Honninggurami - kjønnsforskjeller og samboere

I dag var jeg innom dyrebutikken her i sentrum. I et lite akvarie som var utstilt fikk jeg øye på en honninggurami som jeg synes var utrolig flott. Har sett flotte bilder av dem, men de jeg har sett i virkeligheten har vært litt triste. Hadde jo grådig lyst til å ta med et par hjem, men måtte gjøre litt research før jeg slår til

For det første sliter jeg med å se kjønnsforskjell på guramier. Med honninger vet jeg at hannen har en sort stripe langs undersiden, men opplever ofte at de er helt bleik i butikken, alle som en. Har også lest at hannene har en spiss ryggfinne, mens hunner har rund. Synes likevel det er vanskelig å se i butikken. Finnes det andre kjennetegn? Stoler nemmelig ikke helt på de i butikken..

Har også 6 guppy som jeg vil kvitte meg med, men familien nekter. Vil guramiene være aggressiv mot disse? Napper de finner? Karet er 110-120l, forresten.

Hvordan går guramier sammen med kampfisker? Når guppyene er borte kunne jeg tenkt meg et kampfiskpar eller en trio.
Gurami kjønnsforskjeller
Jeg har Blå, Gul og Perle Gurami , hannen pleier å være smalere, tynnere, spiss ryggfinne, og har mer fargeprakt enn hunnene. Vet ikke om honning guramien er noe spesielt tilfelle men skulle ikke tro det.
Også pleier det å være hannene som jager hunnene
Heisann,
Når de er i lek så blomstrer fargene til hannen virkelig opp. De fleste bilder du finner på nettet er nok av denne perioden.
Men det er som du sier, de skal ha en mørkere stripe på undersiden. I butikken så er det ikke alltid optimale forhold som de fleste vet så da "fader" den kansje litt ut?
Og de skal jo også ha en markant spissere ryggfinne.

Når det gjelder lekekamerater så har jeg ikke hørt at guramier skal være særlig til nappere. Heller at de er rolig og fredlige. Og ønsker også å ha det rolig.
Et par eller trio av kampfisker kan jo bli litt aktive om du er så heldig at de havner i lek, så ville heller gått for rolige fisker som holder seg i nedre del av karret.
guramier er jo labyrinter så de vil jo naturlig holde seg oppe.
Jeg har et honninggurami par. og hannen min er er oransjefarget med en stripe på undersiden. Hunnen derimot er helt hvit med en vannrett stripe midt på kroppen.

Disse går sammen med kampfisk, endlers, sommerfuglciklider, øksefisk og svart neontetra i en 240 liter.

Gurami hannen er litt hissig og jager andre fisk når han passer et rede. Eller er de rolige.
Ryggfinnen til hannen er ofte lenger også i tillegg til at den er spissere en hunnens.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap