters akvarium jeg så det var noen på Senteret her som kunne sette opp i stua di, men sannheten er at jeg har kun 110L, det er en voksende hobby som jeg vet med meg selv kommer til å ekspandere - Nå er jeg student og har ikke tid til å jobbe - derfor får jeg vente til sommeren for å skaffe nytt, Jeg skal forsikre deg om at de stakkars guldfiskene mine på 3 og 4 cm får det bra.

"Ja, du har helt rett i at jeg prøvde å hjelpe. Og det prøver jeg vel fortsatt, siden jeg sitter her og skriver. Men det er selvsagt opp til deg om du vil ta imot hjelpen eller ikke. "

Hvilken hjelp?! Alt du sier er at jeg har for lite akvarie og at det er umulig at guldfiskene har blitt drept av kampfisken - Kan du kanskje forklare meg hva som da har skjedd med dem? Kanskje plantene fikk tak i en saks og klippet av finnene?! Eller nabojenta fikk tak i nøkkel til leiligheten min? -- Kjenner du igjen denne stilen å skrive på? Det kalles "Bullshit" - lik mye av det du kommer med. Jeg har gjort det klart at jeg er klar over at akvariet er "lite" - og uavhengig av om det er forlite eller ei, er planen å skaffe et nytt til sommeren - Tideligere om jeg får solgt akvariet mitt som ligger på Finn om dagen.

Nå blir jeg nødt til å beklage til alle en hver som kommer over denne meningsløse diskusjonen om hvorvidt mitt hold av guldfisk har noe med min aggresive kampfisk -
Jeg vet mange av dere kommer til å gi fullstendig faen, men jeg kommer ikke til å bruke dette nettstedet mer - Orker ikke at folk som "Kampfisk" drar opp drit som ikke har med posten å gjøre - Forbanna lei av å spørre om hjelp å få høre om alt annet piss. Ikke rart det er feilbehandling av dyr her - slik som folk behandler deg her.
Inaktiv bruker
Nå blir det slik, så "Kampfisk" kan holde helt forbanna kjeft!

Har 4 pumper som står og gror mose i kjelleren - Mange gamle møbler og en god del oljelakk - Bygger to akvarier i tre, bruker glass fra det gamle, så får Kampfisken leve i ett, og gullfiskene i et annet frem til sommeren.

Takk til alle som har faktisk kommet med hjelp som ikke er dratt opp fra en bøtte med spy - Det virker kanskje ikke slik, men jeg setter pris på det og det blir tatt imot med åpne armer.
Det kampfisk kommer med er faktisk ikke helt irrelevant. (Gullfisker kan forresten stunte dersom de holdes i for "små" kar.anbefales å lese om dette dersom man har gullfisk) Dersom du har mange fisk sammen i en 110 liter og Gullfisker som tar god plass i tillegg kampfisk som kan KREVE sin plass, kan de ende med "slossing" som da i dette tilfelle endte i døden. Og gullfiskene er så store i forhold til karet så er det og vanskelig for de å finne gjemmeplasser i tilfelle uenigheter.. (som ofte kan skje når man holder flere arter sammen, bør man ha plasser til at de kan komme seg unna).

Kampfisker varierer svært i personlighet, man kan få en rolig av gemytt, eller en som ikke er det. Den du har nå har nok et stort forsvar og et svært terrotoriellt behov. - Noe som nok også viser at den har stort overlevelses/forsvars innstinkt fra naturens side.(?)

Kanskje du kan legge den ut her på akvaforum for å se om noen vil overta denne? dette er nok en som kanskje bør holdes alene? -Men anbefaler deg dersom du skal skaffe kampfisk på ny, og ha et kar ekstra stående i tillfelle.. Når jeg kjøpte mine første kampfisk(1hann-3"hunner" 1=plakat hanne) endte det plutselig i 3 kar. Mens jeg nå har 7 i samme kar (120l) Man vet aldri hvordan personlighet kampfisken har med mindre man overtar den fra noen man kjenner. (Kampfisk anbefales å IKKE ha sammen med andre fisker med slør)
Enkel matematikk; enten fjerner du kampfisken eller du fjerner de andre fiskene, det er ingen andre løsninger, såvidt meg bekjent finnes det svært få fiske terapauter i Norge, dette tror jeg du kunne funnet ut selv.
Good luck
Svein
Enig med Svein her tar også flere år før gullfisken kommer oppi dine forventet størrelse kampfisk, har en på 20 cm og den er snart 5 år. så du kan trykt ha gullfiskene oppi 110L til de blir større.

trur du har ganske flaks om du opplever en gullfisk på halvmeteren for å sei det sånn

men er enig i at gullfisk ikke skal være i en bolle. samme gjelder kampfisken.
Prøv å hold nivået på kommentarene litt seriøst og voksent

er bare 4 cm ja, da er det ikke rart kampen klarer å ta livet av de

lykke til videre med den hissige

Anbefaler dere å lese om stunting... (gullfisk kan slutte å vokse PÅ UTSIDEN dersom de har "for liten plass", bare det at innvollene fortsetter og vokse...)
Morgan Hägg
For det første... Det er FORTSATT IRRELEVANT TIL SPØRSMÅLET hvordan jeg holder guldfiskene mine.

Du spurte angående en gullfisk som hadde dødd, og mitt svar omhandlet det som antakeligvis er en av de vanligste dødsårsakene til gullfisk i akvarier, nemlig plassmangel. Så nei, det er ikke irrelevant.

Morgan Hägg
Hvilken hjelp?! Alt du sier er at jeg har for lite akvarie og at det er umulig at guldfiskene har blitt drept av kampfisken

Nei, jeg skrev ikke at det er umulig at gullfiskene har blitt drept av kampfisken. Jeg skrev at det er "Litt rart".

Morgan Hägg
Kan du kanskje forklare meg hva som da har skjedd med dem? Kanskje plantene fikk tak i en saks og klippet av finnene?! Eller nabojenta fikk tak i nøkkel til leiligheten min? -- Kjenner du igjen denne stilen å skrive på? Det kalles "Bullshit" - lik mye av det du kommer med.

Det er også feil. Det du skrev der var fri fantasi og ganske riktig bullshit, mens det jeg skriver har rot i virkeligheten.

Nei, jeg kan ikke forklare deg hva som har skjedd med gullfiskene. For det første er jeg ikke synsk, og for det andre har du vært ganske sparsom med detaljene. Men jeg kan likevel komme med saklige forslag. Har du f.eks. vurdert om det kan ha vært finneråte?

Morgan Hägg
Forbanna lei av å spørre om hjelp å få høre om alt annet piss. Ikke rart det er feilbehandling av dyr her - slik som folk behandler deg her.

Hvis du spør deg selv, er du garantert å få akkurat det svaret du ønsker.
hvor gamle er gullfiskene da ?

Holder med tull no,

greitt nok å være uenige. men der finnes grenser
Cred til Kampfisk for å klare å behalde litt verdighet her i møte med meiningslaust vås!
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap