Kampfisken min har mistet sløret

Hei! Jeg har vært på ferie en ukes tid og noen har vært og matet mine to hannkampfisker ca annenhver dag. I dag la jeg merke til at den ene fisken, Dexter, hadde mistet sløret på bakparten, det ser ut som det er revet rett av. Jeg har tatt bilder da det er litt vanskelig å forklare!

Jeg er veldig bekymret. Han er min første fisk som jeg kjøpte i januar 2011, men jeg vet ikke hvor gammel han var da jeg kjøpte han. Kan dette skyldes at han er gammel, eller har han skadet seg på noen måte? Vokser det ut igjen? Det ser iallefall ikke behagelig ut, men han svømmer heldigvis greit.

Håper det er noen som kan hjelpe!
Inaktiv bruker
Huff, det så ikke helt bra ut. Har du andre fisker sammen med den?
Kan det være at vannverdien har blitt litt dårlig?
kanskje satt seg fast i noe?
Har du de i samme akvarie? Det er vel mulig at de har sloss.
De er ikke i samme akvarie, og jeg har heller ikke noen andre fisker sammen med den! Den går helt alene i en 47-liter. Jeg skal bytte en del vann i morgen. Jeg spekulerer på om den har hengt seg fast i noe kanskje ja, men er veldig usikker.
ser ut som den har revet av seg en del av finna. men også kan det være sopp, litt vanskelig å se ut av bildene, kan du få tatt et bilde der "såret" er ?
Du får lete godt i akvariet og se om du kan se rester, og evt. fjerne / dekke til det som har foresaket skaden.

Håper den klarer seg.
Hansiman
Du får lete godt i akvariet og se om du kan se rester, og evt. fjerne / dekke til det som har foresaket skaden. Håper den klarer seg.

Jeg skal lete, men tror det blir vanskelig. Har ikke funnet noen rester enda. Det er veldig rart at den plutselig har skadet seg på noe da den har vært i akvarie veldig lenge, men det kan godt hende. Jeg skal bytte vann og ta ut eventuelle farlige\skarpe dekorasjoner i morgen!
Han ser heldigvis ut til å være i fin form, har akkurat gitt han mygglarver. Vokser sløret ut igjen?
om han er frisk og ikke noe sopp i såret ja og ikke selve rota til sløret er skada
rovfisk frik
om han er frisk og ikke noe sopp i såret ja og ikke selve rota til sløret er skada

Ok, takk for svar. Har ingen erfaring med slikt, er det noen måte jeg kan kontrollere tilstanden på?
rovfisk frik
ser ut som den har revet av seg en del av finna. men også kan det være sopp, litt vanskelig å se ut av bildene, kan du få tatt et bilde der "såret" er ?

Jeg kan prøve å få tatt et bilde! Hva skal jeg gjøre hvis det er sopp? Og hva om finna er skadet?
Skift vann, og ta gjerne en runde med Esha 2000. Så litt "fluffy" ut den sårkanten...
Jeg har akkurat vært på Dyrebutikken hvor de sa at det mest sannsynlig er finneråte. Og så ble jeg anbefalt en medisin mot det. Hva synes dere, bør jeg medisinere eller bare bytte vann? Og kan finneråte spre seg slik at finnene faller av?
Gjør begge deler, skift vann og deretter medisiner.

Finnene kan bli helt spist opp av finneråte, men blir den medisinert vil de gro ut igjen.
Hei igjen. Jeg tok et stort vannbytte i akvariet, men jeg tror ikke det hjelper stort da alt sikkert må kokes for at det skal bli helt rent. Så nå har jeg flyttet fisken over i en liten akvariebolle hvor det er helt rent, i håp om at den skal bli bra. Tilstanden dens er verre nå, den er ganske rolig og veldig tjukk. Hjelper det å ha oppi litt salt? Har nemlig en pakke med akvariesalt.

Jeg har lagt et håndduk over bollen for at den skal føle seg tryggere, men skulle gjerne hatt noe planter og dekor oppi også - men jeg kan sikkert ikke ta noe fra akvariet hvor det er finneråte oppi..?
Esha 2000. De selger den på Solsiden...
Da har jeg kjøpt Esha 2000 på Solsiden og krysser fingrene for at denne virker effektivt! Fisken spiser ikke, er svært blass i fargene, ligger i ro i vannkanten og svømmer sakte noen ganger, skjellene strutter litt ut.... men jeg har et håp om at den blir bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap