Stjernedanio med kampfisk?

Jeg driver å sikler litt på noen flotte stjernedanioer som er på butikken her i byn. Kunne tenkt meg en type stimfisk sammen med fiskene jeg har, og lurer på om disse kan være aktuell. Jeg har fra før 7 kampfisk, 1 honninggurami-hunn og corydoras og l-144. Karet er ca 116l.

ph: 6
gh: 8
temp: 24-25

Jeg ser at det står i fiskebasen at den ikke bør holdes med andre fisker, pga deres lille størrelse, men mener å ha lest at andre har dem i selskapskar. Er selvsagt redd kampfiskene skal jage dem, bli for ivrig ved matfatet eller i verste fall spise dem. Kampfiskene rører forøvrig ikke kirsebærreker (så vidt jeg har sett).
Har dem med kampfisk og honninggurami jeg
Kjøper du deg Stjernedanio, ta deg tid til å "brygge" litt artemia de første ukene, de er fryktelig skral de som har blitt levert i Bergen det siste året... Det gjorde jeg med mine jeg kjøpte i fjor og da vokste de bra, fikk fin farge og de lever i beste vellgående per dags dato.
Sarap
ph: 6 gh: 8 temp: 24-25 Jeg ser at det står i fiskebasen at den ikke bør holdes med andre fisker, pga deres lille størrelse, men mener å ha lest at andre har dem i selskapskar. Er selvsagt redd kampfiskene skal jage dem, bli for ivrig ved matfatet eller i verste fall spise dem. Kampfiskene rører forøvrig ikke kirsebærreker (så vidt jeg har sett).


Jeg ser du sannsynligvis har hevet gh-verdien til 8 med tilsetning av noe? Noen spesiell grunn til det, når du har tropiske fisk som lever i svært bløtt vann med lav gh i naturen...?
Det kan hende butikkene prøver å prakke på folk alt mulig rart av tilsetningsstoffer som de hevder man "MÅ" ha, men som langt i fra stemmer. Det er bare for å selge mer "stæsj".
Du kan trygt slutte å tilsette gh-økende middel i akvarievannet, hvis du gjør det. Norsk kranvann har en gh på mellom null og en til to, og det er passe for svært mange av akvariefiskene vi holder som stammer fra regnskoger og jungler.

Stjernedanio liker å gjemme seg i planter og de har nok lett for å bli spist, siden de er så små. Det er veldig viktig å tilby dem masse planter som gjemmesteder i akvarium også, slik at de ikke blir så stressede. Kampfisker pleier ikke være så kjappe, og en liten snerten stimfisk burde komme seg unna. Danioene er også i største laget for kampfisken å spise, skulle jeg tro, iallefall de voksne stjernedanioene.
Ja, jeg har økt gh-verdien. Gjorde det en periode da jeg hadde eplesnegler, men da de ble gitt bort sluttet jeg. C.sp black begynte akkurat i den perioden å sture veldig under en rot og ble ekstremt sky. Så sky at de ikke en gang ville komme fram for å spise. Da jeg tilsatte gh-pulver sluttet de å sture med en gang, og oppfører seg nå som vanlig. Så derfor har jeg bare fortsatt med det.

Takk for svar dere
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap