- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Hvordan lager jeg et hjem til kamfisk?
Hvordan lager jeg et hjem til kamfisk?
Inaktiv bruker
Akvariet har innkjørt i 3 uker nå, og jeg tenker på å skaffe meg en kamfisk oppi det, det er et 60-liters akvarium uten noen andre fisker.
Jeg har hatt salmiakk oppi, så jeg lurer på om jeg er nødt til å skifte vann før jeg tar kamfisken oppi?
Vannverdiene er Ok, og det er 2 dager siden jeg sist tok salmiakk oppi.
Se på bilde til høyre av akvariet, ser det bra ut? trenger jeg mere planter ?
Jeg har hatt salmiakk oppi, så jeg lurer på om jeg er nødt til å skifte vann før jeg tar kamfisken oppi?
Vannverdiene er Ok, og det er 2 dager siden jeg sist tok salmiakk oppi.
Se på bilde til høyre av akvariet, ser det bra ut? trenger jeg mere planter ?
Postet 21.05.12 kl 16:34
Inaktiv bruker
Du sier vannverdiene er ok? Hva er de da?
Du bør ha ha mer planter som den kan utforske.
Du bør ha ha mer planter som den kan utforske.
Postet 21.05.12 kl 17:06
Jepp, du bør ha mer planter, spesielt i overflaten. Anbefaler flyteplanter eller stengelplanter (som også kan flyte).
Mål ammoniakk/ammonium og nitritt før du har fisk oppi.
Du kan vurdere noen små pansermaller, ottoer eller annet som kan være på bunnen eller på glasset, hvis du har lyst på mer enn én fisk i karet.
Regner med at du har dekkglass, og at det ikke er noen store hull som kampfisken kan hoppe ut av? Ellers risikerer du tørrfisk på gulvet.
Mål ammoniakk/ammonium og nitritt før du har fisk oppi.
Du kan vurdere noen små pansermaller, ottoer eller annet som kan være på bunnen eller på glasset, hvis du har lyst på mer enn én fisk i karet.
Regner med at du har dekkglass, og at det ikke er noen store hull som kampfisken kan hoppe ut av? Ellers risikerer du tørrfisk på gulvet.
Postet 21.05.12 kl 18:01
Endret: 21.05.12 kl 18:01
Inaktiv bruker
ammoniakk: 0 Nitritt: 0
GH: 8
ph: 7
Da kjøper jeg meg litt planter neste gang
GH: 8
ph: 7
Da kjøper jeg meg litt planter neste gang
Postet 21.05.12 kl 18:30
Inaktiv bruker
No2 blir vell aldri 0?
Den blir nok glad av å få masse planter.
Den blir nok glad av å få masse planter.
Postet 21.05.12 kl 18:46
Postet 21.05.12 kl 18:52
Postet 21.05.12 kl 19:13
Kanskje noen røtter som den kan utforske? De kan du også feste noen planter på. (mose, bregner, anubias) masse planter er alltid en fordel ihvertfall. Da har den gjemmesteder, ting å utforske osv. Kan også være kjekt å kjøpe over rubrikk her, eller akvariekjellern.no eller kanskje fra respekterte planteselgere på ebay (husk det selges mye plastplanter der så vær obs på at der er "live plants" :P ). Selges stadig mye bra på rubrikk. Akvariekjellern har litt stiv pris på frakt men ihvertfall sammenlignet med prisene vi har på planter her i byen så er det absolutt verdt å handle på internett om du har mulighet.
Postet 21.05.12 kl 19:40
Inaktiv bruker
Takk for tipsene Hvilke planter kan du anbefalle til Kampfisk?
hvis du har link til siden jeg kan kjøpe dem på hadde det vært bra
hvis du har link til siden jeg kan kjøpe dem på hadde det vært bra
Postet 21.05.12 kl 20:37
Vet ikke om kampfisk har noen preferanser? Flyteplanter ihvertfall, men som jeg tror ble nevnt er de fleste stengelplanter helt ok flyteplanter også så det er bare å se hva som selges billig og hva du selv syns er fint, hehe! om du vil ha noen start-tips: Egeria densa (vasspest), Hydrocotyle leucocephala, Limnophila sessiliflora, Ceratophyllum demersum (hornblad) - se i basen her på forumet om du vil se hvordan de ser ut, og hvilke krav de har. Disse er rimelig enkle, og hurtigvoksende.
