Blå gurami lek

hei har 2 hunenr og 1 han hann driver og biter hunne i magen og jager di temp er på 30 ingen pumpe går lav vannstand og den ne hunne er diger i magen MASSE MASSE rongn mene redd hun skla sprekke =/ ho er så DIGER men den andre har liten mage og hunne svømmer bort til han og og blir jagd også bitter han ho i finnen eller helst magen da
Psst! Det er lettere for oss å lese det du skriver, om du bruker punktum og stor bokstav innimellom

Og bare for å understreke det: dette er ikke ment som noen klage eller kritikk, bare et tips for å øke lesevennligheten på innleggene dine. Et helt innlegg uten et eneste punktum eller stor bokstav noe sted, pluss en rekke stavefeil i tillegg, blir unektelig litt tyngre og mer rotete å lese.

Hvis du skulle ha noen diagnose som dysleksi, så er det bare å se bort fra dette innlegget selvsagt
Okei svar
har skrivansker ja men svar på spørsmåle mitt
Trude Hauge
har skrivansker ja men svar på spørsmåle mitt

Du har ikke noe spørsmål, som jeg kan se. Det var ingen spørsmålstegn i hele innlegget, og heller ingen setning som jeg kan se er formulert som noe spørsmål.

Du får spesifisere litt hva du egentlig lurte på.
Kan ikke så mye om gurami. Men prøver meg likevel
Om det er lek er jeg usikker på.

Men kan i allefall gi deg litt info

Det jeg vet om gurami og dems måte og legge egg på:

Når disse legger egg så lager hannen boblerede i vannskorpa.
Og da dette rede er laget så henter hannen eggene fra hunnen, og spyttet opp i dette boblerede.

Håper du får mer hjelp av andre.
Nå er det veldigt lenge siden jeg hadde Blå gurami. Hadde ikke oppdrett på de. Men vil tro at det ikke er så ulikt Dverg guramien.

Hannen driver også å jager hunnen(e) for at de skal starte egg produksjonen. Dette gjerne i forkant av byggingen av skumrede. Hvis hunnen er ikke klar til å legge egg når redet er klart, driver hannen å jager rundt på hunnen(e). Kan ofte ha fatalt utfall for hunnen.

Hvis alt er bare peachy, omfavner hannen hunnen med kroppen sinn under redet, og hun legger eggene og han befrukter de. De som ikke flytter opp i redet, fanger hannen inn og plasserer der. Der etter dekker han til eggene med mere skum og vedlikeholder redet.

Etter dette er hunnen ferdig og kan fjernes hvis de går i eget oppdrets kar. Hannen passer så på eggene til de er klegt. I den perioden kan han være agressiv og jage vekk alt og alle.
Rognstrid
30 grader i vannet hann biter di i halen og magen og strupen her ser dere bilder av hunnen og hannen hvorfor bygger han ikke rede har to hunnene og hannen han viste finner til hunne hva er det ? + han skrifter av og til farge fra den lyse til den mørke
Når jeg ser på di tre siste bildene du la ut, så syns jeg ryggfinna ikke er spiss nok til at det er en hann. Syns det minner mer om en hunn.

PS! Jeg ka jo seff ta feil siden det er lenge siden jeg hadde gurami.
Klippet og linket fra fiskebasen her

Kjønnsforskjell:
Hannen har utstrakt, spiss ryggfinne mens hunnes er noe kortere og rundere.

Beskrivelse av alle fisker med genus 'Trichogaster':
Labyrintfiskene har labyrintorgan som muliggjør oksygenopptak fra luften over vannspeilet. Er pga dette sensitiv for stor temperaturforskjell mellom vann og luften. Dekkglass bør derfor benyttes for å unngå sykdom.

Beskrivelse som gjelder kun denne arten:
Hannen kan være ganske aggressiv mot hunner og andre fisk, særlig under lek. I de fleste tilfeller kreves det 2 hunner pr.hann for å fordele aggressiviteten. Trives i godt beplantede selskapskar uten for mye bevegelse i vannet.

Han

Hun

Egglegging

Passing av rede

Hvordan drette Trichogaster trichopterus
Hannen bygger et stort skumrede som han siden vokter godt. Med mindre karet er ganske stort (minst 120 cm langt) bør hunne fjernes etter egglegging da hannen kan bli svært aggressiv mot henne.

Ut ifra bildene kan det se ut til å være tre hunner, slik som B. Andresen skriver. Det trengs også masse planter og hjemme plasser som hunnene kan søke tilflukt fra hanner/rivaler. Trengs også flyteplanter som rede kan forankres i, og holde det i sammen. Det må også være i et område som er strømstille der så rede ikke løser seg opp/flyter bort.
har 1 hann og 2 hunner hann skifter farge det gjør jo ikke hunn
Er det 30 grader i akvariet, og ingen pumpe ?? Usikker på om jeg forstår deg riktig.

Den ene på bildene har lengre ryggfinne synes jeg og da er vel det hannen.

De er forøvrig veldig tykke, mine er jo sikkert halvparten så tykke
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap