Noen som har kampfisk oppdrett?

Jeg ønsker meg en kampfisk hann til etterhvert, men synes dyrebutikkene overpriser (400kr) kampfiskene veldig og de fleste er heller ikke så fine. Derfor lurer jeg på om noen har oppdrett og vil selge kampfisk eller vet om steder det finnes flotte kampfisker til riktig pris?
Inaktiv bruker
Kamfisk for 400?? :O jeg tror du mener kampfisk+mini-akvarium, for i min lokale dyrebutikk koster det bare 85. Og med mini-akvarium koster det ca 400.
Har du spurt dem hva det koster for KUN en kamfisk?
jeg trodde også at det kostet 400 for en kamfisk til jeg spurte
På de dyrebutikkene jeg har besøkt har kampfisker kostet mellom 80 og 120kr, så enten er butikken du har besøkt ekstremt overpriset, eller så har du missforstått
Lars Christensen Hjortland
Kamfisk for 400?? :O jeg tror du mener kampfisk+mini-akvarium, for i min lokale dyrebutikk koster det bare 85. Og med mini-akvarium koster det ca 400. Har du spurt dem hva det koster for KUN en kamfisk? jeg trodde også at det kostet 400 for en kamfisk til jeg spurte;-)


Nei, jeg har ikke missforstått. Dette var en lilla, flott kampfisk hann. Den skulle de ha 400 kr for. De andre kostet mellom 100-200, men var ikke på langtnær like pene.
Jeg har oppdrett =) selger dem for 30kr stk,men har dessverre ingen igjen som er klare for salg akkurat nå, de jeg har nå er ca 2cm så de trenger nok en måned til på seg før de er klare til å flytte hjemmefra =)
Har alltids en å avse gratis og når de er klare =)
Men hvor i landet bor du?
Får dessverre ikke til å sende fisk =(
Abelle
Jeg har oppdrett =) selger dem for 30kr stk,men har dessverre ingen igjen som er klare for salg akkurat nå, de jeg har nå er ca 2cm så de trenger nok en måned til på seg før de er klare til å flytte hjemmefra =) Har alltids en å avse gratis og når de er klare =) Men hvor i landet bor du? Får dessverre ikke til å sende fisk =(


Jeg bor på Sofiemyr, 20 min utenfor Oslo i retning Moss. Så blir kanskje litt langt. Hvis ikke hadde jeg gjerne tatt en!
Inaktiv bruker
Åja, okei. Hvilken dyrebutikk handler du hos?
Jeg pleier å dra på Tropehagen-Zoo. De har som regel MYE billigere fisker enn hos den andre, nærme dyrebutikken min; Dyrego.
Hvis du ikke handler på Tropehagen-Zoo anbefaler jeg deg å dra der, de hadde (ihverfall i Stavanger) mange flotte kamfisker til kun 85
Inaktiv bruker
Et spørsmål ang ancistrus, jeg ønsker å drive oppdrett, men må de være i et kar med kun ancistrus eller går det ann at de kan legge egg når de er med guppier?
Jeg har 4 ancistrus som jeg kjøpte fra en fyr her i stavanger, alle var fra samme mor men kan de likehvel få yngel(altså med søsknene?)
Har et 115-liters kar.
Ja det blir jo litt langt,hehe =) Men jeg har familie i Drammen så jeg er jo rundt der innimellom, kan jo ta kontakten med deg neste gang jeg skal nedover så kan jeg sikkert ta med en til deg hvis det passer og hvis du fortsatt er på jakt etter fisk da hehe =)
Lars Christensen Hjortland
Et spørsmål ang ancistrus, jeg ønsker å drive oppdrett, men må de være i et kar med kun ancistrus eller går det ann at de kan legge egg når de er med guppier? Jeg har 4 ancistrus som jeg kjøpte fra en fyr her i stavanger, alle var fra samme mor men kan de likehvel få yngel(altså med søsknene?) Har et 115-liters kar.


Det er vel ikke helt ideelt å "avle" på søsken. De kan få missdannelser osv, når det blir såpass innavl. Jeg ville byttet ut slik at du bare har jenter eller gutt fra det kullet, og få inn motsatt kjønn fra annet sted. Jeg har gjort det med mine ancistrus nå. Selv om de fortsatt bare en yngel, så har jeg fordelt søsknene i begge 60 literene og 15 literen (1stk der) også fått to nye ancistrus yngel som jeg har delt opp også. Har 2 voksne hanner fra ulike steder, som går i hvert sitt kar.
Abelle
Ja det blir jo litt langt,hehe =) Men jeg har familie i Drammen så jeg er jo rundt der innimellom, kan jo ta kontakten med deg neste gang jeg skal nedover så kan jeg sikkert ta med en til deg hvis det passer og hvis du fortsatt er på jakt etter fisk da ;) hehe =)


Ja, si gjerne i fra! Da blir jeg veldig glad
Lars Christensen Hjortland
Åja, okei. Hvilken dyrebutikk handler du hos? Jeg pleier å dra på Tropehagen-Zoo. De har som regel MYE billigere fisker enn hos den andre, nærme dyrebutikken min; Dyrego. Hvis du ikke handler på Tropehagen-Zoo anbefaler jeg deg å dra der, de hadde (ihverfall i Stavanger) mange flotte kamfisker til kun 85 ;-)


Dette var hos Buddy (?), hvertfall dyrebutikken på CC-vest i Oslo.