Jeg kjøper litt planter herifra, billig og noengang gratis frakt. Syns fraktiden er litt lang men til den prisen er det overkommelig. Ellers er jeg forøyd, men såklart, kjøp på eget ansvar :P
aquaticmagic på Ebay - På Ebay går det som regel godt så lenge man ser på hvor god "positiv feedback"-prosent selgern har.
Ellers er det jo akvariekjellern -
Rubrikken her på akvaforum har jo også mye å by på til tider.
Jeg kjøper litt planter herifra, billig og noengang gratis frakt. Syns fraktiden er litt lang men til den prisen er det overkommelig. Ellers er jeg forøyd, men såklart, kjøp på eget ansvar :P
aquaticmagic på Ebay - På Ebay går det som regel godt så lenge man ser på hvor god "positiv feedback"-prosent selgern har.
Ellers er det jo akvariekjellern -
Rubrikken her på akvaforum har jo også mye å by på til tider.
Postet 21.05.12 kl 22:51
Inaktiv bruker
Ja, jeg vil gjerne ha mer enn én fisk
Slik ser akvariet ut nå:
Men tror du at platy kan passe? jeg prøvde å ta en guppy oppi(mann, fargerik)
men kamfisken jaget den rundt, den nappet ikke til halen, men bare jaget litt. Jeg har fjernet guppien nå da, men Platy har jo ikke like fargerik hale, så tror du/dere det vill gå? Hvis ikke, hvilke kan jeg da ha?
Slik ser akvariet ut nå:
Men tror du at platy kan passe? jeg prøvde å ta en guppy oppi(mann, fargerik)
men kamfisken jaget den rundt, den nappet ikke til halen, men bare jaget litt. Jeg har fjernet guppien nå da, men Platy har jo ikke like fargerik hale, så tror du/dere det vill gå? Hvis ikke, hvilke kan jeg da ha?
Postet 22.05.12 kl 16:40
Postet 22.05.12 kl 18:15
Inaktiv bruker
jeg plantet karet enda mer en det var, og tok kampfisken oppi. Den ser ut til å trives, ingen krangel med de andre den svømmer sammen med dem og utforsker. Men jeg har kun Tropical flakes, vill dette fungere til kampfisker?
Jeg er litt redd for at guppiene skal spise kampfisk for (hvis jeg kjøper det)
Er det farligt hvis de gjør det?
(hvis jeg ser at guppiene angriper kampfisken eller at kampfisken angriper guppiene så flytter jeg den over til et annent kar. https://www.youtube.com/watch?v=w7WDntAFPWg
Jeg er litt redd for at guppiene skal spise kampfisk for (hvis jeg kjøper det)
Er det farligt hvis de gjør det?
(hvis jeg ser at guppiene angriper kampfisken eller at kampfisken angriper guppiene så flytter jeg den over til et annent kar. https://www.youtube.com/watch?v=w7WDntAFPWg
Postet 23.05.12 kl 22:30
Postet 29.05.12 kl 03:14
Har selv aldri hatt problemet med kampfisk ilag med verken guppy eller platy, du må bare teste ut å se hvordan det går. Det blir nok litt jaging i begynnelsen, for så å lagge ned igjen etterhvert. Det gjelder da også å ha en del gjemmesteder i form av planter, røtter og kanskje noen fine steiner slik at de kan komme seg unna. Har også selv erfart at (hvertfall mine er slik) kampfisk ofte blir litt daffe i større akvarier alene, å foretrekker selskap
Hvis du tar grunnlag i bilde jeg legger til nedenfor vil du nok få en lykkelig kampfisk
Hvis du tar grunnlag i bilde jeg legger til nedenfor vil du nok få en lykkelig kampfisk
Postet 04.06.12 kl 07:53