Har da endt opp med å kjøpe en "mindre" pen hann. pga prisen.
Lars Christensen Hjortland
Et spørsmål ang ancistrus, jeg ønsker å drive oppdrett, men må de være i et kar med kun ancistrus eller går det ann at de kan legge egg når de er med guppier? Jeg har 4 ancistrus som jeg kjøpte fra en fyr her i stavanger, alle var fra samme mor men kan de likehvel få yngel(altså med søsknene?) Har et 115-liters kar.



Jeg har guppier sammen med mine ancistrus. Heller viktig å bare ha en hann ancistrus og fler hunner =) Har du flere hanner kan de sabotere for hverandre hehe,kaste ut egga av hulen,sloss osv, kommer også litt ann på hvor stort karet er og hvor mange gjemmesteder de har =) kan gå med flere hanner hvis karet er stort nok.
Og søsken kan få yngel med hverandre, men ville ikke anbefalt det. Best å ha han og hunn fra forskjellige plasser. Lykke til =) Er kjempe gøy =)
Inaktiv bruker
Jeg kan ikke se om de er han/hunn enda. Jeg har to huler, hvis jeg får meg en fremmed ancistrus fra en annen mor, (f.eks en hun) vill hannen(e) velge henne først, eller er det helt tilfeldig hvilken de velger? jeg har 115 liter, og 16 guppier sammen med 4 ancistrus
N-Broen
[QUOTE=Abelle]Ja det blir jo litt langt,hehe =) Men jeg har familie i Drammen så jeg er jo rundt der innimellom, kan jo ta kontakten med deg neste gang jeg skal nedover så kan jeg sikkert ta med en til deg hvis det passer og hvis du fortsatt er på jakt etter fisk da ;) hehe =)


Ja, si gjerne i fra! Da blir jeg veldig glad

Da gjør det vettu =)=)
Inaktiv bruker
et siste spørsmål.. hva slags substrat trenger en kamfisk? akvariet mitt hoder på å innkjøres (60-liters) men det er tykke, hvite steiner oppi og litt grus. (Se bilde)
Er dette OK eller trenger de sand? (ingen planter oppi akkuratt nå pga salmiakk-metoden)
Skarpe steiner bør en unngå, da det kan skade finnene til kampfisken, men substratet er ikke så viktig, da den lever i hele vannmassen, og (min i hvert fall) hviler heller på blader og røtter enn på bakken. Du bør dog sette i planter under innkjøring, for da får de etablere røtter uten å bli forstyrret av fiskene, og så tar de opp nitrat som syklusen ender med.
Lars Christensen Hjortland
et siste spørsmål.. hva slags substrat trenger en kamfisk? akvariet mitt hoder på å innkjøres (60-liters) men det er tykke, hvite steiner oppi og litt grus. (Se bilde) Er dette OK eller trenger de sand? (ingen planter oppi akkuratt nå pga salmiakk-metoden)


Det er nok ikke noe problem å bruke det du har i karet nå. Jeg bruker sand fra biltema, den er billig og fin. Kampfisk hannen min legger seg gjerne på sanden for å hvile. Jeg vil tro det er lettere for de å sette fast slør osv i grusen, men dette er ikke noe jeg vet med sikkerthet kan skje, bare noe jeg innbiller meg.
Lars Christensen Hjortland
Jeg kan ikke se om de er han/hunn enda. Jeg har to huler, hvis jeg får meg en fremmed ancistrus fra en annen mor, (f.eks en hun) vill hannen(e) velge henne først, eller er det helt tilfeldig hvilken de velger? jeg har 115 liter, og 16 guppier sammen med 4 ancistrus :-)



Denne artikkelen er kjekk å lese =) : http://akvaforum.no/text.cfm?id=2051

Tror det er tilfeldig hvem de velger, ser også at min hann som går med 4 hunner leker med forskjellige hunner fra gang til gang, men har også en hann i ett annet kar som kun leker med ei hunn,selv om det er 3 andre hunner oppi der, de har på en måte blitt ett par. Alle disse er fra forkjellige plasser men det er for å unngå innavl og defekter på fisken.

Og du burde også bare ha en hule i karet du vil ha lek i,(hvis du har fler hanner må du ha fler huler men,også derfor det er bedre med en hann bare synes jeg da) hannen kan ta feil hvis du har fler har jeg sett og da overlever ikke egga, hannen passer på egga og ungene inne i hula helt til han føler det er trygt å slippe de ut

Men du har nok plass til de fiskene =) mine går i 110l
Lar også yngelen gå en stund i det karet før jeg flytter de over i oppvekst kar, flytta de litt tidlig i begynnelsen og da døde maaange ut fort =(

Ble masse det her :P hehe :P:P
Men det er bare å prøve og se hvordan det går, tror det er mange måter å lykkes på =) Litt av mine erfaringer i alle fall og håper du lykkes =)

N-Broen
[QUOTE=Lars Christensen Hjortland]et siste spørsmål.. hva slags substrat trenger en kamfisk? akvariet mitt hoder på å innkjøres (60-liters) men det er tykke, hvite steiner oppi og litt grus. (Se bilde) Er dette OK eller trenger de sand? (ingen planter oppi akkuratt nå pga salmiakk-metoden)


Det er nok ikke noe problem å bruke det du har i karet nå. Jeg bruker sand fra biltema, den er billig og fin. Kampfisk hannen min legger seg gjerne på sanden for å hvile. Jeg vil tro det er lettere for de å sette fast slør osv i grusen, men dette er ikke noe jeg vet med sikkerthet kan skje, bare noe jeg innbiller meg.

Bruker også biltema sand =) og rådasand (litt stor) som er nesten samme som det du bruker tror jeg =) funker her i alle fall =)
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap